PDA

Bekijk de volledige versie : Nieuwe quizz op tv: "Sperm Race"...


Barst
5th August 2004, 03:23
Het beste sperma


De schrijver Oscar Wilde zou ongetwijfeld tot de eerste afvaller behoren in de twee tv-shows die het amusementsbedrijf Endemol wil introduceren: de Sperm Race in Duitsland, waarin gezocht wordt naar de man met de beste kwaliteit zaad en Make me a Mum in Engeland en de VS, waarin de leverancier van het best geachte zaad een vrouw zwanger mag maken.


Dat Oscar Wilde in zo'n postmodern spektakel afgewezen zou zijn, komt niet omdat er iets mis was met zijn sperma, of dat vrouwen hem niet aantrekkelijk vonden. Integendeel zelfs. Veel vrouwen dweepten met de schrijver. Zijn ontwapenende eerlijkheid en snijdende intelligentie zouden hem de das hebben omgedaan. Toen een buitengewoon mooie vrouw hem eens voorstelde bij haar een kind te verwekken, zei hij resoluut: ,,Daar komt niets van in. Ik moet er niet aan denken dat het begiftigd wordt met mijn uiterlijk en jouw verstand.''

In dit antwoord weerspiegelt zich tevens de hachelijkheid van het onderwerp en de hoogmoed waarmee de bedenkers van deze tv-shows de voortplanting van de menselijke soort tot inzet van een speeltje durven te maken. Alsof er zoiets bestaat als het beste sperma. Op grond van welke criteria? En vooral: met welke resultaten? Is Endemol echt zo zeker van zijn zaak dat het met een gerust hart het bijbehorende garantiebewijs durft af te leveren: niet goed? Geld en baby terug?

In een toelichting vertelt Endemol braafjes de shows te beschouwen als sociaal entertainment, die bovendien een wetenschappelijk (!) en emotioneel inzicht verschaffen in het toenemende probleem van onvruchtbaarheid en het grote tekort aan mannelijke donoren. Het echte antwoord is dat de shows vooral demonstreren hoe je de kassa kunt laten rinkelen. En daarmee openbaart zich een trekje van deze tijd waartegen slechts weinig tv-makers bestand zijn: namelijk datgene maken wat kijkcijfers genereert.

Stel je voor: straks lopen er mensjes rond die (nauwlettend gevolgd door de sensatiepers) door miljoenen mensen worden nagewezen als 'producten' van het beste sperma. Hoe zouden zij dat vinden? Als een aansporing om over twintig jaar mee te doen aan de tv-show 'De beste van de beste'? Kom nou. Om met Joop van den Ende te spreken, de oer-vader van Endemol: het is te afgrijselijk en walgelijk voor woorden.


Trouw, 31-07-2004

judithgielens
3rd October 2004, 12:41
Als de mensen tegenwoordig graag naar zoiets kijken, is het niveau van onze maatschappij serieus onder 0 aan het dalen! (als het daar nu soms al niet onder zit, met al die programma's zoals big brother, the bachelor, ....)
Waar gaan onze waarden naartoe als we naar zo'n programma's kijken, laat staan er aan meedoen??!!!
Als ik (ooit) wil weten wat het beste sperma is, zoek ik het wel op, of bekijk er een documentaire over. Maar een idioot programma dat dan nog belachelijk veel kijkcijfers zou halen, heb ik daar echt niet voor nodig!

Kenny
3rd October 2004, 13:31
Waar gaan onze waarden naartoe als we naar zo'n programma's kijken, laat staan er aan meedoen??!!!

Een betere vraag zou zijn: Who cares?

Trouwens, als er voor dit soort dingen een markt is... so be it. Daar ga ik me niet druk om maken, geef de mensen toch gewoon wat ze willen en verdien er tegelijk nog wat geld mee. Tegen die neo-intellectuelen die zich druk maken over dit soort dingen heb ik maar 1 ding te zeggen: welcome to capitalism.

Evy Gijsels
4th October 2004, 19:16
Tegenwoordig lijkt het alsof onze TV-makers geen greintje creativiteit meer in zich hebben.
Als je de televisie opzet, zie je niets anders meer dan reality-programma's. Lijkt me wel heel eenvoudig, om op die manier televisie te maken. Je kiest gewoon een leuk gezinnetje uit en filmen maar... Nee, geef mij dan toch maar de klassieke soaps.

En dan nu zulke TV-show's... Velen zullen dit idee misschien
creatief vinden. Maar gaat dit niet te ver?? Als Endemol met niets beter uit de hoek kan komen, vind ik dat ze daar enorm slecht bezig zijn. Hebben ze wel eens nagedacht over de mogelijke gevolgen? Voor het kind, voor de moeder,... Mij kan je niet wijsmaken dat het kind later geen stempel zal opgeplakt krijgen.
En dat zal lang niet het enige gevolg zijn..
En wat is dan het belangrijkste voor onze televisie-makers: entertainment of de belangen van een persoon?

Kenny
4th October 2004, 20:52
En wat is dan het belangrijkste voor onze televisie-makers: entertainment of de belangen van een persoon?

Geld.

Marie
8th October 2004, 00:49
LOL, vind het best grappig

Ellen VH
10th October 2004, 20:24
Ik vraag mij af of die randdebielen, die ze voor zulk een programma nog vinden eigenlijk nog plezier kunnen beleven aan het maken van kindjes?

babies of capitalism!!!!:mad:

reninca
14th October 2004, 09:51
volgens mij is het beste sperma toch nog altijd dat van de man van wie je houdt en die ervoor kiest om het 'bijhorende' kindje mee op te voeden op een goeie manier

yannick.staelens
19th October 2004, 18:13
Ik vond de programma's zoals big brother enzo al over de schreef gaan.. Maar ik ben ook van mening, zolang er mensen naar dit soort tv-programmas kijken vind ik niet da wij daar tegen in moeten gaan. De media denkt laat de mensen zien wat ze willen zien.. de mensen willen dit zien, dus geeft de media dit ook.

Ellen VH
22nd October 2004, 21:51
Nee, ik vind het juist niet dat je de media de vrije loop moet laten. Net de media vormt ons voor een stuk en het is al erg genoeg dat er mensen zich al hebben laten vangen door het 'big brother-gedoe-circus'.
Sommige mensen kijken beter niet naar zulke onzin. Door zulke programma's wordt volgens mij het beetje kritische zin die we hebben al een heel stuk (tot misschien helemaal) afgezwakt.

We moeten net het niveau van onze media wat opkrikken ipv afzwakken.