PDA

Bekijk de volledige versie : Blondjes maken dat mannen zich dommer gedragen


Natalie.Van.den.Bergh
19th November 2007, 21:43
Blondjes maken dat mannen zich dommer gedragen
Weinig onderwerpen blijken vorsers zo te fascineren als vrouwen met blond haar. Daardoor weten we al dat ze langer leven, meer aandacht van het andere geslacht krijgen dan vrouwen met een andere haarkleur en, ondanks alle grappen, niet dommer zijn.
Sterker nog: de Sunday Times onthult dat het juist dat andere geslacht is dat, oog in oog met een blondje, problemen heeft met de geestelijke vermogens. Want dan daalt bij veel mannen het IQ.

Volgens onderzoekers aan de Schotse universiteit van St. Andrew werden vrouwen in Europa blond tijdens de IJstijd omdat ze dan meer opvielen in de harde concurrentiestrijd om de destijds schaarse, mannen.

Volgens psychologen leggen we onbewust een verband tussen de jeugd en blond haar, wat ons ertoe aanzet mensen met een lichte haarkleur te bewonderen. En dus ook te benijden, al kan wie jaloers is op de voordelen van blondheid zich troosten met de vaststelling dat nu al zeldzaam echt blond haar om genetische redenen aan het uitsterven is.

Met andere woorden: blondjes houden ons bezig. Zeker sinds het begin van de vorige eeuw, toen schrijvers vaststelden dat 'Gentlemen prefer blondes' en dat 'Blondes have more fun'.

Hollywoodsterren als Jean Harlowe, Mae West, Marilyn Monroe en Grace Kelly hielpen dat schoonheidsideaal levend te houden. Terwijl hedendaagse 'iconen' als Paris Hilton dan weer hun uiterste best doen om de andere kant van de medaille, het domme blondje te propageren.

Nu hebben psychologen aan de universiteit van Parijs X-Nanterre een nieuw element onthuld van het blondjes-syndroom: het feit dat het juist mannen zijn die dom doen als ze worden geconfronteerd met een blonde vrouw. Niet zozeer omdat ze zo onder de indruk zijn van wat ze zien, maar, volgens onderzoeksleider professor Thierry Meyer, vooral omdat ze zich aanpassen aan het beeld dat over de vrouwen bestaat en dus hun eigen drempel verlagen.

"Blonde vrouwen kunnen zorgen dat mannen zich dommer voordoen, omdat ze onbewust het stereotype van het domme blondje imiteren en zich daaraan aanpassen. Het is duidelijk dat, wanneer mensen worden geconfronteerd met stereotypes, ze zich daaraan aanpassen", luidt het.
Die conclusie volgt op onderzoek waarbij mannen op kennisvragen moesten antwoorden nadat ze foto's van vrouwen bekeken. Na het zien van een blondje scoorden ze daarbij lager dan na een blik op een brunette of een zwartharige vrouw.

Het Franse onderzoek vormt een nieuwe schakel in reeks studies die aangeven dat het gedrag van mensen sterk wordt beïnvloed door het cliché-beeld dat ze hebben van anderen. Zo hebben veel mensen de neiging langzamer te spreken en te lopen in gezelschap van ouderen, terwijl in schriftelijke testen ook vaak raciale en andere soorten vooroordelen naar boven komen.

GVA 18/11


Heb het altijd geweten dat ik de juiste haarkleur heb. :D

Sven De Pooter
20th November 2007, 09:29
maar het is ook bewezen dat je met blondjes meer plezier hebt. Dus dan intreseert het me niet of ze "dommer" zijn, zolang je er maar fun mee beleefd.!! :Party: want tenslotte leef je maar één keer.

