PDA

Bekijk de volledige versie : VLD Stalinistisch?


Barst
24th May 2005, 11:58
Patricia De Waele : ,,Dit fnuikt democratisch gehalte VLD''


BRUSSEL - VLD-bestuurslid Patricia De Waele verzet zich tegen het gebruik van volmachten om op te treden tegen dissidente VLD'ers.


DE WAELE is eerste schepen in het Oost-Vlaamse Evergem en een van de weinige niet-parlementsleden die zitting hebben in het VLD-partijbestuur. Bij de laatste voorzittersverkiezingen eindigde ze ver achter de topkandidaten Somers en Dedecker, maar deed het met 1.712 stemmen een stuk beter dan de vier andere kleine kandidaten.

Op de bijeenkomst van het uitgebreide partijbestuur dat eind januari instemde met het voorstel van voorzitter Bart Somers om het niet meer te hebben over samenwerking met Vlaams Belang, was ze één van de twee aanwezigen die tegenstemden. De andere was senator Jean-Marie Dedecker. Die laatste schaarde zich gisteren achter de beslissing om Somers volmachten toe te kennen, De Waele niet.

- Wat vindt u van de beslissing van het partijbestuur?

Ik heb de beslissing via de media vernomen. Jammer genoeg kon ik door omstandigheden niet aanwezig zijn op het partijbestuur. Maar gelet op wat ik erover hoor en lees, vind ik het een verregaande beslissing. Dit fnuikt het democratisch gehalte van onze partij. Als een voorzitter iedereen kan buiten zetten die volgens hem de partijlijn niet volgt, kan dat leiden tot willekeur en verkeerde uitsluitingen.

- Er moet toch iets gebeuren om het interne gekibbel te stoppen?

VLD'ers moeten wat strategischer leren zijn. Al het geruzie in onze partij is triest.

Maar daartegenover staat dat een liberaal bijna per definitie iemand is die het hart op de tong draagt. Volmachten horen thuis in een dictatoriaal systeem. Het is volledig in strijd met de liberale principes en het liberale gedachtegoed.

- Heeft Bart Somers een alternatief om zijn gezag te tonen?

Ik begrijp dat de voorzitter zich in een moeilijke positie bevindt. Maar waarom haalt hij niet zijn charisma en diplomatie boven om de interne twisten bij te leggen? Dat is toch de taak van een voorzitter. Het signaal dat de leden op ons congres hebben gegeven, was klaar en duidelijk. Iedereen wil dat de gelederen worden gesloten. De leden hebben ook duidelijk gemaakt dat de uitspraken van Karel De Gucht niet konden. Is dat niet voldoende? Misschien is Somers ten einde raad.

- Bent u niet bevreesd voor de reactie van de partijtop op uw uitlatingen?

Ik ben blij dat ik in een partij zit waar ik mijn mening kan zeggen en heb nooit problemen gehad om de beslissingen van een meerderheid te respecteren. Maar daarom ben ik nog geen voorstander van volmachten. Ik vraag mij toch af hoe het mogelijk is dat het partijbestuur unaniem zoiets beslist. Ik hoop dat ze mij voor deze uitspraken niet uit de partij gooien. Ik zie trouwens niet in waarom ze dat zouden doen. Ik val de partij niet aan, maar de volmachten.

24/05/2005 (ste)

©Copyright De Standaard


[SIZE=3][FONT=Trebuchet MS]Bwana Somers heeft niet lang gewacht om zijn nieuwe tanden te laten zien...[/FONT][/SIZE]


Somers zet Patricia De Waele uit VLD-partijbestuur


BRUSSEL - VLD-voorzitter Bart Somers zet Patricia De Waele uit het partijbestuur en leidt bij de statutaire commissie van de VLD de procedure in om haar uit de partij te zetten. Dat meldt zijn woordvoerder. De beslissing komt er omdat De Waele openlijk kritiek had geuit in De Standaard van vandaag.


