PDA

Bekijk de volledige versie : Senioren leven langer met goede conditie


Smits.Diede
6th December 2007, 14:19
Een goede conditie is voor oudere mensen belangrijker dan het juiste lichaamsgewicht, zo zeggen Amerikaanse onderzoekers. "Fitte zwaarlijvigen hebben een kleiner risico op overlijden dan slanke mensen of mensen met een normaal gewicht die in slechte conditie verkeren."

Vergelijkend onderzoek
Voor het onderzoek werden het sterftecijfer, het gewicht en de conditie van 2.603 volwassenen van minstens 60 jaar oud vergeleken. De proefpersonen waren gemiddeld 64,4 jaar oud, een vijfde daarvan waren vrouwen. Allemaal ondergingen ze tussen 1979 en 2001 een algemene gezondheidstest, onder andere ook een conditietest.

Conditie
Daarna volgden de artsen hun gezondheidstoestand twaalf jaar lang. In die periode stierven 450 onder hen. Ze waren in slechtere conditie dan de overlevenden en leden doorgaans meer aan diabetes en hoge bloeddruk, wat het risico op hartkwalen verhoogt. Er was echter geen duidelijk onderscheid te zien in gewicht tussen diegenen die vroeger overleden en de anderen.

Uit een reeks eerdere studies bleek dat zwaarlijvigheid en gebrek aan beweging op middelbare leeftijd het stervensrisico verhogen.(belga/edp)

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/962/Gezondheid/article/detail/94015/2007/12/05/Senioren-leven-langer-met-goede-conditie.dhtml

Ruben Buts
7th December 2007, 11:42
Ik dacht zelf ook iets in die aard. Oudere mensen die fit zijn en goed kunnen bewegen zijn bij mijn weten altijd fitter en gezonder dan mensen die de hele dag niet uit hun zetel wegkunnen of die heel de dag voor het raam naar buiten zitten staren. Wat ik hierbij ook denk is dat oudere mensen die sportief zijn toch meer met hun leven bezig zijn dan anderen. Deze mensen wachten niet op de dood, ze maken iets van hun leven. Terwijl mensen die altijd in hun zetel zitten of uit het raam zitten te kijken wel willen weten wat er gebeurd, maar eigenlijk toch maar aan het wachten zijn tot hun tijd gekomen is.
Daarnaast is het ook normaal dat het metabolisme van de sportende mens altijd beter zal blijven functioneren dan dat van een luie mens. Tijdens het sporten werkt alles beter, terwijl tijdens het lui in de zetel zitten er minder moet gedaan worden en altijd toch wel sterk in het werk moeten worden gezet als je dan toch IETS gaat doen.
Ik vind het ook mooi dat mensen op oudere leeftijd sportief zijn, die mensen hebben 100% zeker iets aan hun leven en ze zien er aanzienlijk beter uit!

Evy Witters
7th December 2007, 15:59
Sporten is goed voor je gezondheid. Daarnaast is het verplicht voor het behoud van een goede gezondheid. Zo is het goed voor het hart, bloedvaten, longen en voor je weerstand. Mensen die niet sporten zijn sneller vermoeid en hebben een slechtere weerstand. Ze worden sneller ziek. Het lijkt me dan ook logisch dat mensen die sporten langer leven..