PDA

Bekijk de volledige versie : Bril laat je beter horen


Smits.Diede
21st November 2007, 09:09
Mensen met gehoorproblemen kunnen voortaan beter horen met de hulp van een bril. De 'hoorbril' heeft in elke arm vier minuscule microfoontjes. Die versterken selectief het geluid dat uit de kijkrichting komt en dempen het omgevingslawaai. Daarmee onderscheidt de bril zich van gewone hoortoestellen, die alle geluiden versterken. De bril werd ontwikkeld door de Technische Universiteit van Delft en Philips Leuven.

Slechthorenden
Ongeveer 1,3 miljoen Belgen zijn slechthorend, vooral zestigplussers. Vaak kunnen ze in rumoer moeilijk het gewenste geluid onderscheiden van de achtergrondgeluiden. De meeste hoorapparaten lossen dat probleem niet op omdat ze geluiden uit alle richtingen versterken. Dat bemoeilijkt voor slechthorenden dikwijls het sociaal contact.

Wie
In principe komt wie met een gehoorverlies van 90 decibel kampt en moeite heeft om een gesprek te volgen in rumoer in aanmerking. De bril is eigenlijk ook alleen bedoeld voor wie al een bril draagt. Er is bovendien een voorschrift van de oorarts voor nodig.

Prijs
De bril kost - zonder glazen - tussen de 2.500 en 4.200 euro, afhankelijk van het feit of er voor beide oren microfoontjes nodig zijn Daarmee is de prijs vergelijkbaar met die van klassieke hoortoestellen. Het ziekenfonds biedt ook dezelfde tussenkomst als bij andere hoorapparaten: 460 of 900 euro. De bril is te krijgen via tien winkels van audicien-opticiens. (belga/sam)

Bron: http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_662890.html?wt.bron=hlnBottomArtikels

Hanne Wuyts
21st November 2007, 11:51
Haha, dit vind ik wel grappig...een bril om te kunnen horen, een 'alles in één pakket'...

Wel ik kan me nog een grappige anekdote herinneren van toen ik in de lagere school zat, ik weet nog dat mijn leerkracht op een gegeven moment zei, wacht ik neem mijn bril want ik hoor je niet...
Hahaha dit zorgde voor hilariteit allom, want wie neemt nu een bril om beter te horen...de leerkracht zei echter dat ze doordat ze een bril ophad kon lezen aan de lippen wat die persoon zei samen met de klanken kon ze er dan iets uit opmaken...

Maar nu is dit primitieve principe nog verbeterd...
de wereld gaat er maar op vooruit nietwaar...

groetjes

Sofie Daems
21st November 2007, 12:39
Het kan er alleen maar op vooruitgaan! Ik vind het wel fijn, zo'n uitvinding.
Alleen jammer van de prijs. Maar dat zal binnenkort ook wel veranderen denk ik, maar dat hangt natuurlijk van de verkoopcijfers af.
Ik vind het in ieder geval een zeer handige uitvinding, ookal heb ik nog geen hoorapparaat nodig!

Natalie Docx
22nd November 2007, 19:43
Ik heb de bril deze week in het nieuws gezien, en het ziet er echt wel leuk uit. Heel handig want dan horen slechthorenden echt alles, wat met een ander hoorapparaat niet zo is. Inderdaad jammer van de hoge kostprijs maar iemand die dit echt nodig heeft, heeft er wel zoveel geld voor over. ;)

Laurianne
26th November 2007, 21:26
Ik vind dit een goede uitvinding voor zij die slecht horen. Alleen vind ik het schandalig dat het prijskaartje zo hoog ligt. Het is ook mooier dan een gehoorapparaat en het valt niet op.
Niets dan voordelen.
Eigenlijk vind ik het heel erg dat mensen voor hun gezondheid altijd zoveel geld moeten uitgeven. Uitvinders profiteren van de situatie omdat ze weten dat de mensen dit nodig hebben en ze weten dat mensen dit zullen kopen ondanks de hoge prijs.
Langs de andere kant is het wel goed dat er de laatste tijd veel aandacht besteed wordt een de slechthorende onder ons.
Het nieuws kan nu ook met ondertiteling gevolgd worden. Deze mensen hebben hier toch heel lang op moeten wachten.

Stefan
26th November 2007, 21:38
Mooi gevonden... Kan best handig zijn !

We gaan steeds verder en verder in de technologie. Volgende stap is een bril met automatische ruitenwissers. Dat zou pas handig zijn (aldus een bril-dragende vriend van mij die met de fiets door een sneeuwbui reed)