PDA

Bekijk de volledige versie : Chimp heeft meer geduld dan de mens


Barst
2nd October 2007, 18:31
Chimp heeft meer geduld dan de mens


Rotterdam, 2 okt. De mens kan plannen maken die jaren vergen, maar op korte termijn is hij minder geduldig.


Chimpansees hebben in ieder geval meer geduld. Ze zijn beter dan de mens in staat om twee minuten te wachten op een grotere voedselbeloning, als ze voor de keus staan onmiddellijk een kleinere te krijgen. Dit blijkt uit een experiment waarbij chimpansees en mensen dezelfde klassieke test van ‘uitgestelde behoeftebevrediging’ deden. Het onderzoek verschijnt volgende week in Current Biology.

Volgens de Duitse en Amerikaanse onderzoekers blijkt uit de proeven dat ‘geduld’ al aanwezig was bij de gemeenschappelijke voorouder van chimpansee en mens (ca. 6 miljoen jaar geleden).

Dieren wachtten in eerder experimenten meestal slechts een paar seconden op een hogere beloning, maar de mensapen in deze studie waren in 80 procent van de gevallen bereid twee minuten te wachten op zes halve grapefruits in plaats van er direct twee op te eten. De mensen wachten in een kwart van de proefjes, en zij mochten te voren aangeven wat ze het lekkerst vonden: rozijnen, M & M’s, crackertjes of popcorn. De mens heeft wel meer geduld als het om geld gaat, maar dan nog zijn mensen niet geduldiger dan chimpansees met voedsel: slechts zestig procent was bereid twee minuten te wachten om twintig cent in te ruilen voor zestig cent.


NRC, 2 oktober 2007

steven.ingang
16th December 2007, 01:37
Ik moet toegeven , ik ben op bepaalde momenten wel ongeduldig ja.:) Alhoewel als ik door minuutjes te wachten ipv 20 cent , 60 cent kon verdienen , dan had ik die 2 minuten wel gewacht. :D