PDA

Bekijk de volledige versie : Mannelijke gynaecoloog? Nee, dank u!


Barst
27th October 2007, 00:39
Moslim weigert om zijn vrouw te laten 'verlossen' door een mannelijke gynaecoloog...

Wouter
27th October 2007, 09:59
Mensen die niet kunnen relativeren of voor zichzelf denken. Katapulteer ons ineens terug naar de middeleeuwen.
Meneer prefereert om urenlang over zoiets te discussiëren, terwijl zijn vrouw daar ligt te kermen van de pijn en dat kind zichzelf door haar vulva begint te duwen. En dit allemaal zodat hij 'in orde' is met zijn godsdienst en met zichzelf kan leven. Waar zijn die rolleyes hier? En de woorden racist en discriminatie, want die horen bij elk nieuwsitem tegenwoordig.

Sofie Daems
27th October 2007, 10:17
Toen ik dit gisteren hoorde op het journaal, vond ik dit echt iets té ver gaan. Oké, elke godsdienst heeft normen en waarden die gerespecteerd moeten worden, maar dit zet gewoon het leven van vrouw en kind op het spel!
En ik denk niet dat een godsdienst dit wil?

Stijn Neefs
27th October 2007, 14:20
Ik ben bereid om mensen en hun geloofsovertuiging te respecteren, maar dit ging er inderdaad over. Mensen die pijn lijden moeten geholpen worden. Indien dit niet gebeurt, is die persoon schuldig. Ik kan mij onmogelijk inbeelden dat een godsdienst akkoord kan gaan met lijden op een niveau dat het kan verholpen worden, maar er niets aan gedaan wordt. Dit gaat mijn petje te boven.

Denk de volgende keer eens na met je verstand in plaats van je gevoel!

Julie De Ceulaer
27th October 2007, 17:43
De man heeft niet alleen het leven van zijn vrouw maar ook het leven van zijn ongeboren kind in gevaar gebracht door zo te reageren. Dat vind ik onaanvaardbaar. In gva vond ik de reactie van een moslimvrouw: "Alles moet gedaan worden om het leven te beschermen. Desnoods mag een moslim zelfs varkensvlees eten om niet om te komen van de honger." En dat vind ik er ook van, je mag het leven van je vrouw en kind niet in gevaar brengen omdat een mannelijke anesthesist tegen je principes is.

katrijn.michielsen
29th October 2007, 10:43
Zoals nog een paar reacties hieronder, vind ik dat we de culturele eigenheid moeten respecteren, maar dit gaat er over! Deze meneer bracht inderdaad het leven van zijn eigen vrouw en zijn eigen kindje in gevaar! Ook al heeft deze vrouw een verdoving gekregen, de arts heeft aan de deur moeten luisteren of alles goed ging, of dat er geen problemen waren! Dit is ook zeer gevaarlijk! Een arts zou in optimale omstandigheden zijn werk moeten kunnen uitvoeren, ik noem dit geen optimale omstandigheid! Ik ben blij dat alles goed is gegaan! Ik snap het standpunt van de vader, dat hij liever niet heeft dat een mannelijke arts zijn vrouw behandeld, omdat dat in hun cultuur niet zo hoort, maar als dit je vrouw en je kind kan redden, de personen die je -normaalgezien- het liefste ziet, dan zet je je principes toch eventjes aan de kant? Niet?

karenwolput
29th October 2007, 22:23
Ergens begrijp ik het standpunt wel, maar het gaat iets te ver. Ik vind dat de gezondheid ver boven alles gaat. In de tijd dat de man discussieerde, had zijn kind al lang dood kunnen zijn. Een dokter zal dit doen om te helpen en toch niet om aan die vrouw te kunnen komen. Wat gebeurt er dan wanneer de vrouw eens een ongeluk meemaakt en de brandweer haalt haar uit de wagen terwijl haar kleren gescheurd zijn? Brandweer en vrouw stenigen?

Sanne.Etienne
2nd November 2007, 14:41
Ik vind dit er los over eerlijk gezegd. Je kan je vasthouden aan je geloof, daarvoor heb ik ook alle respect. Maar in nood breekt wet hé. Als het leven van een vrouw en een kind afhangt van een man die even moeilijk doet over het geslacht van een dokter? Die dan de vrouw eigenlijk gewoon maar een spuitje moest geven om haar te verdoven? Sorry maar dat gaat er bij mij toch nog net niet in. Ik was echt boos toen ik dit hoorde op het nieuws! :rage: Al een geluk dat alles nog inorde is gekomen met de vrouw en de baby.

jan voorspoels
2nd November 2007, 15:09
Ik heb gekozen voor "er over". Al is dat niet de juiste verklaring van mijn keuze. Ik vindt dat respect voor culture eigenheid zeker moet gerespecteerd worden, tot op een bepaalde hoogte wel te verstaan. Er zijn genoeg moslims die wel inzien dat het er in onze cultuur zo aan toe gaat. We moeten in ons achterhoofd houden dat degene die de media halen uitzonderingen of net iets meer dan uitzonderingen zijn.

