PDA

Bekijk de volledige versie : Schrijf-ze-VRIJdag 19-10-2007!


Barst
18th October 2007, 16:52
Schrijf-ze-VRIJdag 19-10-2007!!


Op 19 oktober 2007 is het weer zover: dan kruipen duizenden jongeren in hun pen voor de jaarlijkse Schrijf-ze-VRIJdag! Ook nu vragen we aan jullie, enthousiaste leerkrachten in spé en docenten, om deze editie mee te 'MAKEN'! Het thema dit jaar is 'straatkinderen in Afrika'.


Iedereen heeft al wel schrijnende reportages gezien van straatkinderen. Meestal gaan die reportages over kinderen in Zuid-Amerika. Maar ook in Afrika is de situatie uitzichtloos. Daarom wil Amnesty International Vlaanderen het probleem van straatkinderen in deze regio eens extra in de verf zetten.

Straatkinderen zijn kinderen die gedwongen zijn om op straat te leven. Hiervoor kunnen allerlei oorzaken zijn. Soms hebben zij bijvoorbeeld geen familie meer die voor hen kan zorgen; onder meer ten gevolge van ziektes zoals HIV/AIDS. Of hun ouders en familie hebben niet genoeg geld om voor hun kinderen te zorgen. Ook komt het vaak voor dat deze kinderen thuis mishandeld of misbruikt worden. Dan is het soms nog beter om op straat te leven, hoe moeilijk dat ook kan zijn.

Straatkinderen worden geconfronteerd met tal van mensenrechtenschendingen: de rechten op een familie- en gezinsleven zijn bijvoorbeeld miskend. Hetzelfde geldt voor de rechten op voeding en op huisvesting. Ook is er onvoldoende toegang tot gezondheidszorg en onderwijs.

Wat is de bedoeling?
Je komt nu vrijdag, 19 oktober, samen met al je vrienden, naar de cafetaria tussen 9u en 16u. Daar vindt je een Schrijf-ze-VRIJ-dag-standje met informatie over Amnesty International en het thema voor de Schrijf-ze-VRIJ-dag. Je kan hier je goed hart tonen en een brief schrijven voor 'de straatkinderen in Afrika'.

Wat breng je mee?
Een pen en papier en 1Euro. Deze euro bekostigt de postzegels en enveloppen voor de Schrijf-ze-VRIJ-dag. De overige euro's die verzameld worden, worden integraal gestort op de rekening van Amnesty International, zodat zij nog andere acties kunnen steunen.

Waarom moet je meedoen en moet je zoveel mogelijk anderen optrommelen om net zoals jouw aan deze actie mee te doen? Op meer dan 550 scholen geven leerlingen al het goede voorbeeld om aan deze actie mee te doen, nu is het eens onze beurt om ‘hun’ voorbeeldfunctie te volgen.

Wat moet je doen als je vrijdag niet op school bent, maar toch een brief wil schrijven? Stuur een email naar annelies.breugelmans@edu.khk.be, vervolgens krijgt u een voorbeeld van de brief en de dingen die je moet doen om de brief op de juiste plaats te krijgen.

Natasja, Katrijn, Sepp en Annelies (=Actiecel)

wim leenaerts
19th October 2007, 10:06
Barst, je had toch wel eerst even de spelfouten eruit kunnen halen? ;)
Mooi initiatief uiteraard! Allen meedoen zou ik zeggen!

Karen 01
19th October 2007, 11:40
Inderdaad dit is een zeer goed initiatief. Ik heb net men brief geschreven. Ik vind het heel erg wat er met die onschuldige kinderen gebeurt omdat die kinderen er niets aan kunnen van wat er zich in die landen afspeelt.

Anneliesje85
19th October 2007, 19:08
42 brieven geschreven op school
2 brieven via email

18.80 euro gestort op de rekening van Amnesty International

Hopelijk volgend jaar meer succes met deze actie.
De toekomstige leerkracht is er nog niet helemaal van overtuigd dat eens iets doen voor een ander ook een alternatief is.

Ik ben een beetje verbitterd door de lage opkomst, maar daarom niet minder strijdlustig!

Groetjes
Annelies

wim leenaerts
19th October 2007, 19:30
Dag is idd geen al te hoge opkomst...
Je had toch genoeg reclame gemaakt tijdens de dagen ervoor?
Wel erg belangrijk. Nu kan je naast een standje niet echt naast zien, maar niet iedereen komt dagelijks in de cafetaria natuurlijk.

Barst
19th October 2007, 22:10
[QUOTE=Anneliesje85]Ik ben een beetje verbitterd door de lage opkomst, maar daarom niet minder strijdlustig![/QUOTE]
Hey Annelies, niet verbitterd zijn, maar wél lessen trekken voor de toekomst... Voor volgend jaar engageren we alle klas- en jaarverantwoordelijken en spreken zij allemaal op voorhand hun eigen klasje aan. Zal al wel andere cijfers geven, mijn gedacht! :D
Tegelijk: voor wat jij vandaag gepresteerd hebt: RESPECT!! :shocked:

katrijn.michielsen
21st October 2007, 09:20
Ik vind het ook spijtig van de lage opkomst, leerlingen kunnen soms hard zijn. We zijn zelfs rond gegaan in de cafetaria, gaan vragen aan de leerlingen of ze een brief gingen schrijven, maar we hebben veel negatieve antwoorden gekregen. Toch vind ik het goed dat dit nog gerealiseerd is op zo'n korte tijd! Vooral voor annelies een dikke proficiat en een groot applaus!!! :clap: :clap: :clap:

:wave:

Liselotte_vdv
21st October 2007, 15:26
Leuk dat er zo snel al een initiatief vanuit de actiecel is gekomen!
chapeau alleen al omdat jullie moeite hebben gedaan.

spijtig dat het 2de jaar bako er die dag niet was.

En ja over de lage opkomst moet je niet inzitten, je leert met vallen en opstaan of je kunt al eens pech hebben e!

Groetjes :clap:

Liselotte