PDA

Bekijk de volledige versie : Nieuwe waarschuwing voor de gevaren van de gsm


Dennis Broos
7th October 2007, 21:48
Nieuwe waarschuwing voor de gevaren van de gsm

Of het ons ervan zal weerhouden om verder mobiel bellend door het leven te gaan is twijfelachtig, maar veelvuldig gebruik van de gsm houdt gezondheidsrisico's in, zo bevestigt een nieuwe studie. Dat meldt de Independent on Sunday.

Hersentumoren en kanker
Het gaat om Zweeds onderzoek van de professoren Lennart Hardell en Kjell Hansson Mild, die al eerder waarschuwden dat wie veel belt met de gsm, een grote kans loopt op tumoren in het hoofd. Ze baseren hun nieuwe waarschuwing op elf onderzoeken die in verschillende landen werden gedaan naar de gevolgen van gsm-gebruik. In vijf van die zes onderzoeken werd vastgesteld dat het mobieltje, zeker bij mensen die er tien jaar of langer gebruik van maken, leidt tot een verhoogde kans op kwaadaardige gliomas, kankers van de glialcellen die de zenuwcellen beschermen. In de zesde studie werd eenzelfde effect gesignaleerd, maar was alleen sprake van goedaardige gliomas.

Doofheid
Daarnaast was er sprake van akoestische neuromas, die eveneens goedaardig zijn maar wel kunnen leiden tot aantasting van de gehoorszenuw en dus tot doofheid. Door alle studies samen te bekijken, stellen de Zweedse professoren vast dat mensen die al tien jaar of langer gsm'en 20 procent meer kans lopen op die laatste aandoening en 30 procent vaker door kwaadaardige gliomas kunnen worden getroffen.

Dat alles bracht Hardell en Hansson Mild tot de conclusie: "de bestaande onderzoeken naar het gebruik van mobiele telefoons over een langere periode van minstens tien jaar tonen een consistent patroon van verhoogde risico's en een grotere kans op andere vormen van hersentumoren kan niet worden uitgesloten".

Ook draadloze vaste telefoons gevaarlijk
Trouwens, ook draadloze vaste telefoons houden volgens de vorsers soortgelijke gevaren in. En professor Mild vraagt ook om nader onderzoek van de gevolgen die deze vorm van telefoneren kan hebben voor de ontwikkeling van ziektes als Alzheimer en Parkinson, "want we beschikken over aanwijzingen dat dit ook een probleem kan zijn".

Bron: http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_607942.html?wt.bron=kanaalArt8

Evelyne Frederickx
20th October 2007, 19:47
Tumoren? Kanker? Krijg je dat tegenwoordig niet van alles? Als we al die wetenschappers moeten geloven en doen wat zij zeggen dat het beste is voor ons lichaam, ja dan mogen we niet meer buiten komen en is het sociaal leven voorgoed voorbij. Je hoort de laatste tijd niets anders meer dan 'van de zon krijg je kanker', 'van dit krijg je dat', ...
Nu dan blijf ik me liever amuseren, het leven is al kort genoeg.

Stefan
20th October 2007, 19:55
Welja... In Humo stond ook een artikel over hoe gevaarlijk draadloos surfen wel niet is. Inderdaad, het kan vanalle onplezierige effecten hebben op een mensenleven, maar ach, het is zo praktisch... Draadloos internet is er haast overal. Bij mij thuis hebben we het ook sinds een jaar. Nogal een geluk dat dat bestaat, ik zou het niet graag zien gebeuren dat de muren worden opengebroken voor een aftakking van de telefoonlijn naar mijn kamer.

Zo gaat dat ook met gsm's en andere fraaie techniek. Het is zo handig allemaal. Ik zou het heus niet erg vinden om daardoor enkele jaren eerder te sterven. Kom zeg, het leven duurt al zo lang.

sarabollen
21st October 2007, 19:44
[QUOTE=Stefan] Ik zou het heus niet erg vinden om daardoor enkele jaren eerder te sterven. Kom zeg, het leven duurt al zo lang.[/QUOTE]

Een vrij egocentrische uitspraak die je doet.
Je leeft niet alleen en je verkort ook het leven van anderen en het milieu...
En wat gaat dat betekenen in de toekomst?

Moeten we ook daar niet aan denken?

Dagmar
21st October 2007, 20:38
Als alle mensen zo milieu-onbewust gaan redeneren dat gaat het leven op aarde helemaal niet lang meer duren vrees ik. Als iedereen zijn steentje bijdraagt zal dit een hemels verschil opleveren.

Wat de gevaren van het gsm gebruik betreft, het is inderdaad zo dat we tegenwoordig omgeven worden door allerlei stralen (microgolf, radio, elektrische toestellen, ...) maar tegenwoordig bestaan er al middelen om de schadelijke invloed van een gsm tegen te gaan. Alle kleine beetjes helpen dus waarom ook niet. Het geld dat je betaald aan deze attributen spaar je hoogst waarschijnlijk uit aan dokterskosten.

s5052345
23rd October 2007, 13:44
Volgens mij heeft dit weinig invloed op de manier waar mensen met hun gsm gaan omgaan. Men heeft tegenwoordig veel de neiging om te denken: "het zal wel niet bij mij gebeuren" en daarom zal men maar doen alsof men het niet weet. Pas als men zelf te maken krijgt met de gevolgen van de gsm gaat men inzien dat het te laat is. Ik vind het ook wel moeilijk te geloven dat zoiets alledaags en zoveel gebruikt zo een grote gevolgen kan hebben maar ja,de wetenschap is er voor iets e dus men kan de raad misschien maar beter volgen.

Elke Peeters
30th October 2007, 15:07
Tja... Weeral iets waar je kanker van kunt krijgen. Er zijn zoveel dingen waar ziek van kunt worden en die niet goed zijn voor de gezondheid. Maar eerlijk gezegd ga ik er lichtjes over want er zijn zoveel mooie dingen in het leven waar je van kunt genieten ook al zijn er zijn vele dingen die je ziek kunnen maken. Door dit artikel te lezen ga ik er niet minder van bellen want een gsm is wel heel handig zoals ze zeggen dus ja... We zijn maar voor een korte tijd hier op de wereld gezet en die tijd besteed ik graag aan leuke dingen die ik wil doen en niet denkend aan al die dingen waar je kanker van kunt krijgen. Misschien beetje verkeerde reactie maar zo denk ik erover :)

Groetjes Elke