PDA

Bekijk de volledige versie : Ouders (beetje) cooler dan leerkrachten


Stijn Neefs
4th December 2007, 09:58
Jongeren vinden hun ouders cooler dan hun leerkrachten. Al is dat relatief: 54 procent van de jongeren noemt zijn ouders resoluut 'niet cool', bij leerkrachten loopt dat op tot 65 procent. Zeven procent papa's, elf procent mama's en vier procent leerkrachten krijgen toch het label 'cool' opgespeld.

Kledij en merken
'Cool zijn' is voor 43 procent iets dat je niet kan aanleren, al kunnen kleren voor 28 procent veel goedmaken. Slechts 6 procent beweert enkel gelukkig te zijn als ze cool gevonden worden. Toch vindt 25 procent het belangrijk de laatste modetrends te volgen en 13 procent vindt 'de juiste merken' een must.

Vrienden en tv
De belangrijkste invloeden om iets cool te vinden zijn vrienden (61 procent), 41 procent beweert zélf te oordelen. Eén op drie ziet ook een invloed van tv-programma's en tijdschriften. Weinig verwonderlijk geldt dat laatste vooral voor meisjes.

Coca-cola
Coca Cola is volgens de jongeren het coolste merk. Op twee staat Nike, op drie komen Puma, Apple, Esprit en Adidas. Volgens de jongeren is het merk van je auto, schoenen, kleding en gsm 'bepalend'.

Wat is 'cool'?
Enig probleem: 'cool' blijft een ruim begrip met een waaier aan interpretaties. Voor de meesten betekent het 'leuk', voor anderen hip, vernieuwend, origineel of gedurfd. Wat producten betreft overheerst 'aantrekkelijkheid' (51 procent), vernieuwing (43 procent). 'Gedurfd' staat maar bij 3 procent van de jongeren gelinkt aan cool.
Dat bleek uit een onderzoek van MTV, op basis waarvan ze de Cool Brands Awards uitreikte. (edp)

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/38/Je-Kinderen/article/detail/78662/2007/12/01/Ouders-beetje-cooler-dan-leerkrachten.dhtml