PDA

Bekijk de volledige versie : VT4-programma aangeklaagd na slachten kip


Barst
5th November 2007, 20:07
VT4-programma aangeklaagd na slachten kip


Dierenrechtenorganisatie Bite Back heeft een klacht ingediend tegen het VT4-programma 'De jeugd van tegenwoordig, de boerenstiel'. In de aflevering van vorige week was volgens de organisatie te zien hoe jongeren op 'ondeskundige' en 'niet-wettelijke manier' kippen slachten.


'Het gesol met dieren in televisieprogramma’s moet stoppen', laat woordvoerster Marianne Huibers van Bite Back maandag weten. Volgens VT4 gebeurde er niets onwettelijks en werd onnodig dierenleed vermeden.

In 'De jeugd van tegenwoordig, de boerenstiel' keren zestienjarigen terug in de tijd, naar een streng internaat uit de jaren vijftig, waar ze onder meer kennismaken met het leven op de boerderij. In de aflevering van vorige week was te zien hoe jongeren met een mes de keel van een kip oversneden en hoe halfdode kippen nog probeerden te ontsnappen uit de handen van hun onervaren slachters, zegt Huibers.

'Blijkbaar mag je om kijkcijfers te halen en om de sensatie wat op te voeren dieren als gevoelloze dingen gebruiken en er wat mee experimenteren. Programma’s zoals dit dragen bij tot het bagatelliseren van het leven van dieren, terwijl ze vergeten dat ze een voorbeeldfunctie voor jongeren dienen te vervullen', gaat ze verder.


Schrijfactie

De dierenrechtenorganisatie heeft een klacht overgemaakt aan de FOD Volksgezondheid. 'Daar is beloofd de zaak verder te onderzoeken en ze zijn het er alvast mee eens dat bepaalde fragmenten in het programma in overtreding zijn met de wet op het dierenwelzijn', aldus de woordvoerster van Bite Back.

Bite Back is ook met een schrijfactie tegen het VT4-programma gestart. Daarin worden alle dierenvrienden opgeroepen een e-mail naar VT4 te sturen met de bedoeling het 'goedkoop vermaak ten koste van dieren' een halt toe te roepen.


'We wilden reële situatie creëren'

'We hebben duidelijk een gevoelige snaar geraakt', zegt VT4-woordvoerder Kristof Demasure. 'Want we hebben inderdaad enkele tientallen reacties van kijkers gekregen. Dat is vrij veel. Maar de slachting gebeurde onder het wakend oog van professionele begeleiders, die ook nu nog les geven. Zij garandeerden ons dat de dieren niet onnodig zouden lijden', zo zegt hij.

'De methode die in de aflevering wordt gehanteerd is de traditionele werkwijze van de jaren ’50, waarbij de slagader van de kip wordt doorgesneden. Zo gebeurt het ook nog op vele plaatsen in Vlaanderen. Als dat tegen de dierenwelzijnswet is, dan wordt ze elke dag overtreden', aldus Demasure.

'Het was ook niet de bedoeling het programma sensationeler te maken, we wilden gewoon een reële situatie creëren. Maar misschien moeten we als zender in het vervolg toch meer over nadenken hoe we met dieren omgaan.'


Blog DS, 05-11-2007

Smits.Diede
7th November 2007, 19:12
Ik heb toevallig naar dat programma gekeken en mij vader zei toen al: die krijgen GAIA nog op hun dak!

Ik vond het ook niet zo appetijtelijke om die tieners kippen te zien slachten. Ik zou het zelf ook niet graag gedaan hebben, gewoon omdat je schrik hebt die beestjes meer zeer te doen en te laten lijden. Maar er was inderdaad wel ervaren man bij die de meisjes goed in het oog hield en er bij stond om te zien of alles wel correct gebeurde.

Ik denk niet dat VT4 en de bedenkers van het programma sensatie wilden brengen met deze slachting. Ik denk dat ze veeleer mensen hebben afgestoten. Ze wilden volgens mij gewoon de werkelijke situatie creëren van vroeger, met schokkende gevolgen vandien.

