PDA

Bekijk de volledige versie : Belgische leerling zakt voor wetenschappen


Barst
30th November 2007, 16:50
Belgische leerling zakt voor wetenschappen


BRUSSEL - Voor wetenschappen zijn onze leerlingen in de Pisa-rangschikking vier plaatsen gezakt.


Voor hun wetenschappelijke kennis en vaardigheden zijn de Belgische leerlingen internationaal van de vijftiende naar de negentiende plaats gezakt. Dat blijkt uit de eerste resultaten van Pisa 2006 (Program for International Student Assessment).

De Pisa-rangschikking wordt om de drie jaar in opdracht van de Organisatie voor Economische Ontwikkeling en Samenwerking (Oeso) gepubliceerd. Ze is gebaseerd op de gemiddelde score van 15-jarige leerlingen op een reeks toetsen. Per land worden die gemiddelde scores in een rangschikking gezet.

In 2003 stonden de Vlaamse leerlingen op de allereerste plaats voor wiskunde, en voor wetenschappen op de vijfde plaats. Alle Belgische leerlingen (de drie gemeenschappen samen) stonden voor wetenschappen toen op de vijftiende plaats, net als in 2000.

Nu zijn we naar de negentiende plaats gezakt. Nochtans is onze gemiddelde score niet gedaald (510, tegenover 509 en 496 de vorige keren). Wel hebben twee landen ons ingehaald. Zowel Duitsland als Oostenrijk staat nu boven ons gerangschikt, terwijl dat in 2003 nog niet zo was.

Een andere verklaring is dat dit jaar 57 landen aan Pisa hebben deelgenomen. In de vorige edities waren dat er 41. De nieuwkomers Taiwan, Estland en Slovenië staan hoger dan wij. Hun gemiddelde leerling blijkt over meer wetenschappelijke vaardigheden te beschikken dan onze gemiddelde leerlingen.

'Waarom we het niet beter doen, zou met het veranderende wetenschapsonderwijs te maken kunnen hebben', zegt Frans Jacobs in een eerste, voorzichtige reactie. Hij is verantwoordelijk voor de vakdidactiek biologie aan de Universiteit Gent. 'Ons wetenschapsonderwijs is zeer goed en degelijk, maar we zitten in een overgangsperiode. Steeds meer wordt er met projecten gewerkt, maar nog niet alle leraars hebben daarin hun draai gevonden. Aan de andere kant missen we in het Vlaamse onderwijs navorming om de leraars up-to-date te houden in hun vakgebied.'

Het volledige Pisa-rapport, waarin ook de resultaten voor wiskunde en lezen staan, wordt dinsdag voorgesteld. De gegevens over wetenschappen gaf de Oeso al vrij omdat ze in een Spaans tijdschrift waren uitgelekt. Ook de aparte resultaten voor Vlaanderen en de Franse Gemeenschap worden dinsdag bekendgemaakt.

www.oecd.org


DS, 30-11-2007

Wouter
1st December 2007, 10:53
spijtige zaak, zéker omdat er veel arbeidsvraag is naar mensen die uitmunten in de exacte wetenschappen zoals fysica, chemie, biochemie, electro-informatica etc
Wiskunde blijft sowieso de basis