PDA

Bekijk de volledige versie : Winston Churchill niet langer verplichte leerstof op Britse scholen


wim leenaerts
14th September 2007, 20:45
Winston Churchill niet langer verplichte leerstof op Britse scholen

Winston Churchill, de Britse premier tijdens de Tweede Wereldoorlog, behoort vanaf volgend jaar niet meer tot de verplichte stof van het vak geschiedenis in het Britse basisonderwijs. Dat heeft het Britse ministerie van Onderwijs gisteren gemeld.

Met de grootschalige herziening van de leerrichtlijnen probeert het ministerie de docenten geschiedenis meer ruimte te geven om hun lessen zelf in te vullen. Andere namen die niet meer tot het basismateriaal behoren zijn Adolf Hitler, Mahatma Gandhi, Jozef Stalin en Martin Luther King.

Volgens de overheid weten de docenten zelf uitstekend deze grote namen in hun lessen te verwerken als het onderwerp zich aandient. „Dat hoeft echt niet meer wettelijk voorgeschreven te worden”, stelt een zegsman.

De kleinzoon van Churchill, het conservatieve parlementslid Nicholas Soames, is echter ziedend. „Dit is waanzin”, vindt hij. Ook het Britse Historische Genootschap is ontzet. „De nieuwe richtlijnen bevorderen de onwetendheid van de jeugd”, verzucht een woordvoerder. „De strijd van Churchill tegen het fascisme behoort tot de hoogtepunten van het Britse volk. Die kan je niet zomaar uit de geschiedenisboeken schrappen.”

In 2002 werd Winston Churchill met een overweldigende meerderheid verkozen tot grootste Brit aller tijden. (anp/dm)
Bron: www.demorgen.be

Dit vind ik nu persoonlijk toch ook een verkeerde beslissing. De 5 namen die opgenoemd worden zouden toch echt niet vergeten mogen worden in het onderwijs. Het kan idd goed zijn dat de meerderheid van de leerkrachten die namen spontaan vermeldt, maar je moet die altijd in hun context plaatsen en dat vraagt toch wel wat tijd en voorbereiding, waardoor sommige minder gemotiveerde en gepassioneerde leerkrachten die onderwerpen wel eens links zouden kunnen laten liggen...

Gertjan.Buyle
21st September 2007, 15:51
Dit vind ik erg spijtig, meer zelfs ik denk dat een overheid er juist moet op toezien dat zulke belangrijke historische figuren op het programma blijven staan. Na WO 1 zei men "Nooit meer oorlog" Twintig jaar later was het echter terug zo ver. Het is erg belangrijk dat we het verleden nauwkeurig bestuderen en er lessen uit trekken. Hoe we dit kunnen doen als men belangrijke personen uit het verleden schrapt uit de leerrichtlijnen is mij ten zeerste de vraag!