PDA

Bekijk de volledige versie : Scheiden is slecht voor het milieu


Lieve De Wachter
4th December 2007, 14:09
Scheiden is slecht voor het milieu

Zo had ik het nog niet bekeken...

Scheidingen hebben een negatieve invloed op het milieu, blijkt uit een studie die vandaag in de Verenigde Staten werd gepubliceerd. "De scheiding veroorzaakt in het algemeen de verhuis van een van de ex-echtgenoten en de stichting van een nieuw gezin, of een stijging van de stukken grond en het materiaal die nodig zijn om te wonen", geeft de studie aan van de onderzoekers van de Universiteit van de Staat Michigan.

De stijging van het aantal echtscheidingen "heeft geleid tot een groei van het aantal nieuwe gezinnen" en dat heeft dan weer energieverspilling tot gevolg, constateerden de onderzoekers. In de Verenigde Staten is het aantal gezinnen gevormd door gescheiden mensen van 5 procent in 1970 gestegen naar 15 procent in 2000, en ook in China is een toename vastgesteld, hoewel scheidingen er niet zo vaak voorkomen, luidt het in de studie.

In 2005 hebben de Amerikaanse gescheiden gezinnen 56 procent meer elektriciteit en water per persoon verbruikt dan bij gehuwde partners, en 61 procent meer energiebronnen per persoon dan voor hun scheiding. "Meer dan 73 miljard kilowatt/uur elektriciteit en 2.373 miljard liter water zouden in de Verenigde Staten kunnen bespaard worden", voegt de studie gepubliceerd in de annalen van de PNAS (Proceedings of the National Academy of Sciences) eraan toe.

"Omwille van de grotere consumptie per persoon, zal een persoon in een gescheiden huishouden ook meer afval produceren (vaste, vloeibare of gasvormige stoffen, zoals broeikasgassen), die bijdragen tot de verandering van het wereldwijde milieu, zoals de klimaatsverandering en het verlies aan biodiversiteit", voegt de studie eraan toe die werd uitgevoerd bij 3.283 Amerikaanse huishoudens tussen 2001 en 2005. (afp/dm)

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/992/Wetenschap/article/detail/85839/2007/12/03/Scheiden-is-slecht-voor-het-milieu.dhtml

Sanne.Vosters
4th December 2007, 17:05
Vanuit deze invalshoek had ik het inderdaad ook nog niet bekeken. We weten al dat alles -inclusief leven- slecht is voor het milieu. Ik ben hard geschrokken van de gevolgen van scheidingen op gebied van elektriciteit en waterverbruik. Die stijging is enorm in de Verenigde Staten. Of dit percentage zal zakken, betwijfel ik. De laatste jaren stijgen alleen maar het aantal scheidingen. En zo zal dus ook de groei van de gezinnen blijven stijgen, en ook de gevolgen (waterverbruik en elektriciteit).