PDA

Bekijk de volledige versie : Europa wil strenger rookverbod


Smits.Diede
23rd October 2007, 18:17
Het Europees Parlement (EP) vraagt binnen de twee jaar het roken in alle openbare gebouwen, vervoersmiddelen en gesloten werkruimtes, inclusief de horecasector, te verbieden. Verder wil het EP een algemeen verbod op de tabaksverkoop aan jongeren beneden de 18 jaar.

Bijsluiter
Ook wil het EP alle sigarettenverpakkingen van een bijsluiter voorzien en een onmiddellijk verbod op verslavingsversterkende additieven doorvoeren. Tenslotte wil het EP dat de productaansprakelijkheid ook voor de fabricanten van tabaksproducten wordt doorgevoerd.

Strijd opvoeren
De resolutie die het EP vandaag goedkeurde, was een repliek op het Groenboek van de Europese Commissie "Op weg naar een rookvrij Europa." Het Parlement dringt er op aan dat de strijd tegen het roken wordt opgevoerd.

Totaal verbod in Straatsburg
In zijn rapport neemt de Duitse rapporteur Karl-Heinz Florenz (EVP) het "gedoogbeleid" van het Parlement zelf op de korrel. De rapporteur vindt het "onaanvaardbaar" dat sommige leden en personeelsleden van het EP de rookbeperkingen negeren. Florenz tilt er zwaar aan dat er nog in de trappenhuizen en in de ledenbar in Straatsburg wordt gepaft. De rapporteur vraagt dan ook dat het totaal rookverbod onmiddellijk wordt afgekondigd en dat er strikte handhaving van het verbod komt.

Thyssen zeer tevreden
Marianne Thyssen (CD&V) is zeer tevreden met de voortrekkersrol van het EP. In een persmededeling betreurt Thyssen dat het Belgisch rookverbod dat op 1 januari 2007 van kracht werd, niet eenduidiger en radicaler is. "Op termijn, aldus Thyssen, moeten we zeker naar een absoluut rookverbod in de horeca evolueren". (belga/eb)

Bron: http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_631324.html?wt.bron=hlnBottomArtikels

Tinne Schrauwen
23rd October 2007, 21:11
Ze zullen nog veel werk hebben denk ik. Maar wanneer het allemaal geregeld is, zal iedereen toch wel blij zijn. In België staan ze vrij ver met het rookverbod in verhouding met Nederland, Frankrijk of Spanje. Toch zullen ze meer controles moeten invoeren om na te gaan of iedereen zich effectief aan de regels houdt.

Lien Boogers
24th October 2007, 13:31
Ik denk dat we goed op weg zijn naar een rookvrij België, een rookvrij Europa zal nog wel net iets langer duren denk.
Maar de dag dat Belgë 100% rookvrij is, chapeau dan! Ik denk dat hoeveel er ook gecontroleerd wordt, in de privé-sfeer kan men het toch niet 100% controleren.

Ik vind het verbod in restaurants goed, maar hoeveel restaurants zijn er nog die nog wel sigaretten en sigaren verkopen. Het zit toch nog niet allemaal juist en ik denk dat we nog lang zullen moeten wachten!

Natalie Docx
24th October 2007, 19:20
Dit is iets dat niet van de ene dag op de andere kan gerealiseerd worden, maar het is zeker en vast een goede maatregel. Roken is gewoon ongezond en passief meeroken nog ongezonder.

Julie_07
24th October 2007, 19:55
Ik vind een rookverbod in openbare ruimtes zeker goed.
Als je dan toch je longen wil kapotmaken, doe het dan buiten en alleen.

Toch vrees ik dat er weinig mensen door dit rookverbod het roken gaan opgeven. Gezellig buiten staan roken met een aantal collega's kan de sfeer ook bevorderen op het werk bijvoorbeeld.

Een rookvrij België, laat staan Europa, is volgens mij redelijk onhaalbaar. Ik denk niet dat we ooit kunnen zeggen dat niemand in België rookt.

maarten.gilops
24th October 2007, 21:05
Het rookverbod was zeker een goede zaak. Het is immers een feit dat passief roken ook ernstige schade kan toebrengen. Toch zien we dat het niet overal nageleefd word. In sommige cafés hangt men wel een plaatje verboden te roken, maar als daar onder iemand zit met een sigaret in zijn mond. Vraag ik mij af hoe verboden het wel is. Als zelfs in het Europees parlement met dat probleem te kampen heeft. Is het wel zeer ver gekomen. Misschien moet men op een of andere mannier meer controle voorzien.

Ook was het veel makkelijker geweest hadden bij het invoegen van het rookverbod, het over al rookvrij gemaakt. Aangezien dit binnen een paar jaar toch verplicht zal worden door Europa.

