PDA

Bekijk de volledige versie : Vrouwen zijn de échte helden


Smits.Diede
23rd October 2007, 18:12
Wereldwijd riskeren miljoenen vrouwen tweehonderd keer meer hun leven dan wij in het westen. Gewoon omdat hun gezondheidsbehoeften verwaarloosd worden. Dat signaleert Artsen Zonder Grenzen aan Woman Matters.

Dokters, verpleegsters en vroedvrouwen op het terrein ervaren hoe vrouwen, meer nog dan mannen, lijden onder de gevolgen een onevenwichtige voeding, ziektes en lichamelijk en seksueel geweld. Ieder jaar treffen de teams meer dan vijf miljoen vrouwen aan in de wachtkamers.

Ook voor heel 'natuurlijke' zaken, zoals een zwangerschap, is het risico gigantisch. Malaria tijdens de zwangerschap, complicaties t.g.v. besnijdenis, obstructie met het risico op een fistel, perinatale sterfte en moedersterfte vormen de belangrijkste risico's. Het Britse medische tijdschrift 'The Lancet' maakte bekend dat de moedersterfte in het kraambed sinds vijftien jaar nagenoeg ongewijzigd bleef: jaarlijks verliezen 500.000 moeders het leven tijdens de bevalling.

Dat cijfer met 75 procent doen dalen is een van de millenniumdoelstellingen, een resultaat dat meer dan ooit een verre droom blijft. Mirakeloplossingen bestaan immers niet, stap voor stap lokale gezondheidszorg uitbouwen is de enige weg. Vrouwen kunnen immers niet worden ingeënt tegen bv. obstructie, in dat geval kan alleen dringende hulp ter plaatse het leven van de moeder en haar baby redden.

'Women are heroes' is dan ook slechts een nuchtere vaststelling van AZG. De medewerkers worden getroffen door de wilskracht en het doorzettingsvermogen van vrouwen die ondanks alle miserie hun lot in handen nemen.

Voor hen vraagt AZG en http://www.noodkreten.be/ om financiële ondersteuning op het rekeningnummer: 000-0000060-60. (edp)

Bron: http://www.hln.be/hln/alg/pag/hln_index.jsp?p_page=vrw&p_cat=detail&componentId=47749&navigationItemId=14

Evelyne Frederickx
23rd October 2007, 20:08
We mogen onszelf gelukkig prijzen dat wij in het westen leven. Alle dingen die voor ons vanzelfsprekend zijn, daar moeten ze in de armere landen niet van dromen. Ik denk dat er vooral sterftes zijn bij vrouwen, omdat hun lichaam niet zo sterk is als dat van mannen.
Ik vind het verschrikkelijk dat zoveel vrouwen jaarlijks het leven verliezen tijdens een bevalling. Ook voor het kindje, dat voortaan zonder moeder door het leven moet. Hoewel ik niet liever zou willen dat dit met 75% daalt, lijkt me dit toch niet haalbaar op korte termijn. Om deze doelstelling waar te maken, zullen we moeten samen werken.

Dagmar
24th October 2007, 22:03
En dan te weten dat de Naza miljoenen vrijmaakt voor hun projecten te kunnen realiseren. Volgens mij is er wel genoeg geld in de wereld maar wordt het gewoon verkeerd verdeeld.
Technische vooruitgang is natuurlijk heel belangrijk maar niet ten koste van een mensenleven. Ik vind het toch van belang dat wij, mensen uit de Westerse wereld, even stilstaan bij hoe goed dat wij het hebben. Bij de bevalling kan een vrouw gerust zijn dat zij en haar baby in goede handen zijn, zijn we ziek gaan we naar de dokter, we kunnen rekenen op vaccinaties, enz.