PDA

Bekijk de volledige versie : Wie is de slimste in rekenen? Mens vs Chimpansee


Stijn Neefs
5th December 2007, 11:35
Japanse onderzoekers van de universiteit van Kyoto hebben het kortetermijngeheugen van een chimpansee en een mens getest. Ze wilden weten wie de beste is in een rekenspelletje.

Bekijk de uitslag op: http://www.vrtnieuws.net/cm/vrtnieuws.net/mediatheek/1.215141

Bron: www.vrtnieuws.net

Kim Geerts
5th December 2007, 18:37
Het DNA van de mens stemt bijna overeen met dat van een chimpansee. Daarom verbaast het me niet dat chimpansees zeer intelligent zijn. Maar toch is het raar dat een chimpansee beter presteert in een rekenspelletje. Door dit spelletje blijkt dat de chimpansee een beter kortertermijngeheugen heeft dan de mens.

jan.dufraing
10th December 2007, 22:24
Dit vind ik wel een straf onderzoek. Ik vermoed dat deze apen hier zo goed in getraind zijn dat ze daardoor zo goed zijn. Het korte termijngeheugen kan je trainen. Dus als we er op trainen kunnen we het misschien wel halen tegen de chimpansees. :)

Michiel VD
11th December 2007, 10:30
Ik snap niet dat achter zoiets een universitair onderzoek moet gedaan worden. De wereld stikt van de onopgeloste problemen. Laten we die eerst oplossen voor we ons met zulke futiliteiten bezig houden.

wim leenaerts
11th December 2007, 11:55
[QUOTE=Michiel VD]De wereld stikt van de onopgeloste problemen. Laten we die eerst oplossen voor we ons met zulke futiliteiten bezig houden.[/QUOTE]
Onderzoeken zoals dit kunnen leiden tot een beter begrip van de hersenen. Eventueel kunnen er zo technieken gevonden worden om het kortetermijngeheugen te optimaliseren en misschien zelfs Alzheimer te voorkomen.
Nu heb dit toevallig op het nieuws gezien en wat ik daaruit kon afleiden was nu niet echt spectaculair. Ik zou graag denken dat die wetenschappers weten wat ze doen, maar dit leek me toch niet echt een degelijk onderbouwd experiment.