PDA

Bekijk de volledige versie : Oorzaak van dementie is herkenbaar


Barst
4th October 2007, 20:08
Oorzaak van dementie is herkenbaar


NEW YORK - Oriëntatiestoornissen zijn typisch voor de ziekte van Alzheimer, aandachtsstoornissen wijzen op Parkinson.


Dementie die veroorzaakt wordt door de ziekte van Parkinson is merkelijk anders dan dementie door de ziekte van Alzheimer, schrijven Noorse onderzoekers in het vakblad Journal of Neurology, Neurosurgery and Psychiatry.

Kolbjorn Bronnick van het universiteitshospitaal van Stavanger onderzocht samen met collega's 488 patiënten met Parkinsondementie en 488 patiënten met de ziekte van Alzheimer. Ze gebruikten gestandaardiseerde tests en scores om de mentale toestand en vaardigheden van de patiënten te meten. De bedoeling was om na te gaan of de ziekte van de patiënten herkend kon worden op basis van de aard van de dementie.

'Beide groepen vertoonden geheugenverlies, maar de Alzheimerpatiënten scoorden lager dan de patiënten met dementie door Parkinson', melden de onderzoekers. 'Het verbaal geheugen (woorden onthouden) is bij beide groepen veel minder goed dan bij gezonde mensen.'

Het oriëntatievermogen was bij Alzheimerpatiënten opvallend slechter dan bij Parkinsonpatiënten. Dat is volgens de onderzoekers dan ook een kenmerk waarmee de aandoeningen van elkaar onderscheiden kunnen worden. In een test waarbij aandacht gemeten werd, deden de Parkinsonpatiënten het minder goed.

Op basis van die verschillen konden de artsen vrij accuraat afleiden aan welk van beide ziekten de patiënten die tekenen van dementie vertoonden, leden.

Hun bevindingen ondersteunen het vermoeden dat Parkinsondementie door een heel ander mechanisme ontstaat dan Alzheimerdementie. (reuters)


DS, 04-10-2007

jan.dufraing
8th October 2007, 21:05
Door de oorzaak te herkennen kan men toch niets doen denk ik.
Maar waarschijnlijk kunnen ze met dit onderzoek weer nieuwe theorieën uitwerken en misschien in de verre toekomst tot een medicijn komen. Want dementie is echt wel een erge ziekte om te hebben volgens mij. Je beseft dat je aan het aftakelen bent (dat denk ik toch) en je kan er niets aan doen. Voor de familieleden is het nog erger. Zelf zou ik het zeer moeilijk hebben om familie gaan te bezoeken, die je zo ziet aftakelen. Hopelijk krijg ik er zelf nooit mee te maken met dementie. En vinden ze binnen dit en 10 jaar een medicijn tegen dementie.
Leven de onderzoekers en mogen ze slagen in hun opdracht.

jonas.de.ceulaer
12th October 2007, 21:17
Ik vind het een enorme zaak vooruit. Misschien door de oorzaak van dementie te kennen kan met het ook gaan voorkomen. Voorlopig is dat enkel nog maar toekomstmuziek. Wie weet wordt over 20 jaar zelfs een medicijn gevonden. Dat zou voor heel wat mensen een grote opluchting zijn. Ik denk dat heel wat oudere mensen die een gezegende leeftijd tegemoet gaan, ook wel bang zijn om dement te worden. Het zou niet alleen een geluk zijn voor de oudere mensen maar ook voor hun kinderen en familie, want voor hen is het toch ook wel een schok als een familielid dement wordt. Het is een situatie waarmee je moet leren leven. Ik heb mijn overgrootmoeder nog gekend, enkele jaren geleden is ze gestorven. De laatste jaren vertoonde ze sporen van dementie. Wanneer je haar dan bezig zag of hoorde kreeg je heel veel medelijden en het is ook moeilijk om die persoon dan te helpen, want ze beseffen eerst niet wat ze verkeerd doen. Ik vind het zeker positief dat wetenschappers zich hiermee bezighouden en nu maar duimen.