Waar ik me meer vragen bij stel zijn de directeur en de zusters (en pastoor). Zij leven zich nogal erg in, in hun rol. Ze overdrijven ook vaak. Ik hoop in ieder geval dat ze het programma op tijd stilleggen voordat iedereen zich gaat "in leven in zijn rol". Zodat we geen wantoestanden krijgen zoals bij het gevangenisexperiment in Stanford!

wim leenaerts
7th November 2007, 19:17
[QUOTE=Smits.Diede]Ik denk niet dat VT4 en de bedenkers van het programma sensatie wilden brengen met deze slachting.[/QUOTE]
Wil vt4 ooit iets anders dan sensatie brengen?
Ik kan me zo één twee drie geen reality show op vt4 voor de geest halen die in essentie niet om sensatie draait. Ja, het is soms in een mooi jasje gegoten, maar in essentie draait het altijd om de sensatie.

Levi De Rademaeker
7th November 2007, 19:31
Het is overdreven dat men daar nu over gaat klagen. Ik vind het ook erg voor de dieren, maar dit gebeurt zoveel, hoe denk je dat de kip terecht komt bij het “Kip Aan’t Spit” kraampje. Het is heel erg, maar er is niks aan te doen, de mensen moeten eten hebben. (Ik zelf eet niet graag een kip op deze manier, te vettig. Maar de filet en de kippenpoten mogen er wel zijn.)

Sven De Pooter
7th November 2007, 19:55
zo was het nu eenmaal vroeger. die mensen moesten ook eten. nu eet men toch ook kip, biefstuk?

dit vlees groei niet aan de bomen he? en de mensen van nu moeten ook eten he ik ben totaal geen dierenbeul laat dat duidelijk zijn. :)

greetz & beatz,
Sven

wim leenaerts
7th November 2007, 20:12
[QUOTE=Levi De Rademaeker]hoe denk je dat de kip terecht komt bij het “Kip Aan’t Spit” kraampje.[/QUOTE]
Niet op deze manier, getuige de klacht van BiteBack:
In de aflevering van vorige week was volgens de organisatie te zien hoe jongeren op 'ondeskundige' en 'niet-wettelijke manier' kippen slachten.
Er was bijvoorbeeld ook te zien hoe 'hoe halfdode kippen nog probeerden te ontsnappen uit de handen van hun onervaren slachters'. Dit heeft niets meer te maken met 'die mensen moesten ook eten', maar puur met sensatie zoeken.
En het werd tijd dat vt4 op hun sensatiezucht en overantwoord programma maken werd aangesproken, zie ook de meer dan terechte klacht tegen De Block ofzo omdat ze de hele inboedel van die huizen gewoonweg op een container gooiden. Niets recycleren of naar de kringloopwinkel brengen. Pure verspilling omdat het nu eenmaal 'spectaculairder' is om een salontafel van de 3de verdieping in een container te gooien, dan om het netjes in een verhuiswagen te tassen en naar een kringloopwinkel te verkassen.

Sanne.Etienne
8th November 2007, 09:30
Ik ben het eens met Sven. Het was dan inderdaad niet zo smakelijk ( mijn lekkere frietjes heb ik ook even aan de kant gezet) maar zo was het inderdaad vroeger. Maar ik begrijp wel dat dierenrechtenorganisaties van zich laten horen. Dat was te verwachten. Ik vind dat VT4 niets verkeerds gedaan heeft. Want inderdaad, de kipjes groeien niet aan de bomen :) en hoe doden ze die dieren anders? Een spuitje geven ofzo mag al niet want dan mag je het vlees niet meer opeten... En de kippen voelen er toch niets van.

wim leenaerts
8th November 2007, 10:28
[QUOTE=Sanne.Etienne]en hoe doden ze die dieren anders?[/QUOTE]
Dat weet ik niet, maar - zoals ik al zei - niet op een manier die ervoor zorgt dat 'halfdode kippen nog probeerden te ontsnappen uit de handen van hun onervaren slachters'. Dat is toch gewoon sadistisch en walgelijk :shocked: Ja, we moeten nu eenmaal eten, maar er zijn verschillende manieren om dat eten te bekomen en deze manier is niet één van de meest aangewezen. Probeer toch op zijn minst om die dieren zoveel mogelijk pijn en leed te besparen.

En de kippen voelen er toch niets van.
Er is nog twijfel in de wetenschappelijke wereld over het feit dat vissen of insecten geen pijn zouden voelen, maar kippen voelen wel degelijk pijn hoor.

