PDA

Bekijk de volledige versie : Venus onbewoonbaar geworden door broeikaseffect


Stijn Neefs
29th November 2007, 13:34
De planeet Venus leek vroeger erg op onze aarde, maar door opwarming is ze onbewoonbaar geworden. Dat blijkt uit de observaties van de Europese ruimtesonde Venus Express.

Venus is al eeuwenlang een groot raadsel. De planeet staat het dichtst bij de aarde. Toch is het onderzoek altijd moeilijk geweest omdat het oppervlak schuilgaat onder permanente bewolking. Voor het eerst hebben wetenschappers de atmosfeer van bovenin tot dichtbij het oppervlak kunnen bestuderen.

Ooit waren er net als op aarde oceanen op Venus, en de ruimtesonde heeft ontdekt dat het bliksemt op de planeet. Dat zijn twee klassieke ingrediënten voor het ontstaan van leven. Maar nu is de planeet onbewoonbaar: de temperaturen lopen er op tot 500°C, de atmosfeer bestaat vooral uit kooldioxide en er waait een wind van zwavelzuur. Venus Express heeft waargenomen hoe de atmosfeer nog steeds lichte moleculen verliest, vooral waterstof, zuurstof en helium.

Wellicht zijn de oceanen op Venus verdwenen door een uit de hand gelopen broeikaseffect. Dat is mogelijk ontstaat door vulkaanuitbarstingen op de planeet. Wetenschappers willen de evolutie op Venus bestuderen om meer te weten te komen over het broeikaseffect op aarde.
sdg (vrt)


Bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=DMF29112007_010

Philip_Huygelberghs
5th December 2007, 13:59
Ik ben niet zeker of dat wel gaat lukken, is het niet zo dat het broeikaseffetct op aarde door totaal andere redenen op gang is gekomen? Men spreekt hier van een vulkaanuitbersting, maar wordt dan niet juist al het licht afgeschermd door de donkere stofwolk==ijskoud??? Of heeft men het hier over een uitbarsting van een aander soort (broeikas)gas? Desalniettemin blijft het een interessante kwestie om nader te blijven opvolgen :D

Cheers!!!

BjornBlommé
5th December 2007, 14:37
Dit is een jammer gegeven... Ik vind het jammer dat onze (slechte) invloeden zelfs tot in het universum reiken. Ik vraag me af wanneer de mensheid hun ogen gaan opentrekken. Misschien als het te laat is? Zoals de groep ABN het zo mooi kan zeggen "Spijt is het feit dat altijd te laat komt en nooit op tijd!"

jessica.luyckx
12th December 2007, 12:09
Ik hoop dat wij snel genoeg iets ondernemen voor ons broeikas effect. Ook al is het op venus door een andere oorzaak gekomen, ik zou niet echt graag hebben dat de aarde ook zo eindigt. We zullen er aan moeten werken. Het is wel intressant om te zien wat er dan met de aarde kan gebeuren. Onderzoek lijkt me moeilijk maar wel intressant

Natasja_dc
13th December 2007, 13:34
Ik vind dit een zeer merkwaardig verhaal. Ik had nog nooit gehoord dat er op Venus ook 'geleefd' kan worden. Uit dit onderzoek kan je wel afleiden dat onze aarde weldegelijk opwarmt. Hier moet iets aan gedaan worden. Voor ons zullen de veranderingen van het klimaat misschien niet merkbaar zijn, maar ik ben ervan overtuigt dat dit binnen een heel aantal jaren wel zo kan zijn. Als we hier nu niets tegen ondernemen zal dit waarschijnlijk nooit meer in orde kunnen komen, of op zijn minst beperkt kunnen worden. Uit dit artikel blijkt inderdaad dat het er ooit op Venus anders aan toe ging en dat dit uiteraard door iets moet komen.

wim leenaerts
13th December 2007, 18:04
[QUOTE=Natasja_dc]Ik had nog nooit gehoord dat er op Venus ook 'geleefd' kan worden.[/QUOTE]
Dat kan ook niet, dat kón ;)

Ik vind het jammer dat onze (slechte) invloeden zelfs tot in het universum reiken
:confused:
De opwarming van Venus is volledig onafhankelijk van de opwarming van onze Aarde op gang gekomen hé.
Hoewel de geschatte oorzaak - vulkaanuitbarsting - bij ons één van de meer plausibelere verklaringen is voor het uitsterven van de dinosauriërs en de daaropvolgende ijstijd.
Want er wordt wel eens gezegd dat er altijd periodes van opwarming en koude zijn geweest en dat wat we nu ervaren dus een cyclisch proces is, maar dan vergeten ze dat veel ijstijden geen gevolg waren van klimaatsveranderingen maar van andere volledig 'autonome' natuurrampen zoals vulkaanuitbarstingen en meteorietinslagen.