Barst
16th November 2007, 01:21
Belgische kinderen krijgen jaarlijks voor 190 euro speelgoed
BRUSSEL - (Belga) Vorig jaar hebben de Belgische kinderen voor gemiddeld 190 euro aan speelgoed gekregen. Als ook videospelen worden meegerekend, klimt dat gemiddelde tot 302 euro. Dat blijkt uit cijfers van het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties OIVO.
Het OIVO schat, op basis van de evolutie van de netto-invoer van speelgoed, dat de speelgoedmarkt tussen 2005 en 2006 een groei kende van 7,34 procent. In ons land hebben de ouders per kind gemiddeld 190 euro uitgegeven aan speelgoed. Wanneer er ook videospelen worden gekocht, ligt dat bedrag een pak hoger: 303 euro per kind. In 2005 was dat nog 178 euro per kind zonder videospelen, en 282 euro per kind met videospelen. Videospelen zijn overduidelijk erg in trek. In 2005 ging volgens het OIVO liefst 37 procent van de uitgaven voor speelgoed naar videospelletjes. Ander speelgoed in opmars is het speelgoed voor baby's en peuters en bouwspeelgoed. Wel zijn er minder poppen verkocht. Het OIVO ging ook na wie het speelgoed kiest en wat kinderen precies willen. Ten minste zeven jongeren op de tien kiezen zelf het speelgoed dat hun later aangeboden zal worden door de ouders.
Blog DS, 15-11-2007
BRUSSEL - (Belga) Vorig jaar hebben de Belgische kinderen voor gemiddeld 190 euro aan speelgoed gekregen. Als ook videospelen worden meegerekend, klimt dat gemiddelde tot 302 euro. Dat blijkt uit cijfers van het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties OIVO.
Het OIVO schat, op basis van de evolutie van de netto-invoer van speelgoed, dat de speelgoedmarkt tussen 2005 en 2006 een groei kende van 7,34 procent. In ons land hebben de ouders per kind gemiddeld 190 euro uitgegeven aan speelgoed. Wanneer er ook videospelen worden gekocht, ligt dat bedrag een pak hoger: 303 euro per kind. In 2005 was dat nog 178 euro per kind zonder videospelen, en 282 euro per kind met videospelen. Videospelen zijn overduidelijk erg in trek. In 2005 ging volgens het OIVO liefst 37 procent van de uitgaven voor speelgoed naar videospelletjes. Ander speelgoed in opmars is het speelgoed voor baby's en peuters en bouwspeelgoed. Wel zijn er minder poppen verkocht. Het OIVO ging ook na wie het speelgoed kiest en wat kinderen precies willen. Ten minste zeven jongeren op de tien kiezen zelf het speelgoed dat hun later aangeboden zal worden door de ouders.
Blog DS, 15-11-2007