PDA

Bekijk de volledige versie : Blanpain bepleit rookverbod in auto's met minderjarigen


Margot Van Den Broeck
26th November 2007, 08:46
Prof. Roger Blanpain, emeritus KUL-hoogleraar arbeidsrecht en fervent tegenstander van roken, pleit voor een rookverbod in auto's wanneer er ook minderjarige kinderen vervoerd worden. Blanpain wil de niet-naleving van dit rookverbod laten sanctioneren met een boete van 100 euro.
"De schadelijke gevolgen voor de gezondheid van tabak in de wagen zijn tot 10 maal hoger dan bijvoorbeeld in burelen", aldus Blanpain.

"Het organisme van kinderen is bijzonder gevoelig voor de effecten van passief roken. Hun afweersysteem is minder ontwikkeld dan dat van volwassenen. Dat brengt een groter risico op ademhalingsinfecties en neus-, keel- en ooraandoeningen met zich, als ze passief aan sigarettenrook blootstaan. De ademhalingsfrequentie bij kinderen is veel hoger en ze ademenen ook meer giftige stoffen in", aldus Blanpain.

Reeds eerder werd in de Amerikaanse staten Arkansas, California, Louisiana, in Napels, Puerto Rico, Wolfville (Canada) en in andere plaatsen in de wereld een rookverbod in auto's met minderjarigen ingevoerd. In California bedraagt de boete 100 euro. Ook in Nederland ligt een voorstel tot verbod op de tafel van de Kamer.

Net als niet-handsfree bellen heeft de overheid volgens Blanpain evengoed het recht om het roken in auto's met kinderen te beteugelen.

Bron : www.gva.be
Maandag 26 november 2007

Laurianne
26th November 2007, 21:17
Ik vind het goed dat bestuurders niet mogen roken als er minderjarigen in de auto aanwezig zijn. Iedereen weet dat roken ongezond is. Ik vind trouwens dat dit ook thuis moet gelden. Als ouders willen roken moeten ze dit buiten het bereik van de kinderen doen. Ik vind niet dat zij het recht hebben om hun kinderen kankerverwekkende stoffen te laten inademen.
Nu even terug op de auto. Ik vind het niet meer dan normaal dat je niet mag roken achter het stuur, hiervoor vind ik zelfs niet dat er een kind bij moet zitten. Je mag ook niet eten achter het stuur, noch sms'en en noch bellen. Waarom zou je dan wel mogen roken? Hier heb je ook je handen voor nodig en kan je afgeleid zijn. Dat er boetes worden opgelegd op het roken in de auto is om het af te leren, als je dit niet zou doen blijft iedereen roken net zoals er velen blijven bellen achter het stuur. De boetes liggen wel heel hoog.
Eigenlijk zouden de mensen niet moeten roken achter het stuur als er kinderen bijzijn uit overtuiging dat het ongezond is en niet voor de boetes. Ik vind de boetes dus overdreven!