PDA

Bekijk de volledige versie : Gekloonde mens komt weer stap dichtbij


Sanne.Vosters
13th November 2007, 08:27
De gekloonde mens komt een stap dichterbij. Amerikaanse onderzoekers zijn er voor het eerst in geslaagd tientallen embryo’s van een volwassen aap te ‘produceren’.
Als deze techniek toepasbaar is op mensen, dan biedt dit perspectieven voor de productie van embryo’s voor medische doeleinden.

De techniek voor het klonen van dieren bestaat al langer. Die techniek bestaat erin dat de kern van een cel in een ‘lege’ eicel ingeplant worden (de zogenaamde Dolly-methode). Het zo ontstane embryo kan dienen als leverancier van stamcellen voor therapeutische doeleinden of kan zich ontwikkelen tot een echte kloon.

De onderzoekers van het Oregon National Primate Research Centre zijn er nu in geslaagd deze techniek voor het eerst op primaten (mensen en aapachtigen) toe te passen, in dit geval een tienjarige rhesus-makaak. Heel veel is nog niet uitgelekt over dit onderzoek dat pas later deze maand officieel bekend wordt gemaakt in het wetenschappelijke blad Nature.

De onderzoekers zullen wellicht bekend maken dat ze erin geslaagd zijn om stamcellen uit deze embryo’s zo te programmeren dat ze zich ontwikkelen tot hart- of hersencellen. Geen enkele van de gekloonde embryo’s bleek echter levensvatbaar, zo meldden enkele Britse kranten.

Tot nu toe konden wetenschappers enkel primaten klonen via het splitsen van embryo’s. De Dolly-methode op mensen en apen kreeg een serieuze opdoffer toen in 2004 bleek dat Zuid-Koreaanse wetenschappers gesjoemeld hadden met hun onderzoeksresultaten.

Tegenstanders van kloning vrezen dat deze nieuwe doorbraak uiteindelijk zal leiden tot het echte klonen van mensen op basis van een handvol huidcellen.

13 november, Gazet Van Antwerpen

Wouter
13th November 2007, 09:35
good post

welcome to the future all :)

Tegenstanders van kloning vrezen dat deze nieuwe doorbraak uiteindelijk zal leiden tot het echte klonen van mensen op basis van een handvol huidcellen.

jonas.de.ceulaer
13th November 2007, 21:50
Ik weet het toch niet met dat klonen. Het is nog zo onbekend. Ik denk dat men nog veel wetenschappelijk onderzoek moet verrichten, eer men alle voor-en nadelen kent. Er is nog steeds de veel gestelde vraag: “Is dit ethisch verantwoord”. Ik heb niets tegen het klonen van organen en het gebruik voor medische doeleinden. Ik vind dat juist heel belangrijk. Maar ik vraag me toch af of we er goed aan doen om dieren te klonen en misschien later zelfs mensen. Ja, als voorstander kun je zeggen dat je met klonen het uitsterven van een bepaalde diersoort kunt bestrijden. In die mate zou het wel interessant kunnen zijn. Maar ik hoop enkel dat men dit enkel gaat gebruiken voor positieve doeleinden. Wie weet wat er gebeurt als dit verkeerd zou gebruikt worden. Wie weet ontwikkelt men later wel een leger van klonen.

Natalie Docx
14th November 2007, 11:31
Als je er deftig over nadenkt is het toch maar griezelig om te weten dat er ooit een kopietje van jezelf kan rondlopen. Voor mij hoeft het niet. Als het klonen enkel voor medische doeleinden gebruikt wordt ben ik voor, maar aangezien je dat nooit zeker weet mogen ze het idee van het klonen terug in de kast stoppen.

Hanne.Van.Rooy
14th November 2007, 15:30
Mensen waar zijn we mee bezig! "mensen klonen" ?? Het klinkt absurd en het is ook absurd. Laat de natuur zijn gang gaan en als dieren uitsterven of mensen sterven, dan is dat de wil van de natuur. Het is de aard van de mens om overal een oplossing voor te zoeken en nieuwsgierig overal zijn neus in te steken. Maar dit gaat toch wel even te ver vind ik.
Laat iedere mens uniek zijn met zijn eigen talenten en eigen gebreken... Ik zou het akelig vinden moest ik weten dat er een kopie van mij rondloopt op aarde.
Ik geloof niet dat mensen hier ooit slechte bedoelingen mee zouden hebben door mensen te klonen, het heeft immers ook voordelen als men zieke mensen ermee kan helpen. het klinkt misschien cru maar toch blijf ik erbij dat het naar mijn idee helemaal tegen de natuur is.