Maar volgens mij is dit niet bij allemaal want ik ken ook blondjes die slim zijn. en ik ken ook meisjes met andere haarkleuren die een pak dommer zijn :) volgens mij ligt het niet aan de kleur van het haar maar het zit gewoon allemaal tussen de oren.

maar schuif alle domme mopjes en domme gedachten allemaal opzij en onthoud gewoon: blond girls have more funs!! :champa:

Greetz & beatz,
Sven

Brughmans Jente
20th November 2007, 09:48
Hier krijg ik het dus van e :rage:!!!!
Waarom zijn er alleen maar domme blondjes moppen en waarom moet men dan ook ineens vermelden dat als men naar een blondje kijkt, men ineens veel dommer is.

Dit klopt totaal niet, volgens mij!!!
Het zijn niet altijd de mensen met een blonde haarkleur die minder slim zijn.
Het is gewoon zo dat mensen met donkere haarkleur, mensen met een blonde haarkleur dommer maken.
Ik vind dat men die gedachte opzij moet schuiven!

Stefan
20th November 2007, 19:20
Het is, zo blijkt uit vorige reacties, geweten dat intelligentie niet aan de haarkleur ligt.
Toch kan ik het niet laten om een glimlach te vertonen bij enkele domme-blodjes-grappen.

Dit valt volgens mij perfect te vergelijken met onze 'Hollander-moppen'. Die zijn ook haast niet allemaal zoals ze worden voorgesteld in moppen.

jan.dufraing
20th November 2007, 21:22
Ik zelf heb ook een blonde vriendin ik denk niet dat ik mij dommer voor doe dan dat ik ben. Het lijkt mij eigenlijk onwaarschijnlijk dat wij mannen ons niveau onbewust zouden verlagen omdat we met een stereotype beeld in ons hoofd zitten.
Ook dat stereotype beeld is te verwaarlozen. Zoals iedereen onder ons weet heeft de intelligentie niets te maken met haarkleur of andere uiterlijke kenmerken.

Natalie.Van.den.Bergh
21st November 2007, 10:58
Ik ben zelf blond en kan er zeker mee lachen dat ze grapjes over mijn haarkleur en het verband tussen dom maken, ik vind het zelf een makkelijk excuus als ik iets dom doe of zeg.
Ik denk niet dat iedereen zijn IQ onbewust zal verlagen, maar er zijn er toch. Ik merk soms als ik ergens iets ga vragen ofzo, dat ze het dan zo dikwijls en traag uitleggen alsof ik precies achterlijk ben. Hier kan ik natuurlijk niet mee lachen, omdat dit dan ook niet als grap is bedoeld en die mensen dan echt denken dat ik zo achtelijk ben.

Hanne Wuyts
21st November 2007, 11:45
Bon, ik vind het altijd wel grappig dat er zoveel moppen worden gemaakt rond domme blondjes maar ik zal is iets vertellen...

Vorige jaren op mijn oude school viel het grappig genoeg heel hard op dat in alle slimme klassen bijna alle meisjes blond haar hadden, niet allemaal maar wel heel veel en dat in de humane klassen (waar algemeen bekent staat dat dit de vuilbak is van het ASO) dat daar het merendeel een donkere haarkleur had...

Ik wil absoluut niet in mijn nadeel plijten, want ik heb zelf bruin haar maar dit vond ik wel een pittig detail...veel vriendinnen van mij zijn blond en ik voel mij soms de domste van heel de hoop...

Tja en waarom onderzoeken ze het gedrag van de man wanneer die een blonde vrouw zien, ik vraag mij af hoe dit onderzoekt wordt en ik stel me er veel vragen bij...gaan ze dan het testosteron gehalte meten ofzo...

Manneke manneke waar ze zich in godsnaam mee bezig houden, ze zouden beter iets zoeken tegen kanker enz.

groetjes

s5052345
23rd November 2007, 11:27
Dat is zo ne quatch. Blondjes zijn zeker niet dommer en normaal gezien verlaag je je zogezegd toch niet tot hun niveau? :confused:

Mijn vriendin is ook blond en zij is echt wel slim en iedereen rond haar die blond is ook dus ik zou toch maar niet al te veel geloven van wat daarover gezegd wordt.Er zijn slimme en domme blondjes maar men mag ze natuurlijk wel niet over dezelfde kam scheren!!!

GRrtz :p