PDA

Bekijk de volledige versie : Hoe kan je leven van 350 euro per maand?


Hanne VG
17th October 2007, 07:51
Hoe kan je leven van 350 euro per maand?
Vandaag Werelddag van Verzet tegen de Armoede

'Het goedkoopste brood? In de Aldi, 55cent voor een groot wit. Als je 350 euro per maand hebt voor eten, drinken, kleren en de kinderen, weet je dat wel', zegt Danny Verachtert. Na zijn echtscheiding verzeilde hij in armoede. 'Maar ooit klim ik uit de miserie.' Dirk Musschoot

Danny Verachtert (43) is een alleenstaande vader van drie kinderen van respectievelijk 14, 15 en 17. Diploma's heeft hij niet. Ooit had hij werk als bijrijder: hifi- en huishoudtoestellen bij mensen aan huis brengen. Maar toen kwam er een herstructurering en stond Danny op straat. Na drie maanden stempelen kon hij bij zijn vader aan de slag als dakbedekker. Anderhalf jaar later ging het bedrijfje van zijn vader failliet.

'Noem het tegenslag,' zegt Danny. 'We hadden net een huis gekocht en ik moest 500 euro per maand afbetalen. Mijn vrouw ging er vandoor en ik kreeg een ongeval. Eigen schuld, te snel gereden met mijn bromfiets en over de kop gegaan. Ik heb er een rugletsel aan overgehouden, waardoor ik nu geen werk meer vind. Ja, ze hebben eens geprobeerd of een beschutte werkplaats niets voor mij was. Hele dagen kartonnen dozen van de band halen en op elkaar stapelen. Ik ging veel te snel in vergelijking met de andere mensen die daar werkten. Eigenlijk komt het hier op neer: ik ben te goed voor de beschutte werkplaats, maar niet goed genoeg voor de gewone arbeidsmarkt.'

'Ons huis heb ik moeten verkopen, door de echtscheiding, maar ook door de schulden die almaar opliepen: de afbetaling, de elektriciteitsrekening, de schuldsaldoverzekering, de grondbelasting... Overal liep ik achter. Ik had 50.000 euro schulden; voor het huis heb ik maar 26.000 euro gekregen. Dat wil zeggen dat ik vandaag nog altijd het huis afbetaal dat ik al lang niet meer heb.'

'Er waren momenten dat we honger hadden. Zelf kun je de honger nog wel een paar dagen verbijten, maar hoe reageer je als je kinderen je om een boterham vragen en je hebt er geen? Of je hebt wel boterhammen, maar je hebt niets om er tussen te leggen? Ik ben naar de Voedselbank gestapt, schoorvoetend, want ik was beschaamd. Om eten vragen, te bedelen. Hoe laag moet je gevallen zijn om dat te doen? Wel, ik heb het gedaan, in de eerste plaats voor mijn kinderen.'

'De kinderen, dat blijft toch het moeilijkste. Ik heb hen moeten uitleggen waarom veel dingen die andere kinderen wel konden of hadden, voor hen uitgesloten waren. Ze hebben dat begrepen en aanvaard. Mijn kinderen weten waarom ze niet elk schooljaar een nieuwe schooltas kunnen krijgen, of waarom ze hun potloden zullen gebruiken tot ze helemaal op zijn. Het positieve aan onze situatie is dat mijn kinderen hebben geleerd om zuinig te zijn en om met weinig tevreden te zijn.'

'Ik leef nu van het ziekenfonds en van het kinderbijslagfonds. Ik begin de maand met 350 euro netto in de maand voor eten, drinken, kleren en de kinderen. De rest is dan al weg aan de afbetaling van mijn schulden, huishuur, water en elektriciteit, het internaat van de kinderen.' Zijn drie tieners zitten op internaat omdat ze daar een beter leven kunnen leiden dan thuis. 'Een van de kinderen heeft een nieuwe bril nodig - dat moet ik echt nog eens goed becijferen. Een ander moet naar de tandarts...'

'Nu zit ik bij Recht Op, een vereniging waar armen het woord nemen. Daar heb ik geleerd dat ik niet de enige ben met een probleem. We delen er ervaringen, dat helpt. Bij Recht Op ben ik sterker geworden.'

'Ik ontmoet ook lotgenoten in de Aldi of de Lidl. Dan praten we over het leven. En over de prijzen. Ik koop altijd het goedkoopste product en precies de hoeveelheid die ik nodig heb. Het goedkoopste brood? In de Aldi, 55 cent voor een groot wit! Een pakje koffie 1,65 euro, een doos melk 59 cent, een pakje Gouda voor op de boterham 1,25 euro.'

'De meeste mensen begrijpen niet hoe het zo ver is kunnen komen. Ze zeggen dat het mijn eigen schuld is, dat ik maar had moeten sparen. Sparen? Wie kan er sparen als hij een huis aan het afbetalen is?'

'Financieel in de problemen geraken, het kan iederéén overkomen. Je moet één keer een tegenslag hebben, ziek worden, failliet gaan, in een echtscheiding terechtkomen en het kan al zo ver zijn.'

'Binnen twee jaar hoop ik uit de problemen te zijn. Dan zijn mijn schulden afbetaald. Werk vinden, dat is de uitdaging nu. Simpel is het niet, want ze willen mij niet omwille van mijn rug. Dus werken, dat is mijn droom. Daarna wil ik gaan samenwonen met mijn vriendin en haar drie kinderen.'

Bron:
http://www.hetvolk.be/Article/Detail.aspx?articleID=PM1IPE5Q
Artikel van Het Volk van 17/10/2007

Sanne.Vosters
17th October 2007, 12:01
Zoveel tegenslagen :shocked: (ongeluk, echtscheiding, huis nog altijd afbetalen,...) hebben op zo'n korte tijd dat je met z'n vieren (vader en drie kinderen) moet leven van een zeer laag budget per maand, dat vind ik heel erg! Het ergste is ook dat hij nog altijd zijn huis moet afbetalen en zijn drie kinderen moet onderhouden. Kinderen vragen zich ook snel alles af : waarom dit, waarom dat? Zijn kinderen zien alle luxe van de andere kinderen. Ze zien alle weelde om hen heen op school. De kinderen hebben nu wel geleerd om zuinig te zijn en om met weinig tevreden te zijn. Dit is aan de ene kant misschien wel een goede les voor zijn kinderen, maar ik vind dat in onze maatschappij weelde wel erg hooggeacht wordt. De mens wil altijd meer en meer! Of het nu eten van de aldi komt of van de alvo, zoveel verschil zal het nu ook niet maken, wel?
Ik vind dat de man ook erg moedig is, en hij wil ook het beste voor zijn kinderen. Hij stuurt ze op internaat zodat ze daar goed verzorgd worden.
Ik hoop dat hij een goede job vindt, ondanks zijn rugletsel, en dat het allemaal goed op z'n pootjes terechtkomt.

Hanne VG
17th October 2007, 22:23
Ondanks de rijkdom die wij rondom ons zien, leven toch nog vele medeburgers (méér dan we denken) in slechte omstandigheden. Nog steeds gaan vele mensen in ons land onder diepe armoede gebukt en hebben ze het moeilijk om de eindjes aan elkaar te knopen.

Er zijn mensen die denken dat 'alle mensen die in kansarmoede leven' het zelf hebben gezocht. Dit is zeker niet waar. Een héél kleine groep heeft misschien zijn geld verkwist aan gokken, alcoholgebruik of andere verslavingen.

Maar de meeste mensen die in zulke situaties terecht komen kunnen er zelf niets aan doen. Armoede is vaak een vicieuze cirkel. Het gaat vaak van ouders op kinderen.( ouders arm => weinig studiekansen => slecht betaald werk => laag loon => slechte huisvestiging => slechtere gezondheid => zelf arm )

Door onvoorziene omstandigheden kan je ook ongewild in kansarmoede terechtkomen. Denk maar aan een echtscheiding, werkongeval e.d.

Gelukkig bestaan er voor deze mensen dan de laagdrempelige hulpverlening: de voedselbank.
En vanuit die hulpverlening komen ze vaak terecht in verenigingen waar ‘armen het woord nemen’. In zulke verenigingen kunnen mensen die in kansarmoede leven praten met lotgenoten. Ze vinden er steun en een beroepskracht helpt hen ook bij problemen. Ze kunnen er ook praten over hun noden en wat er aan gedaan zou kunnen worden. Bijvoorbeeld momenteel is men aan het feit aan het werken dat de meeste hulpverleners van het OCMW vandaag de dag niet genoeg ingelicht zijn over wat kansarmoede inhoud.

Ik vind het zeer goed dat er zo’n verenigingen bestaan. Ik denk dat de MIA’s (mensen in armoede) er heel veel deugd van hebben. Het was dan ook een zeer leerrijke ervaring toen ik vorig jaar voor mijn eindwerk een vereniging mocht bezoeken ‘waar armen het woord nemen’. Ik bezocht ‘Ons Huis’ in Mol.

Julie De Ceulaer
21st October 2007, 14:32
Als wij denken aan armoede, denken we meestal aan de derdewereldlanden. Maar ook in België leven er veel mensen in armoede, zonder dat we dat beseffen. Als we geld storten voor een goed doel is dat vaak voor kindjes in Afrika. Maar we mogen de mensen in ons eigen land ook niet vergeten. Ik vind het heel goed dat er verenigingen bestaan waar ze naartoe kunnen, en ook die verenigingen verdienen onze steun!

Julie_07
21st October 2007, 20:29
Ik zou het niet zo goed kunnen, met zo weinig overleven.
Als ik zoiets lees, voel ik me altijd wel wat schuldig dat ik zelf elke dag kan eten wat ik wil en hoeveel ik wil.

Ik heb vorig jaar voor godsdienst ook een werk rond 'armoede' gemaakt. Ik heb de armoede in ons land onder de loep genomen en ontdekt dat er veel meer mensen in armoede leven dan ik dacht.
Ik heb ook vzw De Dorpel bezocht (ook een vereniging 'waar armen het woord nemen') en ik heb hier veel uit geleerd.
Ik probeer zelf sindsdien wat bewuster te leven en er vaker bij stil te staan hoeveel geluk ik wel heb.

Ik hoop dat het voor dit gezin binnekort wat gemakkelijker gaat.