PDA

Bekijk de volledige versie : K.U.Leuven lanceert groentetas voor studenten


Smolders.Lizzy
24th October 2007, 21:48
Vanaf 5 november kunnen studenten wekelijks op maandag voor de prijs van 5 of 10 euro een individueel of kotpakket met groenten of fruit afhalen op drie plaatsen in de stad Leuven. Het initiatief, dat de naam "de groentetas" meekreeg, gaat uit van de K.U.Leuven, de Katholieke Hogeschool Leuven, het Lemmensinstituut, Alma 2, Voedselteams, Wonen en Werken en het Platform Lokaal Agenda 21 Leuven.

Met dit project willen de initiatiefnemers de consumptie van dagverse biologische seizoensgroenten en -fruit promoten bij studenten en tegelijk een sociaal-economisch project steunen. De groenten worden namelijk geteeld door de Wikke in Herent, het biologisch tuinbouwproject van Wonen en Werken.

Dat de groenten en fruit vlakbij worden geteeld is ook ecologisch een goede zaak wegens het beperkte aantal vervoerskilometers. Omdat er geen tussenhandel is krijgen de producenten ook een eerlijke prijs.

Een individueel pakket van 5 euro bevat 3 tot 5 groenten en 2 stukken fruit. In een kotpakket van 10 euro zitten ingrediënten voor een volledige maaltijd, inclusief voor- en nagerecht, voor 4 personen.

Er zijn momenteel 3 afhaalpunten: De Waag, Alma 2 en Lemmensinstituut. Bijkomende afhaalpunten worden ingericht vanaf dat er 20 personen geïnteresseerd zijn. De groentetassen dienen wel vooraf te worden besteld.

(http://www.demorgen.be)

:wave:

Sanne.Vosters
25th October 2007, 15:30
Ik vind dit een heel goed idee van de KU Leuven, en alle andere organisaties. De maaltijden van een kotstudenten zijn al niet zo gevarieerd, want niet iedereen heeft tijd en zin om een uitgebreid boodschappenlijstje op te stellen. Zulke tas met enkele groenten en stukken fruit zorgt er voor dat de student toch nog een aantal vitaminen binnenkrijgt. Maar ik vind dit vooral goed omdat het dan aan een eerlijke prijs is, en je weet ook dat het zeker vers is. Bovendien steun je nog een sociaal-economisch project. Ik zie hier alleen maar voordelen, dus groentetas :clap:

Hanne Wuyts
26th October 2007, 13:36
Ik vind dit een prachtinitiatief voor de studenten. Nu alleen nog maar hopen dat de studenten zelf dit ook een goed initiatief vinden!!
Ik denk ook wel dat deze groetetas misschien bij enkele, of eventueel bij meerdere, zal zorgen voor betere resultaten. Je hoort toch regelmatig dat studenten vlug een keertje naar de frituur gaan, of dat spaghetti één van de populairste dingen is bij het studenteneten...
Ik vind dit een heel goed initiatief!! Nu hopen dat dit een gat in de markt is en dat het in andere studentensteden kan ingevoerd worden.

Sanne.Etienne
26th October 2007, 17:24
Leuk initiatief! Het is echt nodig om de Vlaamse studenten aan te zetten tot gezond eten. Ze moeten het alleen wel nog doen natuurlijk. Maar het initiatief is er al! Ik denk dat veel kotstudenten nogal wat ongezond eten binnenspelen in een week op kot. De frieturen,broodjeszaken,pita's... zullen misschien niet zo tevreden zijn met dit initiatief, maar het zal mij worst wezen. Leve de groentetas! :)

Dagmar
28th October 2007, 15:02
Ik vind dit ook een fantastisch initiatief! Ik hoop dat voldoende studenten de moeite kunnen opbrengen om zo'n groententas te gaan halen. Groenten en fruit zijn zo belangrijk, zowel voor lichaam als voor geest. Eens het voor een kotstudent een gewoonte geworden is om dagelijks minstens één gezonde maaltijd te bereiden zullen ze dit niet meer kunnen missen. Anderzijds is het zeer makkelijk om een kant-en-klare-maaltijd op te warmen. Maar aangezien concentratie voor de studie belangrijk is, is het van groot belang dat studenten de nodige vitaminen binnen krijgen.

katrijn.michielsen
29th October 2007, 10:58
De groententas! Wat een tof initiatief. Ik heb al van veel mensen gehoord, die op kot zitten, dat ze vaak niet zo gezond eten. Te weinig tijd, geen zin, ... Een afhaalmaaltijd is vaak een makkelijke oplossing. Maar niet zo gezond! Daarom is de groententas een goed initiatief! Misschien zijn de kotstudenten zo wat sneller geneigd een stukje fruit of een stukje groente te eten.. Dat zal de toekomst uitwijzen, maar toch vind ik het een tof initiatief!

