Barst
11th October 2007, 01:25
EU zet in op technologie waterstof
Brussel, 10 okt. De Europese Commissie wil grootschalig inzetten op de bevordering van waterstof als toekomstige energiedrager en op het gebruik van brandstofcellen.
Vanmiddag hebben de eurocommissarissen Verheugen (Industrie) en Potocnik (Wetenschap) plannen gepresenteerd om de ontwikkeling en marketing van waterstoftechnologie en brandstofcellen te bevorderen. Tussen 2010 en 2020 zouden deze op commerciële schaal toepasbaar moeten zijn, onder meer voor schonere en veiligere auto’s.
Potocnik kondigde een onderzoeksproject van een miljard euro aan naar waterstoftechnologie en brandstofcellen. Dit ‘gemeenschappelijk technologie initiatief’ beoogt samenwerking tussen publieke en private partijen te bereiken op gebieden van hoogwaardig technologisch onderzoek.
De Commissie stelt 470 miljoen euro beschikbaar en deelnemende private partners zullen ten minste eenzelfde bedrag investeren. Hiermee moet de technologieontwikkeling versneld worden.
Tot de private partijen die deelnemen aan het Europese waterstofproject behoren energiebedrijven zoals Shell, de automobielindustrie, bedrijven die brandstofcellen produceren, en universitaire onderzoeksinstituten.
Eurocommissaris Verheugen kondigde aan dat EU technische standaards gaat opstellen waaraan auto’s moeten voldoen die geschikt zijn om te rijden op waterstof. Dit zullen „schone en veilige auto’s” worden, aldus Verheugen.
NRC, 10 oktober 2007
Brussel, 10 okt. De Europese Commissie wil grootschalig inzetten op de bevordering van waterstof als toekomstige energiedrager en op het gebruik van brandstofcellen.
Vanmiddag hebben de eurocommissarissen Verheugen (Industrie) en Potocnik (Wetenschap) plannen gepresenteerd om de ontwikkeling en marketing van waterstoftechnologie en brandstofcellen te bevorderen. Tussen 2010 en 2020 zouden deze op commerciële schaal toepasbaar moeten zijn, onder meer voor schonere en veiligere auto’s.
Potocnik kondigde een onderzoeksproject van een miljard euro aan naar waterstoftechnologie en brandstofcellen. Dit ‘gemeenschappelijk technologie initiatief’ beoogt samenwerking tussen publieke en private partijen te bereiken op gebieden van hoogwaardig technologisch onderzoek.
De Commissie stelt 470 miljoen euro beschikbaar en deelnemende private partners zullen ten minste eenzelfde bedrag investeren. Hiermee moet de technologieontwikkeling versneld worden.
Tot de private partijen die deelnemen aan het Europese waterstofproject behoren energiebedrijven zoals Shell, de automobielindustrie, bedrijven die brandstofcellen produceren, en universitaire onderzoeksinstituten.
Eurocommissaris Verheugen kondigde aan dat EU technische standaards gaat opstellen waaraan auto’s moeten voldoen die geschikt zijn om te rijden op waterstof. Dit zullen „schone en veilige auto’s” worden, aldus Verheugen.
NRC, 10 oktober 2007