PDA

Bekijk de volledige versie : Zittend werk even ongezond als roken! 10/11/07


Véronique.Geudens
11th November 2007, 12:02
Zittend werk verrichten is even ongezond als roken of blootstelling aan de zon, beweert de Amerikaanse wetenschapper Marc Hamilton in het medische tijdschrift Diabetes. Wie achter een bureau en computer geplakt zit, zou meer kans hebben op hartziekten, type 2-diabetes en overgewicht.

"De grote zorg voor de toekomst is dat steeds toenemende aantallen mensen zich onbewust zijn van de gevaren van te lang te zitten," argumenteert hij. Maar het probleem lijkt niet echt het zittend werk te zijn, maar wel het gebrek aan beweging.

"Alle studies tonen een significante impact van inactiviteit," klinkt het. "Twee uurtjes sporten is belachelijk na 22 uur liggen of zitten!" Al kunnen kleine ingrepen het risico al indammen: kleine wandelingetjes inbouwen (naar een collega in plaats van te e-mailen, bijvoorbeeld) kan het risico op diabetes al indammen. (edp)

BRON: De Morgen (http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Gezondheid/article/detail/51650/2007/11/10/Zittend-werk-even-ongezond-als-roken.dhtml)



Het is wel zo dat er hoe langer hoe meer mensen zijn met klachten van hart -en vaatziekten. De oorzaak ligt hier toch wel gedeeltelijk aan te weinig beweging, dus zal een zittend beroep hier toch niet gunstig voor zijn.

Mensen zijn zich ondertussen al bewust dat roken schadelijk is voor de gezondheid, en dat men nood heeft aan beweging, maar vaak denkt men dit probleem van een te kort aan beweging op te lossen door een uurtje of twee per week te sporten.
Heeft men er echter al aan gedacht dat het gebruiken van de trap in plaats van de lift ook al voor heel wat dagelijkse lichaamsbeweging zorgt?!

Men kan altijd gebruik maken van de auto, dit is de gemakkelijkste keuze, en men wil deze altijd zo dicht mogelijk parkeren bij hun bestemming. Vaak vergeet men dat heel wat plaatsen te voet, met de fiets of het openbaar vervoer bereikbaar zijn. Hierdoor doet men dagelijks al heel wat aan lichaamsbeweging.

De overheid wil hier blijkbaar ook wel aan meewerken daar onder andere, leerkrachten een fietsvergoeding ontvangen.
Wij als toekomstige leerkrachten zouden hier dus ook gebruik van kunnen maken en zoals het hoort bij een goede leerkracht wandelt deze rond in de klas en blijft men niet de hele tijd achter het bureau zitten.
Welke mogelijkheden heb je als leerkracht om aan beweging te doen tijdens je werkuren? Meer dan dat je denkt: bewaking doen op speelplaats, sportdagen meedoen, fietsen naar het werk, de trap nemen in plaats van de lift in het schoolgebouw,…
Als leekracht heb je een voorbeeldfunctie voor de leerlingen, jij als leerkracht kan de leerlingen aanzetten of motiveren tot lichaamsbeweging zodat ze uit hun luie zetel komen of vermijden dat ze later misschien passief zullen zijn.

Conclusie: Leerkrachten hebben het zelf in de hand of ze van hun beroep een zittend beroep maken of niet!

Brughmans Jente
12th November 2007, 21:47
Ik vind een zittende job helemaal niet interessant. Ten eerste omdat een zittende job veel te weinig beweging bevat en ook omdat je met een zittende job ook veel meer kans loopt om een blessure op de lopen als je begint te sporten, wandelen, intesieve dingen doen.
Ten tweede vind ik de gevaren ook heel afschrikwekkend. Je hebt al zoveel kans om bepaalde ziektes op te lopen en dan te horen krijgen dat de kansen evenveel risico bevat.
Dus een job waarbij je kan rondlopen is aan te raden in dit geval

Sanne.Vosters
13th November 2007, 08:23
Ik had het zondag nog in de auto gehoord dat zittend werk even ongezond is al roken. En dit kan ik ook wel goed begrijpen. Beweging heb je zeker en vast nodig. Het houdt namelijk de spieren en gewrichten soepel, vergroot ons uithoudingsvermogen en ook onze weerstand tegen ziekten en is belangrijk voor onze hart-en bloedvaten. Ik vind persoonlijk dat wat beweging in je job zorgt voor meer afwisseling. Denk enerzijds maar aan een secretaresse die altijd achter haar computer moet zitten, om misschien even op te staan voor een kopje koffie of andere kleine dingen. En anderzijds aan een cafébaas. Mensen in de horeca hebben zeker hun beweging wel per dag : van de ene tafel naar de andere tafel lopen. Ik vind zo'n job ook wel wat interessanter. Maar leerkrachten hebben ook hun beweging nl. al de trappen die zij per dag doen, sommigen die met de fiets naar school komen,...
Het schrikt mij af dat zo de kans op hartziekten, type 2-diabetes en overgewicht verhoogd. Dus al doe je maar een kleine inspanning (bijvoorbeeld : naar de andere kant van het gebouw lopen), het helpt!
Hier heb ik nog enkele resultaten gevonden uit een onderzoek :
(http://www.gezond-vitaal.nl/Bewegen%20sporten.html)
Uit een onderzoek, waaraan meer dan 50.000 verpleegkundigen meededen, kwam naar voren dat wanneer je elke dag 2 uur tv kijkt, de kans op diabetes met 14 procent stijgt; elke 2 uur zittend werk doen, verhoogt de kans op 7 procent. 1 uur bewegen verlaagt de kans op diabetes met 34 procent. Mensen die een hoog bloedsuikergehalte hebben, verlagen hun kans op diabetes met 58 procent als ze 2,5 uur per dag aerobicoefeningen doen. Inactiviteit leidt ook tot hart- en vaatziekte, en toename van gewicht.

Groetjes :wave: