PDA

Bekijk de volledige versie : 854 miljoen mensen lijden honger


Hanne VG
17th October 2007, 08:01
854 miljoen mensen lijden honger


ROME - Achthonderdvierenvijftig miljoen mensen in de wereld lijden honger. Dat verklaarde Jacques Diouf, de algemene directeur van de Organisatie voor Voeding en Landbouw van de Verenigde Naties, dinsdag naar aanleiding van de Wereldvoedseldag.

‘Onze planeet produceert voldoende kwalitatief voedsel om heel de wereldbevolking te voeden. Toch zullen vanavond 854 miljoen mensen met een lege maag gaan slapen’, zei Diouf tijdens een plechtigheid in de hoofdzetel van de organisatie in Rome.

Het recht op voedsel is formeel opgenomen in de Universele Verklaring van de Mensenrechten, die in 1948 door de VN werd aangenomen. ‘Elke mens voldoende en regelmatige voeding garanderen is dus niet alleen een morele plicht en een investering die een enorme economische winst kan opleveren, het is ook het tegemoetkomen aan een fundamenteel menselijk recht’, zo zei hij.

Uit een ander internationaal onderzoek dat dinsdag werd bekend gemaakt, blijkt dat in Algerije twintig procent van de kinderen jonger dan vijf jaar ondervoed zijn. Het gaat dus om 600.000 kinderen. Dat is wel een daling met 28 procent in vergelijking met zeven jaar geleden.

Bron:
http://www.hetvolk.be/Article/Detail.aspx?articleID=DMF16102007_048
Artikel van Het Volk van 16/10/2007

Ruben Buts
17th October 2007, 13:17
De ondervoeding in de wereld wordt duidelijk in de media gebracht denk ik. Het is dan ook daarom dat ik niet echt schrik van die 854 miljoen mensen die honger lijden. Als je weet hoe groot Afrika is en dat er ook elders in de wereld nog veel mensen zijn die niet genoeg te eten krijgen (en je weet dat er 6,5 miljard mensen zijn op de wereld) dan ben je snel aan een aantal van 854 miljoen mensen.
Ik denk ook wel dat het aantal ondervoeden sterk zal dalen doorheen volgende jaren want zoals in de tekst vermeld staat is er het feit dat er over de hele wereld wel voldoende eten wordt geproduceerd.
Er zijn natuurlijk ook altijd de speciale concerten om de ondervoeden en de armen te helpen. Dit systeem van hulp zal doorheen de jaren denk ik wel sterker en sterker in de media komen en de media zal dan ook meer en meer gebruikt worden als hulpmiddel voor die mensen.
Over het feit van de kinderen in Algerije ben ik niet echt te spreken. 600 000 ondervoedde kinderen in één land, 1 op de 5 kinderen is ondervoed. Daar kan ik echt met mijn verstand niet bij. Dat er een daling was de voorbije jaren vind ik wel goed, maar het aantal MOET toch nog drastisch dalen

jonas.de.ceulaer
17th October 2007, 13:46
De honger in de wereld is een groot probleem. Ik vrees er ook een beetje voor dat het probleem enkel nog maar zal escaleren. Als je ziet dat vandaag de dag de voedingsprijzen stijgen, omdat er over de hele wereld een slechte oogst was, zullen er mensen zijn die op den duur geen voedsel meer kunnen kopen omdat het te duur is. Jacques Diouf zegt dat er voldoende voedsel geproduceerd wordt en toch zullen 854 miljoen mensen met een lege maag gaan slapen. Dat cijfer is toch om de koude rillingen van te krijgen. Wij hebben elke dag 3 maaltijden, terwijl die 854 miljoen mensen al tevreden zijn als ze 1 maaltijd hebben. Dat wijst er toch weer maar eens op hoe goed wij het eigenlijk hebben. Ik heb al vermeld dat ik vrees dat de honger nog zal escaleren, wel dat verbind ik aan de vervuiling van onze planeer en het broeikaseffect. Hele meren in Afrika drogen langzamerhand uit, waardoor eens vruchtbare velden nu veranderen in dorre zandgronden. Voor de mensen die daar wonen is dat gewoon een ramp. Als hebt gekeken naar de eerste afleveringen zag je hoe mager ze waren in hun gezicht. Ook VTM - weervrouw Jill Peeters is naar Afrika afgereisd om een met haar eigen ogen te zien wat het broeikaseffect eigenlijk doet. Als je de reportage hebt gezien zag je dat er een meer waarbij jaarlijks het waterpeil zakte met een hele meter. Voor de stammen die rond het meer leven is het een ramp, zij zullen perioden van honger moeten verwerken. Ik hoop echt dat men vroeg of laar op de proppen komt met een oplossing voor dit grote probleem.