PDA

Bekijk de volledige versie : Vlaming geert Lambert flatert in ‘De Slimste Mens’


kevin pluym
6th December 2007, 09:53
Vlaming Geert Lambert flatert in 'De Slimste Mens'
Willem van Oranje, een prins? Ach...

'Ohlala, ik heb al wat mogen horen.' Dat Geert Lambert (Spirit) dinsdagavond in 'De Slimste Mens' op Eén Willem van Oranje niet wist te plaatsen, zal hij geweten hebben.
'Ik ben een republikein, dat heb ik ten overvloede bewezen.' Hij doet het klinken alsof hij met opzet verdween uit de populaire weetjesquiz van Woestijnvis. 'Ach, koningen, prinsen; ik heb daar niks mee. Voor mij hoeft dat niet.' Maar toch vindt Geert Lambert het redelijk onvergeeflijk dat hij maar één trefwoord kon bedenken bij Willem van Oranje: 'Nederland'. Hij wist op dat moment niet eens dat Willem van Oranje een prins was. 'Natuurlijk weet ik dat. Maar je weet hoe dat gaat. De tijdsdruk, de stress, murw geslagen door de seconden die wegtikken. Een black-out, noemen ze dat. Euh, die verdediging klinkt nogal zwakjes zeker?'

Dat vinden ze in de Wetstraat ook. Geert Lambert, de gewichtige ex-voorzitter van Spirit, de Vlaams-nationalist die de Groot-Nederlandse gedachte niet ongenegen is, zou toch moeten weten wie die Hollandse prins was die in de zestiende eeuw de opstand tegen de Spaanse bezetter leidde tijdens de Tachtigjarige Oorlog en zo aan de wieg stond van de Verenigde Nederlanden? 'Ik heb vandaag véél sms'jes gekregen ondertekend met prins Willem.'

'Och, het is maar een spelletje. Al blijft het erg pijnlijk. Maar is het niet véél pijnlijker dat we nog altijd geen regering hebben, dat de onderhandelaars maar blijven schipperen en dat ondertussen het land op apegapen ligt? Jawel, ik leef me helemaal in in de oppositie. Dát, mijnheer, is van belang.' (frp)

De reden dat ik dit artikel hier plaats is niet dat ik eens met Geert Lambert wil lachen. Ik wil met dit artikel eerder de aandacht eens vestigen op de macht die de media hebben op onze politici. De media kunnen iemand maken maar ook kraken. In dit geval Geert Lambert wordt bekritiseerd omdat hij een fout maakte in een quiz. De al dan niet relevantie van de heisa hieront laat ik in het midden. Enerzijds geef ik Geert Lambert gelijk als hij zegt dat hij momenteel met belangrijkere zaken bezig is, maar anderzijds heeft een politicus een voorbeeldfunctie als zelfs onze politici hun algemene kennis te wensen overlaat wat moet het dan worden met de algemene kennis van de hele bevolking, en hoe gaat een leerkracht zijn leerlingen nog gemotiveerd krijgen voor algemene vakken? De esensie nu hoe moeten we de macht van de media zijn en belangrijker nog hoe moeten we hier mee omgaan? Deze dagen draagt men de persvrijheid hoog in het vaandel en terecht een vrije pers draagt bij tot democratie. Of toch niet? De vraag is wat verstaan wij onder vrij? Een pers die onafhankelijk van de overheid van overheids bemoeienissen kan werken noemen wij vrij. Is dit wel zo? Neem bijvoorbeeld de commerciële zenders zijn deze wel echt vrij? Naar mijn mening niet ze zijn immers volledig afhankelijk van reclame inkomsten en deze hangen af van de kijkcijfers. Op zich is hier niets mis mee maar wat doen we met nieuwsprogramma’s? Dienen deze afhankelijk te zijn van kijkcijfers? Dit zou kunnen betekenen dat de diepgaande politieke berichtgeving evolueert naar een meer oppervlakkige benadering. Komt dit de democratie ten goede? Daarom wil ik pleiten voor een loskoppeling van nieuws en duidingprogramma’s van kijkcijfers. De overheid zou voor alle zenders subsidies moeten geven om hun nieuwsprogramma’s te financieren. Deze subsidies moeten continu en vaststaand zijn. Ze moeten éénmalig vastgesteld worden en vervolgens onveranderlijk aan de index gekoppeld worden. Regeringen of parlement mogen er nadien geen invloed meer op hebben want moest dit wel zo zijn konden ze het als drukkingmiddel tegen de pers gebruiken. Verder pleit ik voor een soort objectiviteits commissie die moet nagaan dat het nieuws wel objectief genoeg word gebracht vooral met het oog op montage en dubieuze interpretatie van cijfers. Deze maatregelen klinken misschien overbodig zeker voor België maar toch pleit ik ervoor. Onze persvrijheid is relatief goed beschermd en nog niet te zeer beïnvloed door het kapitalistische kijkcijfer systeem maar in andere Europese landen en ook Amerika is dit vaak wel het geval. We kunnen dan misschien ook een voorbeeldfunctie voor deze landen gaan vervullen.

