PDA

Bekijk de volledige versie : Het profiel van een zestienjarige


Dennis Broos
16th October 2007, 13:00
Het profiel van een zestienjarige
Hoe goed kennen we onze kinderen van zestien? Onderzoekers van de KU Leuven deden een grondige studie bij 3.000 tieners. De resultaten staan op klasse.be.

"Ik voel me goed op school"
De school is vooral een sociaal gebeuren en de meeste jongeren voelen zich daar goed. Ze voelen zich eerlijk behandeld door de klasgenoten (80 %), iets minder door de leraren (72 %). Eén op vijf leerlingen voelt zich soms tot vaak alleen op school."

"Ik ga met de vrienden op stap"
Drie vierde van de jongeren gaat één of meer keren per week met vrienden op stap. Populair zijn samen naar muziek luisteren, naar de film gaan, winkelen, zingen en dansen. Daar staat tegenover dat meer dan één vierde van de zestienjarigen slechts één keer per maand (21 %) of nooit (7 %) met vrienden afspreekt.

"Ik ben liever bij mijn eigen groep"
Iets meer dan de helft van de jongeren ziet migranten vooral als een bedreiging om zelf aan een goede job te geraken of als een bedreiging voor onze levenswijze. Zo'n veertig procent onderschrijft de stelling 'eigen groep eerst'. De meerderheid gaat daarmee niet akkoord. Dertig procent van de jongens en vijftien procent van de meisjes zou voor het Vlaams Belang stemmen. Zes op tien ziet een relatie met een moslim niet zitten. Zwarten en immigranten in het algemeen scoren slechts enkele procenten beter. Meer dan veertig procent wijst ook al bij voorbaat een relatie af met een Franstalige Belg.

"Ik heb op school weinig te zeggen"
Een eigen mening hebben en vormen wordt op school slechts volgens twee op drie leerlingen aangemoedigd. Ze mogen hun zeg doen over sport- en themadagen, feestjes en uitstappen. Ze hebben veel minder inspraak over het schoolreglement, straffen of de spreiding van huiswerk en examens.

"Ik kijk veel tv"
Op een gemiddelde weekdag kijkt tachtig procent van de zestienjarigen meer dan een uur televisie: een tot twee uur (44 %), drie tot vier uur (26 %), meer dan vijf uur (10 %).
Ze kijken vooral naar films (79 %). Nieuws en duiding scoren slechts tien procent. Het populairst zijn VT4 (68 %), Kanaal 2 (51 %) en TMF (36 %). Eén op vijf jongeren kijkt minder dan een uur per dag (17 %) of nooit (2 %) tv.

"Ik chat veel"
Nog meer dan televisie zijn jongeren verslaafd aan internet. Negen op tien zestienjarigen zijn ten minste elke dag actief op het net: minder dan een uur (19 %), een tot twee uur (37 %), drie tot vier uur (21 %), vijf uur of meer (14 %). Wie veel tv kijkt, spendeert bovendien ook veel tijd aan het internet. Populair zijn chatten (82 %), websites bezoeken (81 %) en e-mail lezen (74 %). Dan volgen muziek/films downloaden (53 %) en spelletjes spelen (32 %). Eén op zeven chat minstens één keer per week met onbekenden.

"Ik ben niet geïnteresseerd in politiek"
Slechts één op vier jongeren noemt zich geïnteresseerd (19 %) tot sterk geïnteresseerd (4 %) in maatschappelijke problemen en politiek. Bij volwassenen ligt dat cijfer twintig procent hoger. De meeste jongeren vinden politiek meestal veel te ingewikkeld om te begrijpen wat er aan de hand is. Drie op vier zestienjarigen zeggen dat ze op school nog nooit iets geleerd hebben over federalisme, parlement of de Verenigde Naties. Veertig procent kreeg nog nooit les over verkiezingen of de Europese Unie, dertig procent niet over recente politiek (tegenover evenveel procent regelmatig). Veertig procent zegt regelmatig iets te leren over andere landen, culturen en religies. Eén op vijf hoort daar op school nooit iets over.

"Ik ben bij een vereniging"
Drie op vier jongeren is lid van minstens één vereniging. Sport (47 %) scoort veruit het hoogst. Dan volgen cultuur en kunst (24 %): toneel, muziek en dans. Eén op vijf is bij een jeugdvereniging, één op tien bij een jeugdhuis of jongerenatelier. Eén op vier jongeren is bij geen enkele vereniging. (lvl)

Bron:http://www.hln.be/hln/alg/pag/hln_index.jsp?p_page=vrw&p_cat=detail&componentId=42084&navigationItemId=14