PDA

Bekijk de volledige versie : Leven zonder gsm...


Barst
9th May 2005, 02:04
:D Leven zonder mobieltje is ook een leven


Bijna iedereen heeft inmiddels een mobiele telefoon, zo blijkt uit onderzoek. Toch zijn er nog steeds mensen die, tegen de stroom in en uit principe, leven zonder gsm. Hoe houden deze die-hards zich staande?


Planoloog Remco van der Stoep (25) is al jaren bewust mobielloos en draagt zijn overtuiging actief uit. Een regelrechte hekel heeft hij aan de aandacht opeisende apparaatjes. ,,Ik vind het onbeleefd als iemand een gesprek met mij onderbreekt om zijn telefoon aan te nemen. Mijn vrienden weten hoe ik erover denk, en zetten hem uit als ze bij mij zijn. Dat waardeer ik erg.''

In 2007 zijn er in West-Europa evenveel mobieltjes als mensen. De zogenoemde penetratiegraad van mobiele telefonie, nu nog 90 procent, bedraagt dan 100 procent. In Groot-Brittannië, Italië en Zweden is dat nu al het geval. Dat blijkt uit een vorige week gepubliceerd onderzoek van het adviesbureau voor de IT- en telecomsector Analysys Research. Dat wil niet zeggen dat iedereen een gsm heeft. Iemand kan eigenaar zijn van meerdere telefoons of sim-kaarten. Wel betekent het dat telefoonbedrijven klanten zullen moeten weglokken bij andere bedrijven om nog te kunnen groeien. Ook moeten ze hun klanten overhalen vaker te bellen. Slecht nieuws voor mensen zoals Van der Stoep.

Ook administratief medewerkster Fleur van der Heijden (31) heeft weinig op met oeverloos gebel in het openbaar. Zelf heeft ze geen gsm. ,,Ik gebruik een vaste lijn met voicemail'', zegt ze. ,,Dat gaat prima. Ook e-mail ik veel. Ik heb niets tegen moderne communicatiemiddelen, maar ik vind dat veel mensen hun telefoon verkeerd gebruiken door het ding steeds voorrang te geven boven al het andere.''

Tijdens haar zwangerschap had Van der Heijden even een mobiele telefoon, voor het geval dat ze acuut naar het ziekenhuis moest worden getransporteerd. ,,Alleen mijn vriend had het nummer. Verder vertelde ik niemand dat ik er een had.'' Na de geboorte van haar kindje deed Van der Heijden haar telefoontje direct de deur weer uit. ,,Ik hoef echt niet altijd bereikbaar te zijn. Dan loop je elkaar maar een keer mis. Laat dat dan maar zo zijn, dat hoort bij het leven.'' Van der Stoep heeft in het sociale verkeer evenmin last van dat hij geen gsm heeft. ,,Ik maak alleen grondiger afspraken. Ik spreek een plaats af en een tijd. En daar ben ik dan ook. En als het misgaat, zijn er nog altijd de ouderwetse telefoonkaart en telefooncel.'' Vooral omdat, zo geeft Van der Stoep ruiterlijk toe, toch bijna iedereen een mobieltje heeft.


Trouw, 09-05-2005