PDA

Bekijk de volledige versie : Tv = Alzheimer...


Barst
28th May 2005, 18:33
Een uur tv kijken per dag: 30 procent meer kans op Alzheimer

WIE op middelbare leeftijd veel tv kijkt, heeft meer kans om later de dementie veroorzakende ziekte van Alzheimer te krijgen. Dat blijkt uit een onderzoek van wetenschappers van de Case Western Reserve University in Ohio in de Verenigde Staten. Ze onderzochten 135 patiënten met Alzheimer en 331 gezonde controlepersonen van dezelfde leeftijd, en stelden vast dat de Alzheimerpatiënten op middelbare leeftijd gemiddeld een half uur meer tv hadden gekeken dan hun gezonde leeftijdsgenoten. De resultaten van het onderzoek staan in het vakblad Brain and Cognition .



De resultaten van het onderzoek betekenen niet dat tv kijken Alzheimer veroorzaakt. Waarschijnlijk ontstaat het verband eerder doordat mensen die veel naar televisie kijken, minder tijd besteden aan meer intellectueel stimulerende activiteiten en aan sociaal contact. Waarschijnlijk verkleint intellectueel stimulerende activiteit de kans op Alzheimer, alsof oefening de hersenen gezond helpt houden. Het zou ook kunnen dat mensen die veel tv kijken, gemiddeld meer ongezonde gewoonten hebben. Tv kijken zou ,,indicatief kunnen zijn voor een mentaal inactieve levensstijl'', schrijven de onderzoekers.

De wetenschappers vergeleken de patiënten met een controlegroep van vergelijkbare leeftijd, opleidingsniveau en inkomen en dezelfde man/vrouw-verhouding. Ze vroegen aan de controlepersonen en aan naaste familieleden van de patiënten om een vragenlijst in te vullen over hun vrijetijdsbesteding toen ze tussen 40 en 59 jaar oud waren. Behalve naar tv kijken werd er ook gevraagd naar sociale activiteiten (zoals het bijwonen van verenigingsactiviteiten of telefoongesprekken voeren), sport en intellectueel stimulerende activiteiten als lezen, puzzelen, musiceren en knutselen. Sociale en intellectuele activiteiten bleken samen te hangen met een kleinere kans op Alzheimer.

Voor elk extra uur tv kijken per dag, bleek de kans om later Alzheimer te krijgen met dertig procent toe te nemen. Drie uur per dag tv betekent dat de kans op Alzheimer meer dan verdubbelt.


27/05/2005 (sts)

©Copyright De Standaard

Pieterjan
28th May 2005, 22:23
Mja als je zoals sommige mensen eerst naar Star Acadamy, dan naar Idool, vervolgens naar Beautifull, Total make-over en dergelijke doorzapt op één en dezelfde avond terwijl je 's nachts nog de opgenomen versie van de Planckaerts niet wil missen voor je gaat slapen zou ik het niet abnormaal vinden dat je kans op alzheimer 200% zeker is! Ik wil een betoging tegen die programma's beginnen, vrijwilligers om mee te betogen?
Ik heb al een slogan gevonden! ;)

http://www.onboard.ru/art/rolic/nobrain.jpg

Kenny
30th May 2005, 22:58
Was het de Knack van deze of die van vorige week waar dat artikel in stond dat videogames, tv-series e.d. ons verstand net trainen?

P.S. kan ook Focus zijn geweest...

katleen
31st May 2005, 12:21
Ik maak een mix van programma's op TV. Ik kijk naar star academy en zap vervolgens door naar canvas of één.. Wat is daar mis mee! Ik kijk graag naar vanalles, het hangt er gewoon vanaf hoe ik mij voel en waar ik behoefte aan heb! Ik kijk ook graag naar wielrennen, voetbal en tennis. Wat zeg je daar dan over? Ik begrijp wel dat een gezonde mix veel beter is maar het magische woord in deze zin is "mix".