PDA

Bekijk de volledige versie : Kinderen worden groter en groter


Barst
7th November 2007, 14:26
De voorbije dertig jaar zijn Belgische jongens vier centimeter groter geworden. Meisjes twee centimeter. In België was in 2005 de gemiddelde lengte van mannen 1 m 76,3 cm, die van vrouwen 1 m 64,5 cm. De Belg is momenteel groter dan de Zweed en de Noor. Verschillende factoren zoals voeding en een goede gezondheidszorg beinvloeden de gestalte van een bevolking. Als een kind vaak ziek is, kan dat zijn groei vertragen. Kinderen krijgen hun groeischeut gemiddeld rond hun dertiende. Een jongen kan in die periode in een jaar elf centimeter groeien. Het normale ritme is vier centimeter per jaar. In de lente groeien kinderen tweemaal zo snel als in de herfst. Dat heeft te maken met de invloed van het licht op de hormonen die de groei regelen. Blinde kinderen zijn niet onderhevig aan seizoensgebonden groei.

Meer informatie voor CLB's op de website van de Vlaamse Wetenschappelijke Vereniging voor Jeugdgezondheidszorg: http://www.vwvj.be/kennis.cgi?start=3


Klasse, november 2007

s5052345
13th November 2007, 13:50
Dit fenomeen merk je nu al! Ik ben 19 en altijd als ik in de middelbare school binnenkom heb ik het gevoel 15 te zijn :shocked: Dit is zo raar om te zien dat jongere mensen soms een kop groter zijn als jezelf! Je ziet zo toch wel dat onze levenswijze veel invloed heeft op onze lichaamsbouwe en die van onze kinderen. Maar ja zo slecht zal dit fenomeen wel niet zijn zeker :confused: