PDA

Bekijk de volledige versie : Het ABC van de monarchie


Barst
15th November 2007, 20:04
Het ABC van de monarchie


A AlbertII. 73 is hij intussen. Maar voorlopig denkt hij niet aan aftreden. Veel soepeler dan zijn broer Boudewijn heeft Albert zich nog niet op veel blunders of dwarsliggerij laten betrappen.


B Boël. Niemand twijfelt er nog aan dat Delphine Boël(39) de buitenechtelijke dochter is van onze koning uit zijn relatie met de Waalse barones Sybille de Selys-Longchamps. Al heeft de koning haar bestaan nooit officieel erkend. Delphine draagt de naam Boël naar de industrieel Jacques Boël, de toenmalige wettige echtgenoot van de barones. De overspelige relatie van Albert, toen nog prins, zou geduurd hebben van 1966 tot 1984.


C Civiele lijst. De vergoeding voor de koning om in totale onafhankelijkheid zijn ambt te kunnen uitoefenen, heet Civiele Lijst. Ze bestaat uit de jaarlijkse dotaties en de koninklijke gebouwen waar de leden van de koninklijke familie wonen.


D Dag van de Dynastie. 15november staat bekend als het 'Feest van de dynastie'. Maar officieel heet deze dag 'Koningsfeest'. Dat bevestigde koning Boudewijn vlak na zijn ambtsaanvaarding in 1951. Twee jaar later is er zelfs een rondzendbrief geweest die wees op die foute benaming. Ook koning Albert heeft dat herbevestigd. Alleen in de periode van het regentschap van Karel, de broer van Leopold III, was er sprake van een Feest van de dynastie. Het was LeopoldII die in 1866 voor 15november koos. Zijn vader, LeopoldI, was toen net overleden. Uit eerbetoon werd de feestdag van de heilige Leopold de Goede uitgekozen als feest van het koningsschap. AlbertI volgde LeopoldII op en prompt verhuisde de dag van het koningsschap naar 26november, de naamdag van de heilige Albert van Haigerloch. In 1912 overleed de moeder van koning AlbertI en de koninklijke feestdag ging opnieuw naar 15november. Kardinaal Mercier oordeelde echter dat 11november (wapenstilstand) en 15november (koningsfeest) te dicht bij elkaar lagen. Dus werd het koningsfeest opnieuw op 26november gevierd. Toen LeopoldIII in 1933 koning werd, viel de keuze definitief op 15november en dat bleef ook zo onder Boudewijn en AlbertII. Sinds de heiligverklaring van Albertus Magnus in 1931 is 15november trouwens ook een naamdag van Albert. Behalve met de traditionele kerkdienst wordt het koningsfeest sinds 2001 ook in het parlement gevierd. De burgerlijke ceremonie was een idee van paars-groen, dat met de ontkerkelijking in gedachten vond dat een feest in het parlement gepaster was om de dynastie te vieren. De koning zelf komt, in tegenstelling tot de rest van de koninklijke familie, niet naar de viering. Zeven jaar geleden mocht baron Toots Tielemans bij die gelegenheid het Belgisch volkslied op mondharmonica brengen. Vandaag geeft Helmut Lotti in het parlement zijn interpretatie van de Brabançonne.


E Eenheid. Eendracht maakt macht, luidt de nationale leuze. Formateur Yves Leterme (CD&V) merkte vorig jaar in de Franse krant Libération op dat de twee gemeenschappen in ons land alleen nog 'de koning, de voetbalploeg en enkele bieren' gemeenschappelijk hebben.


F Fabiola. De weduwe van koning Boudewijn, 79, draagt nog altijd de titel van koningin. Om een onderscheid te maken met haar schoonzus Paola, koningin der Belgen, is Fabiola koningin van België.


G Grasse. Koning Albert trekt soms wel iets te enthousiast naar zijn Zuid-Franse vakantievilla in het dorpje Châteauneuf de Grasse. Toen Yves Leterme zijn ontslag als formateur wilde aanbieden, moest hij wachten tot de vorst was teruggekeerd uit Zuid-Frankrijk.


H Hart, hernia en heup. Albert kampt de jongste jaren met enkele medische problemen.


I Ierland. Van die laatste ingreep ondervond hij nog de gevolgen tijdens zijn recente staatsbezoek aan Ierland. Het programma werd daarom lichtjes aangepast.


J Jacht. In mei kochten Albert en Paola een nieuw, vijftien meter lang luxejacht, bij een Italiaanse botenbouwer.


