PDA

Bekijk de volledige versie : EU zet in op technologie waterstof


Barst
11th October 2007, 00:25
EU zet in op technologie waterstof


Brussel, 10 okt. De Europese Commissie wil grootschalig inzetten op de bevordering van waterstof als toekomstige energiedrager en op het gebruik van brandstofcellen.


Vanmiddag hebben de eurocommissarissen Verheugen (Industrie) en Potocnik (Wetenschap) plannen gepresenteerd om de ontwikkeling en marketing van waterstoftechnologie en brandstofcellen te bevorderen. Tussen 2010 en 2020 zouden deze op commerciële schaal toepasbaar moeten zijn, onder meer voor schonere en veiligere auto’s.

Potocnik kondigde een onderzoeksproject van een miljard euro aan naar waterstoftechnologie en brandstofcellen. Dit ‘gemeenschappelijk technologie initiatief’ beoogt samenwerking tussen publieke en private partijen te bereiken op gebieden van hoogwaardig technologisch onderzoek.

De Commissie stelt 470 miljoen euro beschikbaar en deelnemende private partners zullen ten minste eenzelfde bedrag investeren. Hiermee moet de technologieontwikkeling versneld worden.

Tot de private partijen die deelnemen aan het Europese waterstofproject behoren energiebedrijven zoals Shell, de automobielindustrie, bedrijven die brandstofcellen produceren, en universitaire onderzoeksinstituten.

Eurocommissaris Verheugen kondigde aan dat EU technische standaards gaat opstellen waaraan auto’s moeten voldoen die geschikt zijn om te rijden op waterstof. Dit zullen „schone en veilige auto’s” worden, aldus Verheugen.


NRC, 10 oktober 2007

wim leenaerts
11th October 2007, 08:43
Wat willen ze nu eigenlijk? Biobrandstoffen of waterstof?
Ik stel voor dat ze het bij één van de twee houden, want de pot zo verdelen lijkt me niet echt efficiënt. En als ze dan toch kiezen hoop ik voor waterstof, want biobrandstoffen lijken me bij nader inzien toch niet zo zaligmakend...

Philip_Huygelberghs
11th October 2007, 17:20
Biobrandstoffen zijn gewoon niet haalbaar voor een volledige bevolking, de productiekost (en vervuiling ) ligt te hoog om nog efficiënt te zijn. Komt daar nog bij dat er niet genoeg grondstoffen zijn om die productie te voeden. Waarom ze nog steeds niet verderwerken aan de waterstof technologie is volgens mij vrij duidelijk, de olie-industrie. De enige groep mensen die geld genoeg hebben om dit alles tegen te houden zijn de lobbyisten in het olieimperium. Anders hadden waterstof-aangedreven voertuigen al lang in ons straatbeeld opgenomen zijn.

Cheers

jan voorspoels
11th October 2007, 18:12
[QUOTE=wim leenaerts]Wat willen ze nu eigenlijk? Biobrandstoffen of waterstof?
Ik stel voor dat ze het bij één van de twee houden, want de pot zo verdelen lijkt me niet echt efficiënt. En als ze dan toch kiezen hoop ik voor waterstof, want biobrandstoffen lijken me bij nader inzien toch niet zo zaligmakend...[/QUOTE]

Wim, misschien heb ik het verkeerd begrepen maar leg je de link tussen biobrandstoffen en brandstofcellen? Ik hoop van niet want dat zijn totaal verschillende dingen.

Of relateer je je post op eerdere artikels, waarschijnlijk zal het dat zijn.

:doh:

wim leenaerts
11th October 2007, 19:44
[QUOTE=jan voorspoels]Wim, misschien heb ik het verkeerd begrepen maar leg je de link tussen biobrandstoffen en brandstofcellen? Ik hoop van niet want dat zijn totaal verschillende dingen. [/QUOTE]
Dat bedoel ik net. Je hebt me dus volgens mij verkeerd begrepen. Laat ik het anders formuleren.
Momenteel wordt er blijkbaar aan 2 milieuvriendelijke oplossingen voor de vervuiling door verbrandingsmotoren gewerkt.
1. De vervuilende benzine/diesel wordt vervangen door biobrandstoffen.
2. Het hele concept van een verbrandingsmotor wordt overboord gegooid en vervangen door brandstofcellen/waterstoftechnologie.

De overheid stelt voor beide oplossingen geld ter beschikking. Erg kort door de bocht gesteld kan het gevolg hiervan zijn dat er aan beide oplossingen maar 'half z'n gat' - en dus met vertraging - gewerkt wordt. Volgens mij zouden ze dus beter de steun voor de 'ontwikkeling' van biobrandstoffen laten vallen - om de redenen die Philip al aanhaalde - en zich volledig richten op de ontwikkeling van brandstofcellen/waterstoftechnologie. Door zich te richten op 1 oplossing zal die er veel sneller komen en snelheid is in dit opzicht wel erg interessant...

Savvie?

jan voorspoels
12th October 2007, 13:08
allright