PDA

Bekijk de volledige versie : Paus blijft tegen abortus na verkrachting


Barst
19th November 2007, 23:37
Paus blijft tegen abortus na verkrachting


Tijdens een ontvangst van Keniaanse bischoppen in het Vaticaan heeft paus Benedictus XVI het belang van het christelijke gezinsleven en huwelijk beklemtoond, en zijn bezorgdheid uitgesproken over campagnes voor abortus die hij de "rechtstreekse vernietiging van onschuldig menselijk leven" noemde, zo blijkt uit het dagelijkse communiqué van de Heilige Stoel. De paus herhaalde dat abortus voor hem in alle gevallen uit den boze is, ook na een verkrachting.


Problemen

De kerkvorst zei dat het "instituut" huwelijk en gezinsleven "ten alle prijze dient worden behouden. Al te dikwijls zijn de plagen die sommige delen van de Afrikaanse samenleving overvallen zoals promiscuïteit, polygamie en seksueel overgedragen ziektes direct terug te voeren tot verstoorde noties over huwelijk en gezinsleven". "Daarom is het belangrijk ouders bij te staan wanneer zij hun kinderen leren te leven volgens een christelijke visie op het huwelijk als een onverbrekelijke eenheid van één man en één vrouw, essentieel gelijk in hun mensheid en openstaand voor een generatie van nieuw leven", hield Benedictus zijn Keniaanse toehoorders voor.


Amnesty

Hij noemde zich "erg bezorgd dat de wereldwijde seculiere cultuur een toenemende invloed uitoefent op plaatselijke gemeenschappen als resultaat van campagnes van agentschappen die abortus promoten". De Duitse kerkleider noemde geen organisaties bij naam. Het Vaticaan heeft echter onlangs katholieken opgeroepen geen schenkingen meer te doen aan de mensenrechtenorganisatie Amnesty International omdat die heeft besloten vruchtafdrijving te steunen ingeval van verkrachting, incest of gezondheidscampagnes.


Abortus

Abortus of "deze directe vernietiging van onschuldig menselijk leven is nooit goed te praten, hoe moeilijk de omstandigheden zijn die sommigen ertoe leiden zulk een zware stap te overwegen. Wanneer u het Evangelie van het Leven verkondigt, herinner uw volk eraan dat voor elk onschuldig menselijk wezen, geboren of ongeboren, het recht op leven absoluut is en voor iedereen geldt, met in geen geval een uitzondering", kreeg de afvaardiging van het Keniaanse episcopaat te horen. De paus zei dat de katholieken "hun hulp moeten aanbieden aan vrouwen die het moeilijk vinden een kind te aanvaarden, zeker wanneer zij geïsoleerd zijn van hun familie en vrienden". Bovendien moet de katholieke gemeenschap ervoor "open staan om allen opnieuw te verwelkomen die berouw hebben te hebben deelgenomen aan de zware zonde van abortus".


Blog HLN, 19/11/07

elienvanlimbergen
20th November 2007, 17:00
Ah ja, zwanger na een verkrachting is 'voorbestemd' ofzo dan? :shocked:

jan.dufraing
20th November 2007, 21:02
Dit is echt niet meer te begrijpen in deze westerse cultuur dat abortus niet kan na een verkrachting. Het zal zeker zijn dat je hiervoor gekozen hebt dan. Ik denk persoonlijk dat niemand een kind wil hebben van een verkrachter. Dit is gewoon onbegrijpelijk. Dit is een teken dat de kerk niet echt mee gaat met de tijd.

stephanie.engelen
5th December 2007, 14:37
Abortus is niet in alle landen in dezelfde mate toegestaan. Er zijn verschillende redenen voor een abortus: om het leven van de vrouw te redden, voor de fysieke gezondheid van de vrouw, voor de mentale gezondheid van de vrouw, in geval van verkrachting of incest, wanneer er gebreken zijn aan de foetus, en om economische of sociale redenen. De meest efficiënte redenen vind ik omwille van de gezondheid van de moeder of na een vekrachting of incest. Hier is de paus het dus niet mee eens. Over economische of sociale redenen valt te betwisten. In sommige landen worden deze redenen zelfs gecriminaliseerd. Het uitvoeren van een abortus is dan strafbaar. Dit is absoluut niet meer het geval bij de westerse landen.
Abortus wordt wel degelijk beïnvloed door de kerk. In katholieke landen komt abortus minder voor dan in protestante landen en in landen met veel katholieken is de wetgeving vaak strenger, evenals de mening over abortus.
De paus definieert abortus als een rechtstreekse vernietiging van onschuldig menselijk leven. De paus vindt het dus ethisch onverantwoordt na een vekrachting. Wie wilt nu met een kind rondlopen van een verkrachter, ik niet. Dus ik vind dat deze abortus zeker moet kunnen!

s5052345
11th December 2007, 14:20
Zelfs in deze tijd blijft de kerk vasthouden aan die oudbollige principes.Ze beseffen blijkbaar nog altijd niet dat dit in hun nadeel speelt.Het blijft toch erg dat ze conservatief zijn :faint:

Lien Boogers
13th January 2008, 10:52
Hoe conservatief kun je zijn!

Coleta
14th December 2008, 19:56
Zoals de meesten hier al zeiden vind ook ik het conservatief van de Paus. Wanneer je verkracht wordt, wat op zich al een traumatische en gruwelijke gebeurtenis is, wil je toch niet het kind van je verkrachter dragen? Ik kan het me alleszinds heel moeilijk voorstellen! In zo'n geval of wanneer het gaat om de gezondheid van de vrouw of baby vind ik dat abortus zeker moet kunnen. Voor een kind moet het toch ook verschrikkelijk zijn, ja dit is mijn mama en mijn papa had haar verkracht, toen was ik er.. :slash:
Ik vind dat men hier nog eens mag over nadenken en niet zo conservatief hoeft te zijn, maar wat meer mag meegaan met de tijd. Een kind dragen van de persoon die je verkracht heeft moet verschrikkelijk moeilijk zijn...

dominiquevandevliet
23rd December 2008, 23:24
Abortus mag niet... Als je verkracht wordt is dit natuurlijk héél erg, zoiets draag je voor de rest van je leven met je mee. En dan nog zwanger worden na een verkrachting... Verschrikkelijk!
Je kan toch niet gaan houden van een kind dat uit zo'n gruwelijke daad is gegroeid? Als abortus dan verboden is...
Op deze manier worden er toch talloze kinderen op de wereld gezet die niet welkom zijn? Waarvan de ouders hen niet graag zien?
Dit geldt niet alleen voor verkrachting, maar ook voor prostitutie, en ongewenste zwangerschap!