PDA

Bekijk de volledige versie : Bye-bye, privacy?


Barst
27th May 2005, 12:26
Blair wil identiteitskaart tegen terreur


LONDEN - De Britse premier Tony Blair wil een identiteitskaart voor alle Britten. De bevolking steunt het plan, maar moet wel 150 euro betalen voor zo'n kaart.


De Britse regering heeft in het Lagerhuis opnieuw een omstreden wetsvoorstel ingediend voor de invoering van een nationaal identiteitsbewijs. Het is een van de meest ambitieuze projecten die premier Blair in zijn derde regeringstermijn wil verwezenlijken.

De regering wil dat alle Britten in de toekomst een identiteitskaart met biometrische eigenschappen op zak hebben. Tegenstanders vrezen dat Groot-Brittannië zo een stap doet in de richting van een Big Brother-achtige samenleving, waarin een almachtige overheid elke beweging van haar onderdanen op de voet kan volgen.

De regering-Blair stelt evenwel dat invoering van de 'id card' nodig is in de strijd tegen het terrorisme. Ook wordt de aanpak van illegale migranten ermee vergemakkelijkt. Bovendien is het volgens de regering een goed instrument tegen fraude met sociale uitkeringen of tegen misbruik van diensten van de nationale gezondheidsdienst.

Het is de bedoeling de kaart rond 2013 voor alle Britten van boven de zestien jaar verplicht te maken, alhoewel de kaart eerder al - op vrijwillige basis - verkrijgbaar zal zijn. Buitenlanders die langer dan drie maanden in Groot-Brittannië willen blijven, zullen al vanaf 2007 te maken krijgen met visa met biometrische kenmerken. Ook EU-burgers zullen zich moeten laten registreren, al is hiervoor nog geen datum vastgesteld.

Het voorstel van dinsdag, een licht aangepaste versie van een eerder ontwerp dat door het vorige parlement niet tijdig werd afgehandeld, stuit op veel bezwaren. De oppositiepartijen, de Conservatieven en de Liberaal-Democraten, zijn dan ook in meerderheid tegen de kaart. Ook binnen Blairs eigen Labour-partij bestaat er verzet.

Om te beginnen is de technologie nog niet waterdicht. Op het plastic kaartje, ter grootte van een creditcard, worden drie biometrische kenmerken vastgelegd: het gezicht frontaal gezien, een irisscan en een vingerafdruk. Uit gegevens van de regering blijkt dat bij proeven slechts 69 procent van de gezichten werd herkend. De irisscan is betrouwbaarder, in 4 procent van de gevallen mislukte de herkenning. Bij vingerafdrukken ging het in 19 procent van de gevallen niet goed.

Een ander nadeel zijn de enorme kosten. De regering raamt die op bijna zes miljard pond (negen miljard euro). Een kaart zal zo'n honderd pond (150 euro) per stuk kosten, te betalen door de burgers zelf.

Er kleven ook meer principiële bezwaren aan het project. De overheid krijgt meer inzage in de gegevens van alle burgers, zonder dat die daar expliciet mee hebben ingestemd. Een risico is ook, zo vrezen tegenstanders, dat de gegevens makkelijk in handen van criminelen kunnen vallen.

,,Nu deze interne paspoorten tegenhouden, zou het afdrijven naar een surveillance-samenleving tegenhouden'', stelt The Guardian in een commentaar. Toch erkent de krant dat de kaart er vermoedelijk komt, al was het maar omdat uit opiniepeilingen blijkt dat zo'n 80 procent van de Britse bevolking het idee van zo'n kaart steunt.

© NRC Handelsblad


27/05/2005 Floris van Straaten, ©NRC Handelsblad

©Copyright De Standaard

katleen
28th May 2005, 10:18
Ik ben wel voor een identiteitskaart die je bloedgroep, je DNA en je belangrijkste gegevens draagt zoals vb. medische gegevens als allergieën..

Pieterjan
28th May 2005, 22:31
Zeker en vast tégen. Ik vraag me ten zeerste af waarom Blair zich wil 'wapenen' tegen terroristen? Zijn er trouwens al wel extrimistische aanslagen gepleegd op Brits grondgebied? Deze vorm van preventie lijkt me beter te passen in een voorstel van Bush dan Blair... En indien de kaart er dan zou doorkomen is het beangstigend hoe de regering kaarten met zulke technologische mankementen op die manier gewoon wil doorvoeren.

wim leenaerts
29th May 2005, 14:57
Met dat Big Brother argument heb ik niet zoveel problemen, zo bezorgd ben ik nu ook weer niet om mijn privacy, maar het prijskaartje daarentegen.
In een gezin van 5 is dat al snel 750€ of een dikke 30.000 oude Belgische franken. Daar kan je al heel veel medische middelen kopen voor de 3dewereldlanden of heel veel goede doelen een plezier mee doen... Je kan er natuurlijk ook al een nieuwe PC mee kopen of je DVD-collectie serieus uitbreiden ;)

katleen
31st May 2005, 12:27
Je moet deze kaart toch maar één keer aankopen denk ik...