PDA

Bekijk de volledige versie : "België heeft nood aan plan om kanker aan te pakken"


Dennis Broos
7th October 2007, 21:52
"België heeft nood aan plan om kanker aan te pakken"

België heeft nood aan een gestructureerd plan en een lange termijnvisie om een efficiënte aanpak van kanker in de toekomst te garanderen. Een werkgroep van elf professoren uit de gezondheidszorg heeft daarom een Witboek opgesteld met aanbevelingen over onder meer de budgettering en de preventie van kanker en voor kankeronderzoek.

Lange termijn
De werkgroep vraagt dat de volgende regering dringend werk maakt van een gestructureerde aanpak en van een beleid op lange termijn. België scoort qua gezondheidszorg meestal vrij goed, maar er zijn ook tekenen die wijzen op een zekere kentering. Zo zakte de Belgische gezondheidszorg dit jaar van de zevende naar de tiende plaats in de Euro Health Consumer Index.

Chronische ziekte
"De oncologie zit op dit moment in een bijzondere situatie", zegt professor Eric Van Cutsem van het UZ Leuven. "Het aantal kankerpatiënten stijgt en er gebeurt veel op het vlak van innovatieve behandelingen en technieken. Door de gestegen overlevingskansen wordt kanker ook alsmaar meer een chronische ziekte." Daardoor zal kanker steeds meer gaan doorwegen op het gezondheidsbudget en dringt een verveelvoudiging van de uitgaven voor kanker zich op.

Stijgende ziektelast
In het Witboek vragen de professoren alvast dat er bij de toewijzing van budgetten in de gezondheidszorg rekening wordt gehouden met de stijgende ziektelast van kanker op het gezondheidsbudget, onder meer door de groeinorm in de komende jaren daarop af te stemmen. Een percentage wordt daar niet op geplakt, maar dat mag toch beduidend hoger liggen dan de huidige groeinorm, zegt professor Van Cutsem.

Gemeenschappen
De experts zien alvast kansen bij de preventie, die een bevoegdheid is van de gemeenschappen. Ze hameren erop dat de federale regering en de gemeenschappen hieromtrent duidelijke afspraken moeten maken voor de kostenverdeling en de coördinatie van campagnes en maatregelen.

Specifiek wil de werkgroep graag de strijd tegen tabak versterkt zien, via onder meer regelmatige en aanzienlijke prijsstijgingen voor tabaksproducten. Ook het aanbod van rookstopbegeleiding en -advies zou sterk uitgebreid moeten worden. Er moet ook meer aandacht komen voor screening, zegt professor Paul Germonpré van het UZ Antwerpen. Momenteel is er alleen nog maar een screeningsprogramma voor borstkanker, maar er moeten er meer komen. Screeningprogramma's doen het aantal sterfgevallen immers dalen en ze zorgen voor een efficiënter gebruik van de middelen. Zo zou het aantal sterfgevallen door colonkanker (kanker van de dikke darm, nvdr) dalen met 15 procent als de helft van de doelgroep zou deelnemen aan een screeningsprogramma.

Grote besparingen
Voorts moet het academisch onderzoek gestimuleerd worden. Momenteel kampt het onderzoek met een tekort aan financiële middelen en wordt het in zijn ontwikkeling afgeremd door enkele wettelijke en administratieve belemmeringen. De werkgroep wijst erop dat een verhoging van de financiële middelen voor oncologisch onderzoek een goede besteding zou zijn, aangezien via dit kanaal grote besparingen gerealiseerd kunnen worden. In het Witboek wordt ten slotte nog aandacht besteed aan een betere omkadering voor de patiënt via onder meer een betere financiering van de palliatieve zorg.

Bron: http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_605737.html

Dennis Broos
7th October 2007, 22:01
Dit was het artikel dat ik aan het zoeken was, (ik heb het dan wel zelf moete posten :rolleyes: ) iedereen wakker worden!! Gezondheid is belangrijk! Meer onderzoek naar ziekten zoals: kanker, aids,...

Overlaatst in het nieuws: bij de mannen 1/3 krijgt kanker, bij de vrouwen is het 1/4 (momenteel, over een jaartje of 20 dan krijgt 1/2 kanker :shocked: )

(Dan heb ik mijn bedenkingen bij de zin: je moet werken voor je pensioen :( als we nooit 65 worden waar zit ons pensioen dan?) :sick:

Gertjan.Buyle
10th October 2007, 09:01
Dat mensen meer kanker krijgen is voor een stuk ook "logisch". Aangezien de meeste kankers voor komen bij bejaarden en wij mensen nog steeds een toenemende levensverwachting hebben...

Wat die plannen betreft die België zou moeten ondernemen om kanker te bestrijden, zou ik willen zeggen dat deze al bestaan. Ze zijn wel niet op nationaal niveau afgesproken maar een schoolvoorbeeld voor zo'n netwerk is Iridium. Dit is een kankernetwerk dat door 5 ziekenhuizen in de Antwerpse regio is doorgevoerd. Nu al behandelen zij 15% van alle kankergevallen in Vlaanderen! De kans op genezing is dan ook veel groter aangezien tal van oncologen samenwerken aan betere behandelingen.

jan.dufraing
11th October 2007, 14:48
Kanker gaat echt wel een probleem geven, zelf vandaag zijn er al zoveel gevallen van kanker dat ik er zeker van ben dat iedereen wel iemand kent die kanker heeft gehad. Ongeveer een jaar terug hebben ze de gegevens bekend gemaakt van waar welke kankers voorkomen.
In sommige streken zo als de omgeving van Olen. Daar zag je duidelijk dat er meer kankers voorkwamen dan gemiddeld in Vlaanderen. Dit zou te wijten zijn aan het fabriek van Olen (UMICORE),zij zouden zeer veel schadelijke stoffen hebben uitgestoten in het verleden. Hierdoor zouden er dus nu veel meer kankers zijn in Olen. Misschien is het wel een idee om zulke bedrijven in de toekomst zeer sterk te controleren. Er wordt ook gesuggereerd dat Chernobyl iets te maken heeft met het stijgende aantal kankers. Zelf ben ik ervan overtuigd roken is ongezond maar of dit de oorzaak van kanker is. Is voor mij toch een GROOT VRAAGTEKEN hoor.