AnsWi
8th November 2007, 10:29
Ik ben het ermee eens dat het slachten van de kippen niet alleen te maken had met ‘het leven zoals het was’. Natuurlijk is de zucht naar sensatie een van de bewegingsredenen tot dit.
Zoals Wim zei; tv brengt sensatie. Niet omdat het goedkoper is, wel omdat de kijker, dat zijn wij dus, daar op zitten te wachten.
En dan hoef ik het echt niet alleen over een commerciële tv als VT4 te hebben.
Neem nu VRT. Iedereen herinnert zich het succesprogramma ‘De mol’. Ook zij hebben twee maal een klacht van GAIA ontvangen (voor het stropen van een konijn en het vechten tegen een kalfje dat werd getraind om later in een stierengevecht te gebruiken).
Maar hebben wij toen afgehaakt? Ik in elk geval niet.

Misschien is de vraag niet zozeer of het ethisch verantwoord is zo’n praktijken uit te zenden (en uiteraard uit te voeren onder het mum van een programma), maar wel waarom de media (in dit geval kranten) hier als gieren op een kadaver opvliegt.
Is dat ook geen sensatie zoeken? De meisjes in het programma waren geschokt door wat ze moesten doen. De kijker ook. Is er iets mooiers om als bladvulling in de krant te plaatsen dan dat?
Waarom gaf de media geen verslag van bijvoorbeeld de kippen of de vissen die bij een programma als ‘Expeditie Robinson’ werden gedood. Persoonlijk vind ik de manier waarop deze beetjes aan hun einde komen, veel erger. Maar de kijker slikt het. “Je moet toch overleven op zo’n eiland...”
Niet interessant voor een krant?

Ach, alle gekheid op een stokje. Het programma gaat door, en vele mensen zullen kijken. Enkelen om te zien of er nog meerdere wanpraktijken gebeuren, anderen om te bewijzen dat het echt gaat om ‘leven zoals toen’.
En de krant drukt ook door. Hun bladvulling heeft succes gehad bij het publiek. End of story.
En kijk... wij praten over wat uitgezonden is en gedrukt staat.
Is dit niet veeleer het bewijs dat de media ons steeds sterker vast neemt in zijn klauwen? :slash:

wim leenaerts
8th November 2007, 10:43
[QUOTE=AnsWi]En kijk... wij praten over wat uitgezonden is en gedrukt staat.
Is dit niet veeleer het bewijs dat de media ons steeds sterker vast neemt in zijn klauwen? :slash:[/QUOTE]
Niet als dat praten over wat uitgezonden is en gedrukt staat gebeurt met een kritische houding tegenover de gegevens. Dat de kranten zulke dingen drukken - en vaak even eenzijdig als dat de programma's het uitzenden - is ook iets waar we inderdaad onze vragen bij moeten stellen. Als ik me niet vergis ga je het daar bij RZL nog wel uitgebreid over hebben ;)
Ik kijk geen reality-tv dus ik weet niet wat er op expeditie Robinson allemaal gebeurd is, maar ook daar stoor ik me aan. Storen in die zin dat ik hoegenaamd niet begrijp waarom je aan zo'n programma deelneemt - toch zeker vanaf het eerste seizoen niet - en ook daar moet men respectvol omgaan met dieren vind ik. Ik ben geen dierenrechtenactivist, maar wel een dierenvriend en nog belangrijker: menselijk.

Karen 01
8th November 2007, 11:41
Ik ben het volledig eens met Sanne en Sven. Het gaat erover hoe het er vroeger aan toe ging, en ik denk wel dat men zich vroeger op deze manier behielp. En nu doen nog vele mensen dit op deze manier maar dan "achter 't hoekske" zoals we zeggen. Ik begrijp wel dat sommige organisaties hierop reageren maar kippen zijn echt wel niet met uitsterven bedreigd, denk ik.

wim leenaerts
8th November 2007, 12:09
[QUOTE=Karen 01]maar kippen zijn echt wel niet met uitsterven bedreigd, denk ik.[/QUOTE]
Dus slacht en 'martel' er maar op los? :shocked:
Ooit al gehoord van 'respect voor (het) leven' enz? Of ben ik gewoon ouderwets aan het worden? Dan gaat de tijd wel érg snel.

