Barst
14th May 2005, 02:12
Superboetes afgetopt
BRUSSEL - De strenge boetes voor verkeersovertredingen zijn afgetopt. Voor de overtredingen van de tweede en de derde graad dalen de boetebedragen van respectievelijk 150 en 175 naar 100 en 150 euro. Bovendien dalen 22 inbreuken van categorie. Niet handenvrij gsm'en achter het stuur wordt wel strenger bestraft. De wet wordt op 1 oktober van toepassing.
DE federale regering keurde vrijdag een wetsontwerp en twee kb's goed. Zij vormen de nieuwe verkeerswet, een dik jaar na de vorige die op 1 maart 2004 inging. Die was gecontesteerd en delen ervan waren vernietigd door het Arbitragehof. Daarom werd de wet versneld geëvalueerd en bijgestuurd. De evaluatie gebeurde door de minister van Mobiliteit, Renaat Landuyt (SP.A), samen met politie, parket en belangenorganisaties (Fietsersbond, Touring, VAB enz.).
De indeling van gewone overtredingen en drie categorieën van zware overtredingen wordt vervangen door vier categorieën overtredingen, naargelang van het risico op een ongeval dat ze vormen. De eerste drie categorieën worden oplopend met 50, 100, 150 euro bestraft. Voordien was dat 50, 150, 175 euro. Het gaat om onmiddellijke inningen. Bij minnelijke schikking komt daar tien procent bij. De minimumboete voor een inbreuk van de vierde graad zakt van 550 naar 220 euro. Zo'n inbreuk wordt voor de rechtbank behandeld.
22 overtredingen dalen van categorie. De gordel niet dragen blijft in de eerste categorie, net als fietsen zonder licht. Door het oranje rijden en de voorrangsregels niet respecteren zakken een categorie en worden een overtreding van de tweede graad (100 euro, voordien 175).
Niet-handenvrij gsm'en achter het stuur wordt strenger bestraft: het wordt een overtreding van de tweede graad en wordt met 100 in plaats van 50 euro beboet. Deze maatregel gaat pas in op 31 maart 2006, om de burger de kans te geven een handenvrije kit te kopen.
Aansporen tot te snel rijden verhuist van de tweede naar de hoogste graad. Ook het kruisen van een gesloten overweg wordt beboet als overtreding van de vierde graad. Als ,tegenprestatie' beloven de spoorwegen de overwegen sneller veiliger te maken.
Voor snelheid komt er een getrapt systeem waarbij de boete vanaf een bepaalde snelheid per kilometer overschrijding oploopt. In de bebouwde kom is dat met tien euro, daarbuiten met 5 euro.
Het parket mag maximaal een rijverbod van twee weken opleggen. Tot een verlenging moet de rechter beslissen. Daartoe komt er een soepelere procedure.
Het achterhaalde systeem van boetezegels die u in het postkantoor moest kopen, wordt afgeschaft. Vanaf 1 januari 2005 kunnen de boetes voldaan worden met een overschrijving of een elektronische betaling.
14/05/2005 (ty)
©Copyright De Standaard
BRUSSEL - De strenge boetes voor verkeersovertredingen zijn afgetopt. Voor de overtredingen van de tweede en de derde graad dalen de boetebedragen van respectievelijk 150 en 175 naar 100 en 150 euro. Bovendien dalen 22 inbreuken van categorie. Niet handenvrij gsm'en achter het stuur wordt wel strenger bestraft. De wet wordt op 1 oktober van toepassing.
DE federale regering keurde vrijdag een wetsontwerp en twee kb's goed. Zij vormen de nieuwe verkeerswet, een dik jaar na de vorige die op 1 maart 2004 inging. Die was gecontesteerd en delen ervan waren vernietigd door het Arbitragehof. Daarom werd de wet versneld geëvalueerd en bijgestuurd. De evaluatie gebeurde door de minister van Mobiliteit, Renaat Landuyt (SP.A), samen met politie, parket en belangenorganisaties (Fietsersbond, Touring, VAB enz.).
De indeling van gewone overtredingen en drie categorieën van zware overtredingen wordt vervangen door vier categorieën overtredingen, naargelang van het risico op een ongeval dat ze vormen. De eerste drie categorieën worden oplopend met 50, 100, 150 euro bestraft. Voordien was dat 50, 150, 175 euro. Het gaat om onmiddellijke inningen. Bij minnelijke schikking komt daar tien procent bij. De minimumboete voor een inbreuk van de vierde graad zakt van 550 naar 220 euro. Zo'n inbreuk wordt voor de rechtbank behandeld.
22 overtredingen dalen van categorie. De gordel niet dragen blijft in de eerste categorie, net als fietsen zonder licht. Door het oranje rijden en de voorrangsregels niet respecteren zakken een categorie en worden een overtreding van de tweede graad (100 euro, voordien 175).
Niet-handenvrij gsm'en achter het stuur wordt strenger bestraft: het wordt een overtreding van de tweede graad en wordt met 100 in plaats van 50 euro beboet. Deze maatregel gaat pas in op 31 maart 2006, om de burger de kans te geven een handenvrije kit te kopen.
Aansporen tot te snel rijden verhuist van de tweede naar de hoogste graad. Ook het kruisen van een gesloten overweg wordt beboet als overtreding van de vierde graad. Als ,tegenprestatie' beloven de spoorwegen de overwegen sneller veiliger te maken.
Voor snelheid komt er een getrapt systeem waarbij de boete vanaf een bepaalde snelheid per kilometer overschrijding oploopt. In de bebouwde kom is dat met tien euro, daarbuiten met 5 euro.
Het parket mag maximaal een rijverbod van twee weken opleggen. Tot een verlenging moet de rechter beslissen. Daartoe komt er een soepelere procedure.
Het achterhaalde systeem van boetezegels die u in het postkantoor moest kopen, wordt afgeschaft. Vanaf 1 januari 2005 kunnen de boetes voldaan worden met een overschrijving of een elektronische betaling.
14/05/2005 (ty)
©Copyright De Standaard