PDA

Bekijk de volledige versie : Bijna een derde van de apen met uitsterven bedreigd


Stefan
27th October 2007, 16:50
Bijna een derde van de apen is met uitsterven bedreigd tengevolge van ontbossing, de handel in wilde dieren en de jacht, zo heeft de Internationale Unie voor Natuurbehoud aan de alarmbel getrokken. Volgens een door zestig deskundigen uit 21 landen opgesteld rapport van de Unie maken we voor het eerst sinds een eeuw gevallen mee van het verdwijnen van apen.

Niet minder dan 114 primaten van de 394 soorten ter wereld - of 29 procent van de totale apenpopulatie ter wereld - zijn met uitsterven bedreigd en staan nu op de rode lijst van de organisatie. De situatie in Azië is het ergst. Apen lopen er een verschrikkelijk risico op uitroeiing door de vernietiging van wouden, jacht en handel in wilde dieren.

Daarbovenop komt nog klimaatsverandering. Van de meest bedreigde soorten bevinden er zich elf in Azië, zeven in Afrika, vier op Madagascar en drie in Zuid-Amerika. Op de rode lijst staan onder meer de oerang-oetans van Sumatra alsmede de gorilla's van Kameroen en Nigeria. (belga/adv)

www.hln.be

de pietro
27th October 2007, 18:46
Zijn we al zo slecht bezig dat we onze "familie" gaan uitroeien. Dit vind ik echt een spijtige zaak, want als wij de apen al gaan laten verdwijnen, hoelang gaat het dan nog duren voor we onzelf ten ondergang brengen.

Je zal natuurlijk wel hout nodig hebben (ontbossing), maar men moet er toch minstens een nieuw boompje terug in de plaats zetten.

Maar nu het rapport gemaakt is en er maatregelen gemaakt zijn door de unie zal men hier wel strenger en beter gaan op sanctioneren.

Leve de aap.

jonas.de.ceulaer
27th October 2007, 19:04
Komaan mensen! Dit is toch een duidelijk signaal dat we dringend moeten ingrijpen. Die dekselse ontbossing ook. Ten gevolge van de ontbossing zijn er al enkele zeldzame platen en dieren met uitsterven bedreigd of zelfs verloren gegaan. Door de dieren op de rode lijst te zetten wil die organisatie toch de aandacht vestigen op onze verkeerde manier van omgaan met de natuur. Ik vind het bijzonder dapper dat enkele mensen en natuurorganisaties het durven opnemen tegen de grote houtbedrijven, die instaan voor deze grootschalige ontbossing. Maar ik vrees dat ze weinig kunnen doen, want ze moeten een kracht trotseren die veel te sterk zal zijn. Namelijk de kracht van het geld. Als je geld hebt kun je alles. Het zijn juist die grote economen, die enkel uit zijn op geld, die de grootste schade berokkenen aan de natuur. Ze willen enkel zoveel mogelijk geld verdienen en kijken daarbij niet om naar het milieu. Het is bekend dat de grote ontbossing ook gevolgen heeft voor het broeikaseffect. Men beweert wel dat de bomen niet zo’n grote rol daarin spelen, maar daar ben ik niet van overtuigd. Bomen nemen CO2 op en juist de bomen in de oerbossen zoals de Amazone. Ik schrik er wel een beetje van dat de situatie in Azië nog erger is. Ik dacht altijd dat de grootste ontbossing gebeurde in de Amazone, maar blijkbaar zat ik ernaast. Maar daar is net dezelfde situatie als in Zuid-Amerika. In Azië heerst er een economische groei en dat gaat gepaard met ontbossing. Als dit zo door blijft gaan vrees ik voor die apen, die nu al met uitsterven bedreigd zijn. Maar ik vrees ook voor de andere dieren en planten. Wanneer komt de hele wereld nu eens tot het besef dat er echt iets moet gedaan worden om onze planeet te redden en ‘mooi’ te houden.