PDA

Bekijk de volledige versie : Eten van worst en ham verhoogt kans op darmkanker


Sanne.Vosters
31st October 2007, 16:01
Het eten van vleeswaren als worst, ham en gehakt verhoogt de kans op darmkanker. Op grond van duizenden onderzoeken heeft een groep internationale deskundigen voor dat verband "overtuigend bewijs" gevonden.

Ook is het volgens de deskundigen zeker dat overtollig lichaamsvet het risico op allerlei vormen van kanker vergroot en is het "aannemelijk" dat de consumptie van rood vlees de kans op darmkanker verhoogt.

De deskundigen, die wereldwijd zevenduizend onderzoeken doorworstelden, presenteerden woensdag hun bevindingen. Ze deden dat in Amsterdam, Londen, Washington, Peking en Hongkong. Het project van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds heeft zes jaar geduurd. Volgens het fonds is het het grootste en meest omvattende onderzoek op het gebied van kankerpreventie.

De onderzoekers adviseren geen ham, worst of gehakt te eten. Ook dranken met suiker en voedsel met veel vet moeten worden gemeden. Verder is het beter de consumptie van rood vlees en alcohol te beperken. Ook het drinken van betrekkelijk kleine hoeveelheden (meer dan twee glazen bij mannen, meer dan een glas bij vrouwen) verhoogt het risico op kanker. Bij vrouwen die hun kind borstvoeding geven is de kans op borstkanker minder dan bij vrouwen die dat niet doen, stellen de deskundigen vast.

"Streef naar een slank postuur", luidt het advies. "Maar vermijd ondergewicht". En: "Neem iedere dag minimaal een half uur lichaamsbeweging." Mensen zullen hun leefgewoontes moeten aanpassen als ze risico op kanker willen verminderen, stelt hoogleraar Jaap Seidell van de Vrije Universiteit Amsterdam, die als Nederlandse deskundige bij het project is betrokken. Hij wijst op overgewicht en tekort aan beweging. "Dat die nu ook bewezen bijdragen aan het risico op kanker, maakt het nog alarmerender".

Het rapport is een analyse van de overal ter wereld verschijnende onderzoeken naar de relatie tussen voeding, leefstijl, gewicht, lichaamsbeweging en kanker. Aanvankelijk werden 50.000 onderzoeken voor het project geselecteerd. Uiteindelijk bleven er zevenduizend onderzoeken over. Na een analyse heeft een panel van 21 deskundigen het rapport samengesteld en de aanbevelingen voor kankerpreventie opgesteld.

31 oktober 2007, GVA

nathalie.laureys
31st October 2007, 17:44
Dat een teveel aan lichaamsvet de kans op kanker kan verhogen kan ik begrijpen. Te veel lichaamsvet is voor meerdere dingen ongezond. Lichaamsvet kan je best zoveel mogelijk vermijden.
Tegenwoordig zou je niets meer mogen eten of doen, want alles zou kanker kunnen veroorzaken. Iedereen eet worst en gehakt. Zou dit echt zo kanker verwekkend zijn? Oké ik zou niet willen weten wat er in gehakt en worst allemaal wordt ingedraaid. Ik blijf gewoon eten wat ik anders ook eet. Ik kan zoveel aanpassen als ik wil aan mijn eetgewoonten, er zal toch altijd iets zijn dat niet goed is.

Tinne Schrauwen
31st October 2007, 18:10
Van wat krijg je geen kanker? Dagelijks komt er in het nieuws wel iets van voeding waar je kanker van krijgt: Vissen zwemmen in vervuild water, sommige groenten worden bespoten met iets giftig,... Als het zo zit, mag je niets meer eten

wim leenaerts
31st October 2007, 18:46
[QUOTE=nathalie.laureys]Zou dit echt zo kanker verwekkend zijn?[/QUOTE]
Zouden die internationale experts dat zeggen als het niet zo was?

Ik kan zoveel aanpassen als ik wil aan mijn eetgewoonten, er zal toch altijd iets zijn dat niet goed is.
Dat klopt, maar je kan wel proberen om de risico's zoveel mogelijk te beperken.
Je kan sowieso beter wit vlees eten ipv rood vlees, voor je gezondheid maar ook voor het milieu. De productie van wit vlees (gevogelte) is namelijk veel minder milieubelastend dan die van rood vlees.

Laurianne
20th November 2007, 21:27
Als dit wetenschappelijk bewezen is kan je deze voedingstoffen best niet te regelmatig eten.
Ik denk niet dat ze zomaar zullen zeggen dat het kankerverwekkend is als dit niet zo zou zijn.
Naar mijn mening is gevarieerde voeding nog het beste.
Je krijgt al van zoveel dingen kanker, als je dan met enkele dingen rekening kan houden om het risico op kanker te verminderen, doe dit dan ook!
En geniet van een lang en gelukkig leven!