Barst
14th October 2007, 17:14
Olielozingen op zee beter op te sporen met satellietbeelden
Honderden mogelijke olielozingen op zee zijn dit jaar al opgespoord met behulp van satellieten. Dat heeft Willem de Ruiter, directeur van het nieuwe Europese agentschap voor veiligheid op zee Emsa bekendgemaakt.
Het agentschap, dat is gevestigd in Lissabon, heeft de lozingen doorgegeven aan verantwoordelijke diensten in de Europese lidstaten. Zij moeten uitzoeken of dat tot rechtszaken kan leiden.
Tot april van dit jaar, toen Emsa begon met de satellietbeelden, was de pakkans nog heel gering. Vooral vliegtuigen patrouilleerden op zoek naar verdachte olievlekken. „Met die grote lappen zee in Europa is dat heel kostbaar”, weet De Ruiter. „En om dan nog een verband leggen met een schip... Het aantal veroordelingen was dus heel gering.”
De satellieten, gehuurd van het European Space Agency (Esa) en de Canadese regering, zien elk olielaagje op de Europese zeeën, ook ’s nachts en tijdens mist. Emsa zendt de satellietbeelden binnen dertig minuten naar de betrokken lidstaat. Die stuurt dan een vliegtuig of boot, om te zien welk schip de dader is.
„Binnenkort gaan we nog een stap verder”, kondigt De Ruiter aan. „Door nieuwe EU-wetgeving moet elk schip een gps-signaal uitzenden. Dan kunnen we hier achter het bureau al zien welk schip het is.”
De grotere pakkans valt samen met uitgebreidere straffen voor olielozers. Rechters in EU-landen mogen sinds kort niet alleen de kapitein, maar ook zijn bazen veroordelen.
De lozingen doen zich vooral voor op de drukke scheepvaartroutes, zoals het Kanaal en de Noordzee.
Trouw, 12-10-2007
Honderden mogelijke olielozingen op zee zijn dit jaar al opgespoord met behulp van satellieten. Dat heeft Willem de Ruiter, directeur van het nieuwe Europese agentschap voor veiligheid op zee Emsa bekendgemaakt.
Het agentschap, dat is gevestigd in Lissabon, heeft de lozingen doorgegeven aan verantwoordelijke diensten in de Europese lidstaten. Zij moeten uitzoeken of dat tot rechtszaken kan leiden.
Tot april van dit jaar, toen Emsa begon met de satellietbeelden, was de pakkans nog heel gering. Vooral vliegtuigen patrouilleerden op zoek naar verdachte olievlekken. „Met die grote lappen zee in Europa is dat heel kostbaar”, weet De Ruiter. „En om dan nog een verband leggen met een schip... Het aantal veroordelingen was dus heel gering.”
De satellieten, gehuurd van het European Space Agency (Esa) en de Canadese regering, zien elk olielaagje op de Europese zeeën, ook ’s nachts en tijdens mist. Emsa zendt de satellietbeelden binnen dertig minuten naar de betrokken lidstaat. Die stuurt dan een vliegtuig of boot, om te zien welk schip de dader is.
„Binnenkort gaan we nog een stap verder”, kondigt De Ruiter aan. „Door nieuwe EU-wetgeving moet elk schip een gps-signaal uitzenden. Dan kunnen we hier achter het bureau al zien welk schip het is.”
De grotere pakkans valt samen met uitgebreidere straffen voor olielozers. Rechters in EU-landen mogen sinds kort niet alleen de kapitein, maar ook zijn bazen veroordelen.
De lozingen doen zich vooral voor op de drukke scheepvaartroutes, zoals het Kanaal en de Noordzee.
Trouw, 12-10-2007