Dagmar
24th October 2007, 21:15
Ik vind dat je de fabricanten niet aansprakelijk kan stellen want de gebruiker (roker) is zelf verantwoordelijk voor zijn daden. Het is nu eenmaal een industrie die al jaren bestaat. Langs de andere kant en niet onbelangrijk vind ik dat deze sector ook veel werkgelegenheid verschaft. Ik vind het op zich al goed dat deze geen reclame meer mogen maken.

Lieve De Wachter
4th December 2007, 13:55
Prof. Roger Blanpain, emeritus KUL-hoogleraar arbeidsrecht en fervent tegenstander van roken, pleit voor een rookverbod in auto's wanneer er ook minderjarige kinderen vervoerd worden. Blanpain wil de niet-naleving van dit rookverbod laten sanctioneren met een boete van 100 euro. "De schadelijke gevolgen voor de gezondheid van tabak in de wagen zijn tot 10 maal hoger dan bijvoorbeeld in burelen", aldus Blanpain.

"Het organisme van kinderen is bijzonder gevoelig voor de effecten van passief roken. Hun afweersysteem is minder ontwikkeld dan dat van volwassenen. Dat brengt een groter risico op ademhalingsinfecties en neus-, keel- en ooraandoeningen met zich, als ze passief aan sigarettenrook blootstaan. De ademhalingsfrequentie bij kinderen is veel hoger en ze ademenen ook meer giftige stoffen in", aldus Blanpain.

Reeds eerder werd in de Amerikaanse staten Arkansas, California, Louisiana, in Napels, Puerto Rico, Wolfville (Canada) en in andere plaatsen in de wereld een rookverbod in auto's met minderjarigen ingevoerd. In California bedraagt de boete 100 euro. Ook in Nederland ligt een voorstel tot verbod op de tafel van de Kamer. Net als niet-handsfree bellen heeft de overheid volgens Blanpain evengoed het recht om het roken in auto's met kinderen te beteugelen. (belga/dm)

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/54503/2007/11/25/Blanpain-bepleit-rookverbod-in-auto-s-met-minderjarigen.dhtml

Steven Willemsens
4th December 2007, 19:09
Is dit niet allemaal een beetje utopisch ? Ten eerste, hoe gaat men dit controleren. De enige politiecontrole die overdag gebeurt, is bij mijn weten snelheidscontrole, met behulp van flitspalen en agenten in anonieme auto's. Akkoord er zullen nog wel andere controles zijn overdag, maar dan hebben ze tot op heden geen betrekking op mij.
Ten tweede, wanneer is er sprake van een kind ? Is dit tot men volwassen is ? Dus 18 jaar (terwijl men vanaf 16 jaar legaal aan tabak kan geraken). Of tot aan de pubertijd ?
Denk dat het niet gemakkelijk is hier een wet voor op te stellen en deze dan nog te controleren en sanctioneren ook.
Als men hiervoor wil gaan, maak het dan niet zo als het rookverbod in de horeca.
Zeg dan gewoon, of je mag roken in de wagen, of je mag niet roken in de wagen.
Als je de marge niet breed laat, krijg je hierover ook geen discussie.

Believing Bart
4th December 2007, 22:00
:clap: We juichen dit natuurlijk toe! :clap: Al moeten we realistisch blijven:
- Hoe controleren?
- Tot welke leeftijd is iemand een kind?
- Welke straffen zet je hier op?
- ...

Maar in ieder geval: Het begint toch al tijd te worden voor de overheid (als die er op een dag komt) om rekening te houden met dalende opbrengsten uit de megabelastingen op tabak! Want de dalende verkoop van tabak zal nog wel even doorgaan veronderstel ik!

Tine Witvrouwen
15th December 2007, 15:13
We juichen dit natuurlijk toe! Al moeten we realistisch blijven:
- Hoe controleren?
- Tot welke leeftijd is iemand een kind?
- Welke straffen zet je hier op?
- ...

Natuurlijk juichen we dit toe. Maar de realiteit laat dit niet zo gemakkelijk toe. Kijk maar naar de vragen die men zich hierboven stelde. Dat zijn namelijk ook de dingen die ik mij afvraag. Net hetzelfde als 'geen alcohol onder 16jaar' is het heel moeilijk om telkens het paspoort te vragen wanneer men sigaretten wil kopen. En wat moet je dan doen met kinderen die de stinkstokken van hun ouders moeten gaan halen? Mja, niet zo simpel allemaal. Graag zou ik volledige rookvrije openbare plaatsen hebben. Dan is het voorgoed gedaan met mijn stinkkleren die mij 's morgens begroeten.

steven.ingang
16th December 2007, 02:15
Rookverbod in openbare plaatsen is al een heel positief innitiatief. Ik heb zelf nooit gerookt en ben het ook niet van plan. Men volgende vraag is wel: waarom begint iemand met roken?