PDA

Bekijk de volledige versie : Biobrandstof rampzalig voor armsten in de wereld


Barst
1st November 2007, 15:28
Biobrandstof rampzalig voor armsten in de wereld


BRUSSEL - De hulporganisatie Oxfam heeft de Europese Unie donderdag gewaarschuwd dat de plannen om de opwarming van de aarde tegen te gaan door meer biobrandstoffen te gebruiken, voor de armsten in de wereld rampzalig kunnen uitpakken.


Volgens Oxfam moet de EU van het voornemen om 10 procent van de transportbrandstof uit gewassen te winnen afzien als niet voor de ecologische en maatschappelijke gevolgen kan worden ingestaan.

Oxfam zegt dat voor de productie van biobrandstofgewassen in ontwikkelingslanden grote plantages worden aangelegd, waardoor minder grond beschikbaar is voor voedselproductie en kleine boeren in hun bestaan worden bedreigd.

De hulporganisatie is niet per se tegen grotere productie van biobrandstof. Mits goed geregeld, kan deze productie armoede helpen bestrijden. De EU zou daarom waarborgen moeten introduceren om recht op land te beschermen en goede werkomstandigheden en de voedselvoorziening te verzekeren.

Ook het streven naar 10 procent biobrandstof moet niet in graniet gebeiteld staan, maar verlaagd worden als blijkt dat de productie van biobrandstofgewassen schadelijk is, aldus Oxfam.

De EU zegt te werken aan economische, sociale en ecologische normen om te verzekeren dat het plan voor 'groene' brandstof niet schadelijk is voor producerende landen.

'Biobrandstof moet op zodanige wijze worden ontwikkeld dat het geen negatief effect heeft voor ontwikkelingslanden', zei Barbara Helfferich, milieuwoordvoerster van de Europese Commissie.

Verscheidene experts hebben hun twijfels uitgesproken over grotere toepassing van biobrandstoffen. Jean Ziegler, de onafhankelijke expert van de Verenigde Naties voor het recht op voedsel, pleitte vorige week voor een vijfjarig moratorium om te onderzoek hoe biobrandstof kan worden gewonnen uit gewassen die niet voor voedselproductie worden gebruikt.

Daarentegen zei de Braziliaanse president Ignacio Lula da Silva tijdens een bezoek aan het EU-hoofdkantoor in juli dat biobrandstoffen voor sommige landen een uitweg uit de armoede kunnen bieden.


Blog DS, 01-11-2007

jan.dufraing
1st November 2007, 16:30
Als de verenigde naties controleert of dat de productie van biobrandstof invloed heeft op de ontwikkelingslanden. En als het negatieve invloed heeft moeten ze ingrijpen. Niet enkel de verenigde naties maar eigenlijk alle rijke landen moeten er voor zorgen dat de ontwikkelingslanden niet moeten boete omdat wij westerse landen nood hebben aan brandstof. Biobrandstof mag enkel maar positieve gevolgen hebben. Maar dit is misschien niet mogelijk. Toch zullen ze hier in elk geval moeten naar streven dat de ontwikkelingslanden geen nadelen zullen hebben aan de biobrandstof.

jan voorspoels
2nd November 2007, 14:39
Nogmaals komt er weer nadeel a.k.a discussiepunt naar voor omtrend biobrandstoffen die worden gewonnen uit gewassen als koolzaatbloemen. In een andere topic is men het erover eens dat biobrandstoffen niet DE oplossing is. Als men meer zou investeren in waterstoftechnologie zou deze heisa al veel minder zijn.

wim leenaerts
2nd November 2007, 14:48
Jan, misschien kan je je post nog eens controleren op spelfouten. Als ik me niet vergis worden deze posts beoordeeld voor RZL (of hoe dat tegenwoordig ook heet) en ik vermoed dat de weledelgeboren heer Staes ook wel wat punten aftrekt voor spelfouten :rolleyes:
Voor de rest kan ik alleen maar akkoord gaan met wat je zegt. Biobrandstoffen zijn niet de oplossing denk ik.