PDA

Bekijk de volledige versie : Belg ziet eigen bedrijf niet zitten


ambi-ann
4th December 2007, 22:35
Je vraagt je waarschijnlijk af wat dit onderwerp bij media ~ de vierde macht komt doen. Dit zal duidelijk worden na het lezen van het artikel. Ik houd je niet langer in spanning:

Belg ziet eigen bedrijf niet zitten
BRUSSEL - Belgische jongeren hebben nog steeds te weinig zin om een onderneming op te starten. Dat concludeert het Verbond van Belgische Ondernemers (VBO) na een enquête en een grootschalige nationale campagne. De resultaten werden dinsdag voorgesteld in aanwezigheid van zowel de Vlaamse als de Waalse minister-president.

Het Verbond ondervroeg 1.100 studenten van Belgische hogescholen en universiteiten. Vóór de aanvang van hun hogere studies overweegt slechts 39 procent van de studenten om een eigen onderneming op te starten.
Bij degenen die geen plannen in die richting hadden, geeft 60 procent aan dat hun zin voor ondernemen is toegenomen tijdens hun studies. Maar die positieve resultaten blijken in schril contrast te staan met de realiteit.

Ver onder Europees gemiddelde
'Internationale studies wijzen uit dat nauwelijks 2,7 procent van de Belgen zijn eigen baas is', zegt Rudi Thomaes, gedelegeerd bestuurder van het VBO. 'Dat is de helft van het Europees gemiddelde en minder dan een derde van het internationaal gemiddelde van 9 procent.'
Zelf startte het VBO begin dit jaar de campagne ‘Je eigen bedrijf' in de Vlaamse kranten’. De website, waarop nuttige informatie en positieve getuigenissen te vinden zijn, kreeg 26.000 unieke bezoekers, wat het Verbond als een absoluut succes beschouwt.

Jong geleerd
'We hopen dat deze campagne een aanzet is om het imago van de ondernemer te verbeteren en jonge kandidaten de weg te wijzen', zegt Thomaes. 'Daarvoor hebben we echter ook de hulp van het onderwijs nodig.' Het VBO wil dat jongeren vanaf het secundair onderwijs worden geïnformeerd over de mogelijkheden om een eigen bedrijf te starten.
In het hoger onderwijs moet er volgens de organisatie een specifieke module komen voor potentiële ondernemers, zoals die nu al bestaat voor potentiële leerkrachten aan de universiteit.

Verkeerde mentaliteit
Die stelling wordt onderschreven door Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) en zijn Waalse collega Rudy Demotte (PS). 'Ik ben blij dat Vlaanderen en Wallonië het voor één keer even slecht doen', zei Demotte. 'Maar het lijdt geen twijfel dat er actie moet worden ondernomen. In België heerst een sfeer die voorschrijft dat risico ten allen tijde moet worden vermeden en dat mislukken een schande is. Dat moet eruit.'

Balthazar Boma
Beide minister-presidenten wijzen ook op het belang van andere kanalen om de ondernemer in een positief daglicht te stellen. Peeters haalt onder meer het tv-programma Kinderen van Dewindt aan, dat wordt gesubsidieerd door de Vlaamse overheid 'om te tonen dat Balthazar Boma geen realistische beeld van een ondernemer schetst'. Demotte is lovend over de Vlaamse initiatieven en sluit niet uit dat er in Wallonië een gelijkaardig televisieprogramma komt.
DSL


Ik vond dat dit artikel perfect past binnen ‘media als de vierde macht’, nu vooral de laatste paragraaf dan toch. Hierin stelt men dat het tv-programma Kinderen van Dewindt er is gekomen om het negatieve beeld van ondernemers bij te stellen. Ik moet toegeven dat ik er enkele afleveringen van gezien heb, maar nooit is het in mij opgekomen dat dit door de Vlaamse overheid is gesubsidieerd om een realistisch profiel van ondernemers te schetsen. :confused:
Ik betwijfel dan ook sterk het ‘promotende’ effect hiervan op jongeren. Wie wil er nu een eigen onderneming starten na het volgen van een louter ontspannend tv-programma?!

Moet ik nu geloven dat “Flikken” een instroming van cadetten tot gevolg heeft gehad, dat “Matroesjka’s” onze rosse buurt heeft bevolkt en dat na “Boer zoekt vrouw” ineens de boerenstiel floreert ??? :slash:
Ja..., bij nader inzien kan dit wel kloppen in het geval van 'Flikken', omdat zelfs ik even interesse vertoonde in dit beroep! (Gelukkig had "Matroesjha's" niet hetzelfde effect op mij.) Van "Boer zoekt vrouw" had ik hier thuis trouwens al genoeg gezien. ;)
Aan ondernemerszin ten huize van Vermeulen geen gebrek, want ook mijn broer is gegaan voor het principe eigen baas. Hij neemt het bedrijf over.

Misschien kan ik uit het voorgaande concluderen dat die media inderdaad wel een somewhat subtiele vierde macht is, maar dat ik er gewoon nog niet genoeg bij heb stil gestaan. In mijn volgende negen artikels zal ik mij verder in deze materie verdiepen...

ambi-ann
4th December 2007, 22:45
Voor de geïnteresseerden zal ik de bron ook maar toevoegen:

http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=B20735556071204