PDA

Bekijk de volledige versie : Aspirine vermindert kans op ziekte van Parkinson


Smits.Diede
6th November 2007, 19:28
Mensen die regelmatig pijnstillers als aspirine en ibuprofen slikken, hebben minder kans om de ziekte van Parkinson te krijgen. Dat is de conclusie van Amerikaanse onderzoekers.

De onderzoekers, verbonden aan de Universiteit van Californië, onderzochten 579 mannen en vrouwen van wie de helft de ziekte van Parkinson had. Het bleek dat degenen die gedurende een maand twee of meer aspirientjes of ibuprofenpilletjes slikten minder kans hadden de ziekte te krijgen.

Paracetamol werkt anders als aspirine en had er geen invloed op volgens de onderzoekers. (anp/tdb)


Bron: http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_646170.html?wt.bron=hlnBottomArtikels

elienvanlimbergen
6th November 2007, 19:33
Heel fijn,
Alleen jammer dat aspirine en dergelijke je bloed nogal sterk verdunnen, wat niet helemaal ongevaarlijk is.

Tinne Schrauwen
6th November 2007, 21:11
Goed om weten. Toch zal het wel ergens slecht voor zijn (zoals gewoonlijk).

Sofie Buyens
7th November 2007, 09:27
Reactie door Sofie Buyens:

Ik vind dit gegeven toch wel raar om mee te delen via de media. Als ik dit bericht las, had ik meteen zoiets van: 'Echt?! Wel, dan moet ik nu naar de apotheek een doosje aspirine gaan halen!'. Maar dat is toch fout?! Ik denk wel dat het een goed onderzoek is naar mensen toe die toch wel in aanmerking komen om deze ziekte te krijgen, maar dan stel ik me de vraag: 'Moeten ze dan nu al continu aspirines beginnnen te slikken om de ziekte te voorkomen?'. Zo gezond kan dit nu toch ook niet zijn... Trouwens, ik denk dat als we allemaal preventief pilletjes zouden gaan slikken, dat we er heel wat per dag zouden 'binnenspelen' en is dat wel zo gezond?!

filipantheunis
7th November 2007, 10:04
te veel is nooit gezond

jo.guns
7th November 2007, 18:11
Het feit dat ze al redelijk wat aspirine nemen wil toch ook wel zeggen dat ze voor de rest niet helemaal gezond zijn en geregeld last hebben van andere dingen.. Ook al hebben ze minder kans om parkinson te krijgen.

Levi De Rademaeker
7th November 2007, 19:06
Ik vind het nog steeds het belangrijkste dat de mensen maar geen pijn lijden, als ze daar enkele pillen voor moeten slikken doen ze dat maar, en dan heeft het ook nog het positieve effect dat ze minder kans maken om de ziekte te krijgen wat toch wel positief is.

Lieve De Wachter
20th November 2007, 14:11
Aspirine kan sommige kankers helpen bestrijden

De link tussen aspirine en een vermindering van het risico op kankers die ontstaan in de ruggengraat wordt verklaard in een studie die vandaag verschijnt in de New England Journal of Medicine. Aspirine zou het enzym COX-2 kunnen neutraliseren.

'Wij weten dat aspirine COX-2 kan blokkeren en dat dat enzym een bestanddeel is in bijna alle kankers die ontstaan in de ruggengraat, vertelt dokter Chan van Harvard University', de voornaamste auteur van dit werk.

Het onderzoek stelt als hypothese dat als de capaciteit van de aspirine dat het enzym neutraliseert, het mechanisme is dat de risico's op kanker vermindert, dan zou aspirine ook in staat moeten zijn om de incidentie van kankers die afhankelijk zijn van het enzym COX-2 te verminderen en zo de groei van die tumors te stoppen.

Om deze stelling te onderbouwen hebben de onderzoekers de gegevens geanalyseerd van twee nog steeds aan de gang zijnde studies. Beide studies hadden eerder al op het verband tussen aspirine en een risicovermindering geduid. Het is echter de eerste keer dat de oorzaak van dit feit verklaard wordt.

http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_470921.html

Lieve De Wachter
20th November 2007, 14:27
[QUOTE=Tinne Schrauwen]Goed om weten. Toch zal het wel ergens slecht voor zijn (zoals gewoonlijk).[/QUOTE]

Inderdaad, van te veel aspirine kan je maagbloedingen krijgen! Lage doses kunnen echter niet zo veel kwaad. Met een lage dosis bedoelt men gemiddeld 150 mg per dag (tussen 50 en 300 mg). Als je dan weet dat een bruistablet al snel 500 à 1000 mg actieve stoffen (acetylsalicylzuur) bevat...

Acetylsalicylzuur gaat de productie van prostaglandines tegen. Deze stoffen worden door het lichaam aangemaakt en spelen een belangrijke rol bij onder andere het ontstaan van pijn, de bloedstolling, en de bescherming van het maagslijmvlies. Mensen die met maagproblemen kampen en te veel of te lang acetylsalicylzuur gebruiken, kunnen daardoor kleine maagbloedingen krijgen of maagzweren ontwikkelen.

(http://www.goedgevoel.be/gg/nl/205/Aspirine/)

Stefan
20th November 2007, 19:23
Nu moet je niet zomaar elke dag aspirines gaan nemen natuurlijk, maar als m'n vader het had geweten had ie vroeger waarschijnlijk toch ook wel eens wat sneller naar een pijnstiller gegrepen als het nodig was...