Hanne Wuyts
2nd November 2007, 15:23
Zeer simpel, het is er echt over, ik vind dat je als man moet nadenken en vooral moet denken aan het belangrijkste in je leven. Gaat je godsdienst voor op het leven van je vrouw en je kind? Ik denk ook niet dat een mannelijke gynaecoloog denkt tijdens een bevalling 'haha laat ik er straks is even opspringen, het is waarschijnlijk wel wat uitgerokken daar beneden, maar toch dat zit wel erg los rond de ...' ...
Enfin het is mss allemaal een beetje cru uitgelegd, maar daar komt het uiteindelijk toch op neer, in hun geloof...
groetjes Hanne

sannedierckx
3rd November 2007, 18:26
Dit gaat er voor mij echt over! Er moet inderdaad respect zijn voor culturele eigenheid, maar dat respect staat niet boven het leven. Je moet de dingen kunnen afwegen tegen elkaar; er absoluut zeker van zijn dat je geen enkele regel van je godsdienst breekt met het risico dat je vrouw en kindje sterven, of hun leven en hun gezondheid voorop stellen ook al vrees je daardoor je godsdienst onrecht aan te doen.

Waarom moest die echtgenoot trouwens zijn toestemming geven alvorens zijn vrouw een verdoving toegediend kon krijgen? Het was toch zij die lag te bevallen en pijn te lijden, dan is het ook haar keuze of ze een mannelijke gynaecoloog die verdoving wil laten geven. Respect hebben voor godsdienst en cultuur is geen excuus om een man macht te geven over een vrouw of om hem boven haar te plaatsen. Volgens mij had die man iets meer zijn gezond verstand, menselijkheid en liefde voor zijn vrouw en kind moeten laten spreken.

Sepp
5th November 2007, 01:19
Zwaar discussievoer naar mijn mening. Ik ben helemaal niet thuis in de principes en de gewoonten van de Moslims. Maar ook al is het geloof tegen dit aspect, vind ik dat elk geloof moet of mag beseffen dat "leven" boven elke vorm van geloof gaat. Sterven omdat men iets gelooft is naar mijn mening niet van het allergrootste belang, want wat heeft een mens nog aan geloof na hij gestorven is (dubbelzinnige vraag, mijn excuses!). Ik persoonlijk kies om te geloven, maar ik wil dan ook willen blijven geloven zolang ik kan, en zou geen één vorm van leven willen opgeven om dit geloof te volharden! Geloof mag dan sterk en krachtig zijn, ergens moet je eigen keuzes maken! Maar als die eigen keuzes ingaan tegen "menselijk leven op aarde", dan is er naar mijn mening iets serieus mis! Als een man liever zijn vrouw ziet sterven, dan toe te geven aan een "ontwijking van het geloof", moet er naar mijn mening in gegrepen worden! Het is namelijk niet alleen de gelovige mening van de man die telt, maar ook de levendige mening van de vrouw!

Wouter
11th November 2007, 08:49
Ook in Nederland debat over moslima's die mannelijke arts weigeren

Ook in Nederland is een debat aan de gang over moslima's die hulp van een mannelijke arts weigeren. Dat probleem leidde onlangs ook in ons land tot hevige discussies.

PVV-Kamerleden Geert Wilders en Fleur Agema willen dat dergelijke toestanden strafrechtelijk vervolgd worden wegens discriminatie. Verder vinden zij dat voorzitter van artsenorganisatie KNMG Peter Holland moet aftreden omdat hij vindt dat moslima's het recht hebben een mannelijke medicus te weigeren.

Holland deed die uitspraak op een congres van gynaecologen in Arnhem. Hij zei erbij dat een gynaecoloog een zwangere moslima gedwongen mag behandelen als het leven van haar kind in gevaar is. Verder vindt hij dat patiënten altijd het recht hebben hulp van een arts te weigeren. Ook hebben zij volgens de voorzitter het recht die weigering niet te hoeven motiveren. (novum/sam)
http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_652023.html?wt.bron=RSS

Michiel VD
18th December 2007, 14:46
Wat ik hier over moet denken? Als het een spoedgeval is en de dokter is een man alsjeblieft maak daar dan geen probleem over, de gezondheid van je partner komt toch boven zoiets. Al kan ik wel geloven dat als een moslimman tijdens een routinecheck up zijn vrouw mag verbieden van naar een mannelijke gynaecoloog te gaan kwestie vande culturele eigenheid dan.

Caroline.Verbraeken
3rd November 2009, 13:00
Mijn reactie hierop zoals de meesten; ER OVER!

Belgen worden geacht respect te hebben voor moslims en hun geloof.
Ik heb zelf ook respect voor deze mensen en weet nogal wat af van hun leefwereld en 'regeltjes' maar dit vind ik echt niet kunnen!
Als wij respect moeten tonen voor hun geloof, waarom is het voor deze man dan zo moeilijk om respect te tonen voor zijn eigen vrouw?
Want in mijn ogen is hier niet veel sprake van respect als hij liever heeft dat zijn eigen vrouw ligt te creperen van de pijn en ook zijn kindje gevaar loopt door zijn koppig gedrag.
Ik snap dat hij dit liever niet heeft volgens zijn geloof maar nood breekt wet.
Deze vrouw zal uiteraard in haar dagelijks leven een vrouwelijke gyneacoloog hebben maar kan er dan niet eenmalig een uitzondering gemaakt worden voor de bevalling?
Voor deze mensen is dat trouwens hun beroep. Deze man moet zich dus in geen geval bedreigd voelen..
Ik stel mezelf de vraag; als hij de plaats van zijn vrouw zou innemen, zou hij dan ook nog zo moeilijk doen?!..