PDA

Bekijk de volledige versie : Sarkozy wil heffing op niet-Kyoto-producten


Barst
26th October 2007, 20:18
Sarkozy wil heffing op niet-Kyoto-producten


De Franse president, Nicolas Sarkozy, heeft voorgesteld een speciale Europese heffing in te stellen op producten uit landen die het protocol van Kyoto tegen de opwarming van de aarde niet respecteren.


Sarkozy deed dat tijdens een conferentie die een publieke Franse discussie over het milieu afsloot.

De president kondigde ook een investering in milieuvriendelijke energie aan van één miljard euro in vier jaar.

Hij wil de huidige nucleaire centrales behouden, maar zei ook dat hij geen nieuwe nucleaire centrales wil bouwen. (reuters)


DS, 25-10-2007

Valerie De Cock
4th November 2007, 23:08
Eerst zien en daarna geloven zou ik hier zeggen. Die politiekers kunnen nogal vlug iets verzinnen om zich bijzonder populair te maken.
In wezen is het een goed initiatief maar ik vraag me trouwens af of dit geen schade toebrengt aan de economische groei van sommige landen, die het vooral moeten hebben van de export van hun producten. Want door deze speciale heffing zullen deze producten ook duurder worden met als gevolg dat deze exporterende landen minder afzet zullen krijgen.
Langs de andere kant steun ik wel elk initiatief dat het milieu ten goede komt, maar ik vraag me wel af, of het door het op deze manier te doen zijn vruchten zal afwerpen.
Ik denk dat het beter is om maatregelen ten gunste van het milieu te treffen bij de productie zelf.

Julie De Ceulaer
7th November 2007, 10:42
Ik vind dit wel een goed initiatief als we aan het milieu denken. Want er moet nog veel gebeuren om kyoto-norm te bereiken. En elke stap is er één in de goeie richting. Maar het is inderdaad wel waar, Sarkozy zegt dat hij dit wel doen, maar of die heffing er effectief gaat komen is een andere vraag.

Natalie.Van.den.Bergh
7th November 2007, 11:44
Ik vind dat dit enkel mag gebeuren bij producten uit landen die het kyoto-protocol niet getekend hebben of die niet van plan zijn het te bekrachtigen, dit zijn Australië en VS. Zij hebben voldoende geld om maatregelen te nemen, maar ze willen het niet bekrachtigen omdat ze denken dat hun econimie er dan op achteruit gaat. Dus als deze maatregel wordt ingevoerd zal hun econoie erop achteruit gaan doordat ze iet willen bekrachtigen. hopelijk gaan ze zo toch nog meedoen.

kevin pluym
7th November 2007, 22:19
Het initiatief is niet slecht maar kan volgens mij beter. Je zal immers maar een milieu vriendelijk bedrijf uitbaten in de VS of Australië. Volgens mij is het dan ook beter een reglement of keursmerk te maken dat bedrijven die milieu bewust werken wereldwijd kunnen krijgen. Ik besef dat dit organiseren en controleren niet simpel zal zijn maar volgens mij toch de moeite waard. We zouden het label zelfs kunnen uitbreiden in de zin van, dat bedrijven die hun personeel onderbetalen of kinderen inzetten ook geen label krijgen. Zo wordt het een soort label voor ethisch produceren. Natuurlijk als we alle bedrijven die het label niet halen een extra taks willen oplegen moeten we er wel voor zorgen dat we lat niet te hoog leggen. Niet het resultaat mogen we beoordelen maar wel de juiste attitude.

elienvanlimbergen
8th November 2007, 13:40
Ehm, had Lomborg het er in de Ter Zake van 12_10_2007 niet over dat heel dat kyotogedoe weinig nut heeft?