PDA

Bekijk de volledige versie : Koffie voor ondervoede kinderen


Barst
15th November 2007, 23:46
Koffie voor ondervoede kinderen


Mexico-stad, 15 nov. Een Mexicaanse koffieproducent en een Amerikaans technologiebedrijf hebben een onorthodoxe methode bedacht om ondervoede kinderen weer op te been te helpen. Geef ze een kop koffie.


Voyava Republic uit Houston en de koffiecoöperatie La Selva uit Mexico zeggen een manier te hebben gevonden om koffie te verrijken met foliumzuur, ijzer en andere voedingsstoffen. Vanaf volgend jaar februari willen ze de drank gaan schenken aan basisschoolkinderen in de arme staat Chiapas, in het zuiden van Mexico. Deze staat bevat het grootste percentage ondervoede kinderen van het land.

Oprichter van Voyava Republic en scheikundige Michael Sweeney zegt dat het de eerste keer is dat koffie wordt verrijkt met foliumzuur. Hij heeft inmiddels contracten ondertekend met koffieproducenten in Groot-Brittannië, Frankrijk, Polen en Griekenland en is in onderhandeling met Zuid-Korea, Australië en Zuid-Afrika.

Het departement van volksgezondheid in Chiapas ziet niets in het idee en geeft de kinderen liever een glas melk. „Koffie is geen drank voor kinderen”, aldus een woordvoerder, „het is bekend dat hoge concentraties van cafeïne leiden tot nervositeit, geprikkeldheid en stress.”

Directeur Jose Juarez van La Selva zegt dat het niet de bedoeling is de kinderen te overvoeren. „Een kopje van 150 tot 200 milliliter is voldoende. Volgens beide initiatiefnemers drinken de kinderen in Chiapas – een staat waar veel koffie wordt verbouwd – elke dag minstens één, zo niet meer, koppen koffie. „Juist omdat koffie voor hen deel is van hun dagelijkse routine is het verrijken van koffie een efficiënte manier om voedingsstoffen toe te dienen.”


NRC, 15-11-2007

Evy Witters
28th November 2007, 13:58
Ik vind het een mooi initiatief om deze kindjes te helpen!

wim leenaerts
28th November 2007, 16:29
Stiekem met vitaminen en mineralen verrijkte deca-koffie schenken lijkt me een prachtige oplossing...

Sanne.Vosters
28th November 2007, 19:28
Ik vind het een heel mooi gebaar. :clap: Een kopje koffie vond ik wel wat raar klinken om aan kinderen te geven. Maar Chiapas is een staat waar veel koffie wordt verbouwd, en daarom is het zo efficiënt om de kinderen te voeden. Voor hen is koffie een dagelijkse routine. Ze kennen niet anders. En om zo stiekem de koffie te verrijken met foliumzuur, ijzer en andere voedingsstoffen, vind ik slim gezien;) Op deze manier krijgen de kinderen toch wat voedingsstoffen binnen!

jan.dufraing
10th December 2007, 19:36
Goed initiatief maar toch vind ik koffie een beetje raar om aan kinderen te geven. Het is wel goed dat ze de ondervoede kinderen er bovenop willen laten komen.
Zulke initiatieven moeten we toejuichen.

Natalie Docx
16th December 2007, 11:06
Het is inderdaad een mooi gebaar om die kinderen een kopje koffie te schenken met allerhande voedingstoffen in. Ik vind het wel raar klinken maar als ze zo de ondervoede kinderen er boven op kunnen helpen kan je er niets op tegen hebben vind ik.

Lennart
20th December 2007, 19:46
We kunnen niet anders dan zo een initiatief toejuichen maar toch vind ik het nogal raar om koffie naar deze kinderen te sturen. Misschien kunnen ze beter iets anders geven, iets dat meer voedzamer ofzo is.

Groetjes

Lennart

stephanie.engelen
23rd December 2007, 22:20
Het is een mooi gebaar. het mag dan wel raar klinken, het zal de kindjes toch wat versterken.