filipantheunis
8th November 2007, 14:25
kheb die aflevering ook gezien en ik vond da echt schandalig, ik hem toen ook gezegt da da echt ni kon. en blijkbaar vinden dus veel mensen da. niemand zit te wachten om 16 jarige kippen te zien slachten

Sofie Daems
8th November 2007, 14:45
Ik heb de aflevering ook 'gezien' en het slachten van die kippetjes vond ik er echt over. Dit is echt geen ding om uit te zenden! Ze gingen zo gemeen om met die kippen, dat ik wel begreep dat sommigen eerst weigerden. (Als ik daar gezeten had, had ik ook geweigerd dat te doen.)
Oké, kip die ik in de winkel koop, zal waarschijnlijk ook zo aan zijn einde gekomen zijn, maar ik vond het gewoon luguber om te zien en heb spontaan weggezapt...

wim leenaerts
8th November 2007, 17:44
[QUOTE=Sofie Daems]Oké, kip die ik in de winkel koop, zal waarschijnlijk ook zo aan zijn einde gekomen zijn,[/QUOTE]
Dat is nu net het probleem: de kippen die in de winkel liggen komen niet zo aan hun einde, maar op een veel 'mens'waardigere manier.

Hanne.Van.Rooy
10th November 2007, 12:11
Ik begrijp ook heel goed dat dierenrechtenorganisaties het programma hiervoor 'aanklagen'. het was gewoon walgelijk om zien ! De kip die letterlijk zonder kop verder liep en dan moesten de leerlingen de ingewanden er nog uithalen ook ! :shocked: Ik heb ook gewoon weggezapt omdat ik het niet kon aanzien. Ik eet wel graag kip maar ik geloof nooit dat kippen op zo'n manier omgebracht worden. Vroeger wist men niet beter maar vandaag de dag zijn er veel 'betere' manieren ! Ik vind dan ook niet dat men op televisie moet laten zien hoe men de kippen vroeger slachtte.
Volgens mij was het de bedoeling van het programma om zo'n reacties te wekken, dat zorgt er immers voor dat mensen uit nieuwsgierigheid ook naar het programma gaan kijken...

Barst
10th November 2007, 15:14
'Jeugd van tegenwoordig' is wreed

In het realityprogramma De jeugd van tegenwoordig (VT4) van 1 november moesten de minderjarige deelnemers eigenhandig kippen slachten. Daarmee overtraden ze de wet op het dierenwelzijn, meldt de Federale Overheidsdienst Volksgezondheid. Wie dieren slacht, moet elk mogelijk lijden vermijden. Bovendien mag dierenleed niet gebruikt worden om een programma sensationeler te maken. De dienst dierenwelzijn stelt een onderzoek in. Na overleg met dierenrechtenorganisatie Gaia besliste VT4 ook om in de volgende aflevering geen varkenscastratie zonder verdoving uit te zenden.


Blog DS, 09-11-2007

wim leenaerts
10th November 2007, 16:42
Bedankt Hanne, ben ik misschien toch niet zo ouderwets. Ik ben blij dat nu de overheid zich er ook mee bemoeit. Castratie van een varken zonder verdoving. Zeg nu nog eens dat ze geen sensatie zoeken :shocked:

Wouter
12th November 2007, 08:31
[QUOTE=wim leenaerts]Dat is nu net het probleem: de kippen die in de winkel liggen komen niet zo aan hun einde, maar op een veel 'mens'waardigere manier.[/QUOTE]

Bwoah, kweet niet, we kennen allemaal de beelden van de slachtmachines en de omgekeerd hangende kiekens "aan den band". Duizenden per uur, echt heel hoge capaciteiten.. Auschwitz in't kwadraat -op dierenniveau uiteraard-. Niet echt menselijker imo. Ben ook van mening dat veel mensen minder vlees zouden eten moesten ze hun dieren zelf slachten. Veel beter, weet waar je mee bezig bent en welke energie je doodmaakt om achteraf in jezelf op te nemen.

Feit dat het dierenleed op tv wordt getoond, kan ik zelf niet tegen, een dier zien lijden is niet leuk, het moet kort gebeuren. Kan me herinneren dat er bij expeditie robinson ook een kip eraan moest geloven. tja, back to basics