PDA

Bekijk de volledige versie : Campagnefoto Bennetonfotograaf Toscani verboden in Italië


Smolders.Lizzy
20th October 2007, 18:10
ROME - In Italië moet een campagne van ex-Benettonfotograaf Oliviero Toscani uit het straatbeeld verdwijnen omdat het 'de waardigheid van de mensen in alle vormen niet respecteert'.

In de campagne voor het merk Nolita werd een zeer magere magere vrouw getoond met als titel 'No. Anorexia'. De fotograaf wilde het lijden van anorexiapatiënten verduidelijken.

De grote affiches, die van Milaan tot Rome in het straatbeeld opduiken, moeten nu binnen de zeven dagen verdwijnen, aldus een woordvoerster van het Italiaans instituut dat waakt over de reclame in het land.

De campagne kreeg eerder al te maken met protesten van onder meer de burgemeester van Milaan, Letizia Moratti.

Toscani zelf is woedend over de beslissing. 'Ik trek naar het gerecht en eis een morele en materiële schadevergoeding', aldus de fotograaf in een Italiaanse krant. rbo

de pietro
3rd November 2007, 01:33
Je zal altijd wel mensen hebben die voor en tegen zulke actie's zijn. Ook al denk ik niet dat deze zal helpen, kijk maar naar de sigaretten. Zijn er meer mensen die stoppen met roken omdat er een foto op plakt van iemand met longkanker heeft?

Persoonlijk zou ik het niet smakelijk vinden als je ergens zit te eten en voor je hangt een grote graatmagere vrouw voor je neus. Dan gaat je eetlust ook wel weg.

Je zal natuurlijk wel altijd mensen hebben die de wereld op de een of andere manier willen verbeteren. Als het aan hem lag zou er nog wel wat veranderen.

http://www.express.be/zint/dvp_articles.NewsDetail?IdA=1143&TypeA=ZWIJGER

Stefan
4th November 2007, 17:32
Ik denk niet dat de fotograaf er slechte bedoelingen mee had. Steeds vaker worden in campagnes extreme dingen gedaan om aandacht te trekken. Soms loopt dat goed, soms ook niet.

Enkele dagen geleden las ik nog zo'n voorbeeld van een extreme campagne. In één van de Scandinavische landen wou men hardrijden bestrijden. Daarvoor verving men de verkeersborden door borden die gedragen werden door jawel, haast naakte jongedames, die de aandacht van de bestuurder moesten trekken. Benieuwd ? (http://www.knurps.nl/2007/03/blote-dames-remmen-verkeer.html)

En jazeker, zo'n campagnes hebben vaak resultaat. Maar ze moeten ook vaak opgedoekt worden door de bergen kritiek die ze over zich heen krijgen.