PDA

Bekijk de volledige versie : Middelbare scholen vissen in eigen kweekvijver


Barst
6th October 2007, 14:03
Middelbare scholen vissen in eigen kweekvijver


Een gratis opleiding, maar wel verplicht jaren op je eigen middelbare school voor de klas staan. Om het lerarentekort op te lossen, werven scholen toekomstige krachten onder hun leerlingen.



Een school die haar eigen leerlingen werft om het toekomstige lerarentekort op te lossen. In de gemeenten Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg besloten 35 scholen onder hun eigen leerlingen op zoek te gaan naar de leraren van morgen. Met een gezamenlijk programma onder de titel De Rode Loper, organiseerden ze gisteren, op de Dag van de Leraar, een oriëntatiemarkt voor leerlingen. Doel is zorgen dat leerlingen de lerarenopleiding gaan volgen en terugkomen voor de klas bij één van de eigen scholen.

Het idee is simpel: als school ben je de bron van potentiële leerkrachten. Waarom afwachten of ze een leraaropleiding gaan volgen, als je ook kunt lobbyen en stimuleren? De Rode Loper huurde een actrice in om in de klas het beroep aan te prijzen en bezoekers van de oriëntatiemarkt krijgen allemaal een bioscoopbon. Het Penta College in Spijkenisse gaat nog een stap verder. Het verzorgt samen met de Hogeschool van Rotterdam een lerarenopleiding. De school betaalt het collegegeld, een deel van de boeken en geeft een baangarantie. Ook lopen de studenten vanaf het eerste jaar gelijk stage, tegen betaling. Ondertussen staan al zeventien oud-leerlingen voor de klas.

Helemaal vrijblijvend zijn de mooie aanbiedingen niet. Leerlingen die het zien zitten om de lerarenopleiding te volgen en op hun middelbare school les te geven, hebben een baangarantie, maar ook een baanverplichting. Het Penta College betaalt de opleiding, maar daarvoor moeten oud-leerlingen als ze klaar zijn wel minimaal drie jaar les geven. Studenten die van gedachte zijn veranderd, moeten de gemaakte kosten aan de school terugbetalen.

De organisatie Omo, Ons Middelbaar Onderwijs, een schoolbestuur van 45 Brabantse scholen, vist al vijf jaar in de eigen vijver, vertelt voorzitter Rob Kraakman. Leerlingen uit de hoogste klassen die de lerarenopleiding gaan volgen, krijgen een masterclass en een stipendium. „Dat is een bedrag van ongeveer 1550 euro per jaar, voor collegegeld. Maar je mag er ook van naar de disco”, lacht Kraakman. Na de opleiding krijgen ze minstens een halve baan aangeboden. „Maar door tekorten en uitval is dit in de realiteit eigenlijk altijd voltijds”, weet Kraakman. De verse docenten zijn als tegenprestatie verplicht vier jaar op een Omo-school te werken.

Het werven en opleiden is eigenlijk een taak van de overheid en lerarenopleidingen, vindt Kraakman. „Maar door het project is voor ons de scherpte van het lerarentekort verminderd”, meent hij. Ook bij De Rode Loper zijn ze van mening dat schoolbesturen zich niet meer kunnen permitteren geen actieve werver op de arbeidsmarkt te zijn.

Het Veurs Lyceum in Den Haag, één van de initiatiefscholen van De Rode Loper, gaat nu met werven beginnen. Rector Kees Booij wil de leerlingen vooral informeren. „Kijk, de meesten denken: leraar worden, dan moet er wel echt ergens iets los zitten”, grapt Booij. Hij hoopt leerlingen te kunnen overtuigen dat het een mooi vak is, want dat er meer leraren moeten komen is volgens hem een feit. „Desnoods ga ik op mijn hoofd staan om ze te werven.”


’We kregen een briefje tijdens een tentamen’

Marieke van Hulst (23) geeft sinds een paar weken les op haar eigen oude middelbare school, het Penta College in Spijkenisse.

In haar laatste jaar vwo kreeg Van Hulst tijdens een tentamen een brief onder haar neus. Of ze er wel eens over nagedacht had om leraar te worden.

,,Dat had ik dus niet, maar ik wilde wel iets met jongeren doen”, vertelt Van Hulst. Zelf dacht ze toen meer aan de politie. Leraar leek haar ook wel wat en ze nam contact op met de projectcoördinator. Pas na de selectieprocedure kreeg ze te horen over de ’lokkertjes’, zoals het college- en boekengeld. „Ik had mijn keuze toen al gemaakt, al was de betaalde stage, waardoor ik geen bijbaantje hoefde te nemen, wel erg lekker”, geeft ze toe.

Dat ze nu nog drie jaar op de school moet blijven, geeft haar een gevoel van zekerheid, net als de vertrouwde omgeving. Veel leerlingen zijn afkomstig uit het dorp waar Van Hulst ook woont. „In het begin dacht ik dat het misschien moeilijk zou zijn, maar juist omdat ik de leerlingen en ouders een beetje ken is het makkelijk contact maken.” Doordat ze drie jaar op andere dependances van de school stage heeft gelopen, heeft Van Hulst zich los kunnen maken van ’haar’ school. „Ik ben hier nu gewoon een collega en geen oud-leerling.”


Trouw, 06-10-2007 (Nanda Millenaar)