PDA

Bekijk de volledige versie : 'Niet pesten' voor zevenjarigen


Barst
19th September 2007, 18:07
'Niet pesten' voor zevenjarigen


BRUSSEL - Schoolkinderen duidelijk maken dat pesten niet aanvaardbaar is: het Brusselse Sint-Karelinstituut vindt dat je daar niet vroeg genoeg mee kunt beginnen. Spelenderwijs maakt Victor met zijn 'machine' duidelijk dat pesten niet fijn is.


'Wat moeten we doen als er iemand gepest wordt', vraagt acteur Victor aan de tweede klas van het Sint-Karelinstituut. De zevenjarige Brandon springt stoer recht. 'Sjotten', roept hij. 'En boksen.' Brandon maakt er de passende bewegingen bij. Enkele klasgenootjes doen hem driftig na.

Na een demonstratie met de 'goedgevoelmachine' stelt Victor de vraag nogmaals. 'Wat doen we als er iemand gepest wordt?' 'Stoppen', zegt Brandon nu. Op een speelse manier heeft Victor de jongen duidelijk gemaakt dat er op pestgedrag ook andere reacties mogelijk zijn dan geweld.

De 'goedgevoelmachine' is een creatie van Christian Agneessens en Fried Ringoot (Victor) van Schouten & Nelissen. Dat bedrijf geeft werkgevers onder meer advies over de aanpak van pestgedrag op het werk. Het stelt zijn expertise nu ter beschikking van scholen. Gratis. Enkele sponsors, zoals de Liberale Mutualiteiten, dragen de meeste kosten.

'De machine van Victor is een handige manier om de kinderen duidelijk te maken wat onaanvaardbaar gedrag is', zegt Chris De Buys, directrice van het Sint-Karelinstituut na de demonstratie. 'We zullen er alle leerlingen uit de eerste drie jaren kennis mee laten maken.'

Ook in het lager onderwijs zijn schoolkinderen het slachtoffer van pestgedrag. Niet in die mate als in het secundair onderwijs, erkent directrice Buys. 'Het gaat meer om kleine pesterijen. Maar de conflictsituaties zijn soms moeilijk op te lossen. En we moeten reageren op elke pesterij, anders geven we het signaal dat pesten toelaatbaar is.'

De machine van Victor werkt met de universele betekenis van de kleuren groen en rood. Groen is prettig, leuk, taart eten bijvoorbeeld. Rood is onaangenaam, pijnlijk, zoals met de fiets vallen. Of gepest worden.

'Onze opstelling is in vele situaties toepasbaar', zegt Christian Agneessens. 'Als een kind herhaaldelijk gepest wordt, kan de hele klas dat laten weten door het rode uiteinde van een meetlatje op te steken. Als de klas te rumoerig is, kan de juf een rode kaart opsteken.'

'Zelfs bij traumatische gebeurtenissen, een verkeersongeval of een misdrijf waarbij een kind het slachtoffer is, kan de klas op deze manier zijn gevoelens uiten.'

De visuele aanpak spreekt de kinderen aan, merkt juf Martine Verhasselt van de tweede klas. 'Het overgrote deel van de kinderen spreekt thuis geen Nederlands, en toch kunnen ze de demonstratie makkelijk volgen. Bovendien wordt de hele groep aangesproken, en niet enkel de pester en het slachtoffer.'

De zes- tot negenjarigen zijn niet de klassieke doelgroep van anti-pestprogramma's - de bedoeling is vooral preventief te werken. Pesten komt vooral voor bij kinderen tussen tien en veertien jaar. In het lager onderwijs zou een op de vier leerlingen het slachtoffer zijn van pestgedrag.

De kinderen van de tweede klas vinden het zo leuk dat ze Victor terugroepen. 'Nog een keer', schreeuwen ze.

In de godsdienstles volgt er een nabespreking.

Directrice Buys: 'Het merendeel van de kinderen is moslim, dus heeft het weinig zin in de godsdienstles bijbelverhalen te brengen. Maar Victors machine gaat ook over normen en waarden, over wat aanvaardbaar en onaanvaardbaar is.'

www.schoolzonderpesten.be


DS, 19-09-2007 (Filip Verhoest)