Robbert Schroeven
29th October 2007, 12:47
Geweldig idee, maar toch denk ik dat het niet zal slagen. Veel mensen houden volgens mij toch nog altijd van gewoonte en gemakkelijkheid. Ze gaan dus nog altijd sneller naar een frituur of pitabar gaan dan naar die afhaalpunten.
Ik probeer alle dagen een paar stukjes fruit te eten en ik hoop voor de groenteboeren dat de Leuvense studenten dat ook gaan proberen en dat het project zal slagen maar ik vrees er voor.

Sofie Daems
29th October 2007, 12:52
Wauw, mooi initiatief!
Maar inderdaad, zoals de meesten onder ons vrees ik ook voor de slaagkansen van deze gezonde actie. Maar toch, elke dag frieten of pita zou ik niet echt zien zitten moest ik daar op kot zitten..
We zullen wel zien hoe dit evolueert, of het wel degelijk werkt..

Natalie Docx
29th October 2007, 17:36
Een goed idee, het gaat in ieder geval de studenten aansporen om tegen een gunstige prijs goedkoop te eten.

Lien Boogers
29th October 2007, 19:12
Goed initiatief, maar ik denk dat de slaagkansen niet zo hoog zijn.
Tenzij ze in elke inkomhal van de school gaan staan (wat natuurlijk niet te doen is), want ik denk niet dat er veel studenten naar 1 van de 3 punten gaat rijden als het te ver is voor hen.
Ikzelf zou het nooit doen, tenzij het geen standaardpakket is, want ik KIES liever mijn fruit en groenten zelf.

Valerie De Cock
7th November 2007, 23:05
Gezond eten is iets wat er bij de gemiddelde student al vlug overschiet. Pizza, kant-en-klare maaltijden, soepjes in poedervorm zijn bijzonder in trek bij studenten. Volgens mij komt dit omdat er geen tijd genomen wordt om te koken.
Deze groententassen zijn een heel goed initiatief maar ik vraag mij af hoe dit practisch in zijn werk gaat. Moeten die studenten die pakketten op voorhand bestellen? Het lijkt mij logisch want anders zit men toch met een overschot en met verse producten lijkt me dat niet evident. Als men de volgende dag de overschotten verkoopt, zal de omzet vlug dalen!

nathalie.laureys
8th November 2007, 17:55
Ik vind dit een heel goed initiatief, want het is algemeen geweten dat er niet altijd even gezond gegeten wordt bij kotstudenten. Door deze groententas zal er meer afwisseling komen tussen de groenten. Veel studenten hebben vaak geen ideeën over wat ze kunnen klaar maken, maar door deze groententas moeten ze zelf niet meer kiezen. Door dit initiatief zullen er veel minder kant-en-klare maaltijden gegeten worden. Laat de groentjes smaken.

kevin pluym
8th November 2007, 19:44
Ik vind dit een goed initiatief maar heb ook bedenkingen bij de slaagkansen. Om deze te verhogen zou men het initiatief misschien kunnen uitbreiden naar een soort treteurdienst. Als men ergens eventueel met subsidies een grootkeuken opent of misschien nog beter verschillende kleinere keukens om daar dan de verse groenten te verwerken tot verse maaltijden. Die zouden dan door studenten als studenten job kunnen verdeeld worden bij andere studenten. Dit is ineens een goede reclame (de studenten zullen wel reclame maken voor hun eigen job zeker als je ze op procent laat werken/ en zij kennen bovendien perfect de afzetmarkt.) Ik denk dat mijn initiatief realistisch is en slaagkansen heeft. Ik zou zeggen een idee voor Vorselaar maar ik vrees dat de afzetmarkt te klein gaat zijn.

marliessomers
14th November 2007, 14:52
Ik vind het een heel goed initiatief.
Studenten die op kot zitten eten over het algemeen niet gezond, ik ervaar dat zelf ook nu ik op kot zit. Ik zal eerder een maaltijd opwarmen dan een gezonde maaltijd klaar maken. Nu zullen de kotstudenten in Leuven af en toe nog eens iets gezond gaan eten. Ik denk niet dat de studenten elke week zo een groentetas gaan kopen. Maar dat zal de toekomst wel uitwijzen.