K Kastelen. Behalve de paleizen in Brussel en Laken beschikt de koninklijke familie via de Koninklijke Schenking ook over de kastelen Belvédère, het domein Stuyvenberg, de Villa Clémentine en de kastelen van Villers-sur-Lesse, Fenffe en Ciergnon.


L Lachen. Zijn broer Boudewijn had de bijnaam Le Roi Triste. AlbertII is veel jovialer in de omgang.


M Ministers van Staat. Samen vormen ze de Kroonraad. Die is voor het laatst bijeengeroepen bij de onafhankelijkheid van Congo in 1960.


N Natie. Er hingen nooit zoveel Belgische vlaggen buiten als dezer dagen. Meer dan op de nationale feestdag. Maar ze hangen bijna allemaal in Brussel, in iets mindere mate in Wallonië en maar mondjesmaat in Vlaanderen. Hartversterkend voor de koning? Neen, aanwijzingen naast vele andere dat de natie zienderogen verdampt.


O Opa. Albert is elf keer officieel grootvader. Daarnaast heeft ook Delphine Boël een dochtertje.


P Paola. Twee jaar geleden vierde de koningin (74) haar gouden bruiloft met de koning. Dertig à veertig jaar geleden was dat een fata morgana. De Italiaanse prinses Paola aardde slecht in België - ze spreekt nog steeds moeizaam Nederlands, en ze kreeg het als jonge moeder aan de stok met koningin Fabiola, die zich kwam bemoeien.


R Rijkdom. Twee maanden geleden gooide de koning zijn spaarboekje op tafel, als antwoord op een RTBF-reportage: 12,4miljoen euro. Daarnaast heeft hij een jacht en een vakantieverblijf in Châteauneuf de Grasse.


S Separatisme. De nachtmerrie van Laken. Jean-Marie Dedecker, die in tegenstelling tot Vincent Van Quickenborne wel republikein bleef, verklaarde in juni na een audiëntie op het paleis: 'Na mij kwamen nog Bart De Wever (N-VA) en Geert Lambert (Spirit). Meer dan 400kilo separatisme in drie uur tijd, dat zal het Paleis nog nooit overkomen zijn'.


T Toekomst. Van kroonprins Filip? De meningen van hemzelf en anderen zijn verdeeld en worden samengevat in drie historische citaten: 'ik wil koning worden', 'ik heb een missie' en 'hij kan het niet'.

Vanwege herhaalde uitschuivers werd de kroonprins meermaals op de vingers getikt door de aftredende premier Guy Verhofstadt. Zie ook N en Z.


V Verkenner. Nieuw begrip in de Wetstraat. Herman Van Rompuy (CD&V) werd door het Paleis het mijnenveld in gejaagd toen formateur Yves Leterme geen doorgang vond.


W Wijzen. Raad van. Nieuw idee: laat oudgedienden de communautaire knoop ontwarren. Een light-versie van de Kroonraad, die nog maar vijf keer samenkwam in onze vaderlandse geschiedenis.


Y Jacques van Ypersele de Strihou. Kortweg Van Yp. Jonkheer. Begonnen als internationaal expert. Werkte daarna voor Willy De Clercq, Gaston Geens en Robert Vandeputte. Kabinetschef van Leo Tindemans, Paul Vanden Boeynants en Wilfried Martens. Al 24jaar kabinetschef van het paleis. Al wie ooit zijn afscheid van de macht voorspelde, is zelf op rust of zit in de oppositie.


Z Zweeds model. Waar de koning geen enkel initiatiefrecht geniet en zeker geen verkenners kan uitsturen of 'raden van wijzen' oprichten.


DS, 15-11-2007

Tine Witvrouwen
7th December 2007, 11:52
Ik deed net de dynastiequiz op destandaard.be.
Had dus 7/15 :slash: , hoe staat het met jullie kennis?

http://www.standaard.be/dynastiequiz

Natalie Docx
9th December 2007, 10:40
Ik ook 7/15, het koningshuis interesseerd mij dan ook niet :p

Stef.Berghmans
10th December 2007, 15:54
Hopla, 9 op 15 , met maar 1 gok die juist bleek te zijn, ik ben toch geslaagd :p

Gertjan.Buyle
13th December 2007, 21:26
Ik haalde nog 9/15.
Dit vind ik helemaal niet slecht voor iemand die absoluut niet voor een koningshuis is.
Grtzz

BertDierickx1BASO
13th December 2007, 21:51
Ik behaalde een 8/15. Net erdoor ;).