PDA

Bekijk de volledige versie : Surfen naar verlossing niet altijd onschuldig


Barst
27th September 2007, 17:53
Surfen naar verlossing niet altijd onschuldig


BRUSSEL - Veel mensen gaan online op zoek naar zingeving, al zijn niet alle religieuze sites even onschuldig.


'Ik volg mijn ex overal, ik weet precies wat zij doet, wie zij spreekt, waar zij uithangt. Ik heb haar nieuwe mobiele nummer. Ik kan niet slapen als ik haar een dag niet heb gezien. Ben ik een stalker? Ik val haar verder niet lastig, ik zou haar nooit bellen.'

Zo luidt een anonieme getuigenis op vergeefmij.nl. Dat is een van de vele websites die beweren een vorm van vervangingsritueel aan te bieden dat complementair is met de biecht in de kerk.

Steeds meer aspecten van het geloof zijn tegenwoordig via het internet beschikbaar. Christenen kunnen online bidden, biechten en een kaarsje branden. In een virtuele kathedraal kunnen ze een misviering volgen.

Ook andere gelovigen kunnen hun geloof online belijden. Verschillende sites bieden hindoes de mogelijkheid om virtueel een offer in een heilige tempel te brengen. Ask the Rabbi is een populaire Amerikaanse site waarop mensen antwoorden rond het joodse geloof krijgen.

'Tot voor enkele jaren was online religie een typisch Amerikaans product', zegt Ellen De Boeck van de faculteit Godgeleerdheid aan de KU Leuven.

'Nu zie je het ook in het Nederlands. Een simpele zoekopdracht via Google leert dat in amper een jaar tijd het aantal verwijzingen naar God wereldwijd meer dan verdubbeld is.'

Het aantal religieuze sites neemt explosief toe, maar enkele daarvan blijken bij nadere inspectie niet zo onschuldig. 'Het is voor iemand die op zoek is naar informatie of zingeving, niet evident om commerciële of ideologisch extreme sites te herkennen,' zegt Ellen De Boeck.

Zo is er de website Questions about Jesus, waarop allerhande theologische antwoorden staan. 'Dit soort websites geeft de indruk theologisch sterk onderbouwd te zijn. Voortdurend verwijzen ze naar passages uit de Bijbel. Ze vertrekken vanuit een zeer eenzijdige interpretatie. Een dynamische website verbergt soms een zeer conservatief gedachtegoed.'

Op sommige religieuze websites is de haatboodschap overduidelijk. De site God hates fags (God haat homo's) vertolkt een extreem onverdraagzame interpretatie van de Bijbel. Er wordt verkondigd dat God niet van iedereen houdt en in feite zelfs het grootste deel van de mensheid haat. De vraag is of mensen de inhoud van dit soort sites klakkeloos overnemen.

Andere websites lijken normaal, maar hebben bij nader inzien toch een onverdraagzame ondertoon. 'Er zijn ook al Nederlandstalige sites die zeer onverdraagzaam zijn', zegt Ellen De Boeck. 'Zo is er een informatieve site over de islam die op het eerste gezicht neutraal lijkt, maar waarin de haat ten opzichte van de islam op verschillende plaatsen duidelijk tot uiting komt.'

Omgekeerd bestaan er ook islamitische sites als Radio Islam die beweren voor een interculturele dialoog en tegen racisme te zijn, maar tegelijk felle anti-joodse standpunten verkondigen.

Of mensen via het internet ook effectief bekeerd kunnen worden, is onduidelijk. 'Er bestaan genoeg sites die actief proberen mensen te overtuigen, maar het blijft een anoniem en virtueel medium', zegt De Boeck.

Naast extremistische websites zijn er op het internet ook nog religieuze sites waar het commerciële primeert. Ondanks alle mooie woorden op die sites, blijkt zelfs het online geloof niet vrij van reclame en commercie.


DS, 27-09-2007 (Janwillem Ravyst)