Pas gisteren kreeg Somers van het partijbestuur volmachten om de interne orde bij de Vlaamse liberalen te herstellen. Wie zich niet aan de regels houdt, vliegt er onverbiddelijk uit, beloofde Somers. Nauwelijks een dag later voegt hij de daad bij het woord.
De partijvoorzitter zet de stap na verklaringen van De Waele in De Standaard van vandaag. ,,Ze levert immers openlijk kritiek op een unaniem genomen beslissing van het partijbestuur. Bovendien heeft ze op geen enkele wijze contact opgenomen met de voorzitter om toelichting te vragen bij de genomen beslissing, maar koos ze ervoor meteen openlijk, in een kranteninterview, de beslissing van het partijbestuur te bekritiseren'', motiveert Somers zijn beslissing.

Patricia De Waele is eerste schepen in het Oost-Vlaamse Evergem. Bij de voorzittersverkiezingen was ze kandidaat-voorzitter. Met 1.712 stemmen bleef ze weliswaar ver achter Bart Somers en Jean-Marie Dedecker, maar deed ze het een pak beter dan de vier andere kleine kandidaten.

Weblog DS, 24/05/2005 - belga - kum

Kenny
24th May 2005, 13:34
Ik wilde het net zelf ook posten, onder een soortgelijke titel.

Vooral volgende quote is schrijnend:
- Bent u niet bevreesd voor de reactie van de partijtop op uw uitlatingen?

Ik ben blij dat ik in een partij zit waar ik mijn mening kan zeggen en heb nooit problemen gehad om de beslissingen van een meerderheid te respecteren.

Somers zal ongetwijfeld wel goede bedoelingen hebben, wanneer heeft hij die namelijk niet? Maar wat hij hiermee uiteindelijk gaat bereiken zal meer kwaad dan goed doen.

Ik vraag me af wat er gaat gebeuren met Dedecker. Die zou te veel gezichtsverlies lijden als hij nu ineens gaat zwijgen over onderwerpen waar 'het partijbestuur zich unaniem heeft over uitgesproken'.

Bartje is hier wel serieus de basis aan het leggen voor een serieuze verandering in 's Vlaanderens politieke landschap. Ik zou niet verbaasd opkijken als er een heleboel VLD'ers binnenkort overlopen naar een andere partij.

Barst
24th May 2005, 16:53
[QUOTE=Kenny]Ik zou niet verbaasd opkijken als er een heleboel VLD'ers binnenkort overlopen naar een andere partij.[/QUOTE]

[FONT=Trebuchet MS]...of evolueren richting schisma met de oprichting van een nieuwe partij voor de 'rechtervleugel'? Hoewel hun economisch programma zoals dit weekend voorgesteld wel degelijk kon staan voor een 'ruk naar rechts' (alleen is dat door alle andere heisa een beetje op de achtergrond komen te staan...).

In elk geval: paniekvoetbal heeft zelden tot een goed resultaat geleid; ik vrees dat dat hier niet anders zal zijn...[/FONT]

Kevin van de Velde
24th May 2005, 17:23
In ieder geval zullen ze toch een nieuwe naamsverandering moeten doorvoeren, nl. de VL. Want nu mag men toch defenitief de D van democraten weglaten. (Dit had voor mijn part al veel langer weg gemoeten). Ik snap nie hoe dat die leden zulke tirranie kunnen verdragen. Vrije meningsuiting is toch iedereen dierbaar? Somers is een idioot. Hij had mede de taak om de VLD weer geloofwaardiger te maken, hier is hij dus nu volledig in mislukt. Wat voor een manager ben je nu als je probleemgevallen gewoon buitenschopt? Een manager moet een dialoog aangaan. En dat kan Somers blijkbaar niet. Trouwens ik wil eens zien hoe dat iemand als Somers een kopstuk gaat buitensmijten :) Die vergeet dat dat gepaard gaat met stemmenverlies :)

Kenny
25th May 2005, 15:37
[QUOTE=Kevin van de Velde]Trouwens ik wil eens zien hoe dat iemand als Somers een kopstuk gaat buitensmijten :)[/QUOTE]
Geloof me vrij, de volgende keer dat Garel De Klucht uit de bocht gaat, zal hij heus niet worden buitengesmeten.