steven.ingang
16th December 2007, 04:29
hehe:p wat een brokje lectuur!
Het is zo dat de media veel invloed heeft op ons leven en op de informatie dat we ontvangen. Daarom moeten we ook kritisch nadenken over wat we in de media lezen...zien...horen...
Zelf nadenken en niet alles klakkeloos geloven wat men verteld.

kevin pluym
16th December 2007, 17:20
VT4 en VIJFtv starten maandag zoektocht naar Vlaamse pleegouders

Maandagavond is voor het eerst het winnende spotje van de VT4- en VIJFtv-actie "Beter in Beeld" te zien op de Vlaamse tv te zien. Het gaat om een spotje dat Vlaamse ouders wil uitnodigen tijdelijk een pleegkind op te vangen.
Roos Van Acker (VT4) en Sophie Dewaele (VIJFtv) lanceerden dit voorjaar samen met de steun van de Nationale Loterij een oproep naar alle non-profitorganisaties in Vlaanderen. Het doel was de organisaties "Beter in Beeld" te laten komen op televisie met een gratis televisiecampagne ter waarde van 100.000 euro op VIJFtv en VT4, en de productie van een exclusieve tv-spot ter waarde van 40.000 euro met de steun van de Nationale Loterij.

De tv-spot "Jungle Boek", die een studententeam van Sint-Lucas Gent voor Opvang vzw maakte, kwam als eindwinnaar uit een finaleronde waarin 12 studententeams samen met 12 non-profitorganisaties een voorstel van tv-spot uitwerkten. Deze organisaties werden gekozen uit meer dan 300 kandidaturen.

Opvang is een Vlaamse dienst voor pleegzorg die hulp biedt aan kinderen van wie de ouders, tijdelijk, de zorg voor hun kinderen niet aankunnen. De winnende tv-spot is tot midden januari 76 keer op VT4 en VIJFtv te zien en is ook op de websites van VT4 en VIJFtv te bekijken.
BVB

Na in mijn vorige post redelijk wat kritiek op de media gegeven te hebben wil ik nu de media eens positief in beeld brengen. Het initiatief uitgaande van VT4- en VIJFtv om als het ware gratis reclame tijd uitedelen aan een non profit organisatie vind ik uitermate lovenswaardig. Of het veel effect gaat hebben zal nog moeten blijken. Indien het reclamespotje kan zorgen voor meer tijdelijke pleegouders vind ik dat meer commerciële zenders en zeker de openbare omroep dit initiatief navolging moeten geven. Dat deze spot in de eerste maand van het jaar wordt uitgezonden vind ik een mooie positieve inzet van het nieuwe jaar. Ik hoop van ganser harte dat ik in het aankomende nieuwe jaar nog vele van zulke positieve posts zal kunnen posten.

sannedierckx
30th December 2007, 23:59
De media heeft inderdaad veel macht.
Over het feit dat Geert Lamberts algemene kennis hem even liet stikken, werd naar mijn mening ook wat te veel heisa gemaakt. OK, je kan er over zeggen dat dat voor een politicus toch wel sterk gezichtsverlies is, maar de media moet er ook niet over blijven zagen of het opblazen. En ja, wie weet worden stress en tijdsdruk ook politici soms te veel. Het zijn ook maar mensen. Dus, de media objectief? Ik denk dat het in de meeste gevallen toch de subjectiviteit is die de bovenhand haalt. Ergens ook niet meer dan menselijk uiteraard, het is nogal moeilijk om je eigen mening echt volledig buiten iets te houden. Het is dan ook vooral onze taak om dat in ons achterhoofd te houden en kritisch te kijken naar wat de media ons vertelt.

Maar die andere post toont toch ook wel de goede kant van de macht van media. Zelf vind ik de reclame een beetje grof, maar niet overdreven. En het trekt ook onmiddelijk de aandacht, vind ik. Prachtig dat VT4 en VIJFtv zoiets ondernemen. Zo zie je maar dat alles zijn voor- en nadelen heeft.