PDA

Bekijk de volledige versie : Leerlingen eisen respect in en buiten klas


Barst
11th September 2007, 20:07
Leerlingen eisen respect in en buiten klas


ANTWERPEN - Veertien leerlingen van het Sint-Agnesinstituut zijn vanaf dit jaar het aanspreekpunt in hun multiculturele school.


Omgaan met diversiteit begint bij respect hebben voor elkaar. Dat is de voornaamste boodschap die de veertien leerlingen het volgende schooljaar zullen prediken. Vorig jaar werden zij geselecteerd uit een groep van zeventig scholieren. Ze kregen verschillende workshops waarin ze zich -met de hulp van vier coaches- konden voorbereiden op de belangrijke taak van peer-educator. 'Dat betekent dat de leerlingen een voorbeeldfunctie hebben en het aanspreekpunt zijn als er problemen rijzen', zegt Dirk Lenaerts, directeur van de middenschool van Sint-Agnes.

Of ze geen schrik hebben om gepest te zullen worden vanwege hun bevoorrechte positie? 'Integendeel', weet 'coach' en leraar Geert De Ben. 'Leerlingen zullen gemakkelijker hun grieven delen met leeftijdsgenoten dan met leerkrachten. We zijn er zeker van dat dit systeem zal bijdragen tot een gunstiger en veiliger leefklimaat.'

Gisteren stelden de peer-educators hun project voor aan de hand van posters die ze zelf in elkaar knutselden. De Vlaamse minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke (SP.A), zag dat het goed was: 'Iedereen vraagt zich af waarom de steekpartij in een Gentse school kon gebeuren. Daarom vind ik het goed dat leerlingen werken aan een betere sfeer op school.'

De middenschool van het Sint-Agnesinstituut -het eerste en tweede middelbaar- telt tweehonderd leerlingen, van wie 70procent allochtoon is. De bovenbouw -het derde tot en met het zevende middelbaar- telt 350 leerlingen, waarvan 50 procent allochtonen. Met het multiculturele project Integrale schoolbenadering, dat komt overgewaaid uit de Verenigde Staten, wil het Sint-Agnesinstituut discriminatie en racisme tussen de verschillende groepen bestrijden.

'Ik weet niet of je op onze school over racisme kan spreken', vindt 'peer-educator' Karima El Hachimi (14). 'We merken vooral op dat er zich kliekjes vormen. Er is weinig contact tussen de verschillende richtingen en culturen. Dat willen we vermijden.'

'We willen ook dat er Nederlands gepraat wordt op de speelplaats. We moeten elkaar verstaan', gaat Sofie De Moudt (15) voort. 'Doen ze dat niet dan is het onze taak hen daarop te wijzen.'

De veertien leerlingen voelen dat ze een grote verantwoordelijkheid hebben. 'We zijn de toekomst van Vlaanderen', zegt Karima trots. 'Onze knowhow kunnen we later doorgeven aan onze kinderen. Het kan er alleen maar rooskleuriger op worden.'


DS, 11-09-2007